View : 607 Download: 0

Program Annotation

Title
Program Annotation
Other Titles
Program Annotation
Authors
양은진
Issue Date
2017
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
함영림
Abstract
본 논문은 본인의 석사과정 졸업연주회 프로그램인 페루치오 부조니(Ferruccio Busoni, 1866-1924)의 『샤콘느 d단조(Chaconne in d minor), BWV 1004』, 클로드 아실 드뷔시(Claude Achille Debussy, 1862-1918)의 『영상 2집(Images Deuxième Série)』, 로베르트 알렉산더 슈만(Robert Alexander Schumann, 1810-1856)의 『피아노 소나타 1번 f#단조(Klaviersonate in f# minor), Op. 11』에 관한 연구이다. 부조니의 『샤콘느 d단조(Chaconne in d minor), BWV 1004』는 요한 제바스티안 바흐(Johann Sebastian Bach, 1685-1750)의 『독주 바이올린을 위한 6개의 소나타와 파르티타(Sonaten und Partiten für Violine Solo, BWV 1001-1006)』 중에서 『파르티타 제 2번 d단조, BWV 1004』의 다섯 번째 악장인 “샤콘느”를 피아노곡으로 편곡한 작품이다. 이 곡은 원곡의 선율과 화성 구조를 전체적으로 유지하며 피아노의 기교를 효과적으로 표현할 수 있도록 편곡되었다. 드뷔시의 『영상 2집(Images Deuxième Série)』은 1907년에 작곡되었으며, 각각 『나뭇잎을 스치는 종소리(Cloches à travers les feuilles)』, 『그리고 달빛은 옛 수도원에 내리고(Et la lune descend sur le temple qui fut)』, 『황금 물고기(Poissons d'or』라는 제목을 가진 세 개의 독립된 곡으로 구성된 모음곡이다. 세 곡 모두 병행화음과 온음음계, 반음계 등이 자주 사용되고 가믈란 음악에서 받은 영향 등으로 음악적 이미지를 묘사하고 있으며 드뷔시의 인상주의적 특징이 잘 나타나있다. 슈만의 『피아노 소나타 1번 f#단조(Klaviersonate in f# minor), Op. 11』은 1835년에 작곡된 작품이다. 이 곡은 네 개의 악장으로 되어있고, 그의 아내이자 음악가인 클라라 비크 슈만(Clara Wieck Schumann, 1819-1896)과의 주제적 관련성과 순환적 기법, 가곡과 소나타의 관련성을 보여주며, 스케르초(Scherzo)와 론도 형식의 확장된 모습을 보여준다. 전통적인 소나타 형식의 구조 안에서 낭만주의 시대에 확장된 소나타의 형태를 잘 보여주는 작품이다.;This paper is about the author's graduate recital program for Master's degree: J. S. Bach – Ferruccio Busoni(1866-1924) 『Chaconne in d minor, BWV 1004』, Claude Achille Debussy(1862-1918) 『Images Deuxième Série』 and Robert Alexander Schumann(1810-1856) 『Klaviersonate in f# minor, Op. 11』. Busoni’s 『Chaconne in d minor, BWV 1004』 is an arrangement of “Ciaccona” movement from Bach’s 『Violin Partita No. 2 in d minor, BWV 1004』. Busoni respected the original, emphasizing the melody with simple chord accompaniment or octave, using wide range of Keyboard to create rich sonority. Debussy’s 『Images Deuxième Série』was composed in 1907. This is a suite of three independent pieces 『Cloches à travers les feuilles』, 『Et la lune descend sur le temple qui fut』, 『Poissons d’or』. These three pieces use parallel chords, dissonances, chromatic scale and whole-tone scale to describe musical images and gamelan influence that give exotic feelings with short ornaments and complex rhythms. Debussy’s impressionistic features are evident. Especially, the third piece 『Poissons d’or』 expresses the image of water effectively for using arpeggios of wide ranges, tremolos and various rhythm. Schumann’s 『Klaviersonate in f# minor, Op. 11』 was composed in 1835. This is a representative Sonata work of German Romanticism and consists of four movements based on traditional Sonata form structure. Schumann used cyclical technique of theme reminiscent of Clara Schumann(1819-1896) in the whole movements. The second movement “Aria” is an arrangement of his former Lied “An Anna.” “Scherzo e Intermezzo”, the third movement, includes two Trios and “Intermezzo”, the second Trio, is unique in its key, tempo and style. And Finale is in an enlarged rondo form with various parts. He made this movement expressive by using staccatos, leaps, chromatic melodies, etc. Schumann’s music language is revealed well in his first Sonata work.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE