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외래 간호사의 셀프리더십이 위임준비성에 미치는 영향

Title
외래 간호사의 셀프리더십이 위임준비성에 미치는 영향
Other Titles
Effect of self-leadership of outpatient department nurses on their delegation preparedness
Authors
김숙현
Issue Date
2017
Department/Major
임상보건융합대학원 임상간호학전공
Publisher
이화여자대학교 임상보건과학대학원
Degree
Master
Advisors
김미영
Abstract
병원에서 간호 보조 인력에 대한 위임이 주로 일어나는 부서는 외래로 간호사가 간호 보조 인력에 대한 위임준비성과 자신에게 영향력을 행사하는 셀프리더십 정도가 어느 정도인지 확인하는 것은 외래 간호사의 효율적인 위임을 위해 중요하다. 이에 본 연구는 외래 간호사를 대상으로 위임준비성과 셀프리더십의 관계를 확인하기 위하여 시도하였다. 연구대상은 서울 소재 2군데 상급 종합병원의 외래 간호사 130명을 대상으로 하였으며, 자료 수집은 2017년 3월 15일부터 3월 23일까지 실시하였다. 연구 도구로 사용된 위임준비성은 Kærnested와 Bragadóttir (2012)가 사용한 도구를 김미영, 박진화, 최미란(2016)이 한국어판으로 번역 수정한 도구를 사용하였고 셀프리더십은 Prussia, Anderson과 Manz (1998)가 사용한 도구를 양필석과 김해룡(2009)이 수정 보완한 도구를 사용하였다. 수집된 자료는 IBM SPSS Statistics 23.0 프로그램을 이용하여 기술통계, t-test, ANOVA, Scheffé test, Pearson's correlation coefficient, Stepwise multiple regression 으로 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 본 연구의 대상자는 여성이 125명(98.4%)으로 대부분을 차지하며, 평균 연령은 36.4±6.49세, 현 부서의 근무 경력은 평균 66.49±68.82개월, 병원 총 근무 경력은 156.03±74.04개월이었다. 위임 업무를 제공하는 간호 보조 인력의 평균 연령은 39.39±8.12, 근무 경력은 187.47±107.69개월이었다. 본 연구 대상자의 위임 관련 특성을 보면 업무 위임을 해본 경험이 있는 경우가 85%(108명), 업무 위임 교육을 받은 사람은 56.7%(62명)이었으며 이 중 직무교육을 통한 교육이 43.5%(37명)이었다. 간호 보조 인력의 업무 내용에 대해 알고 있는 정도는 10점 척도 상 6.91±2.52점, 간호 보조 인력에게 위임한 업무에 대한 책임은 8.40±2.11점, 학교에서 배운 내용이 실제 위임에 도움이 되는 정도는 1.38±2.67점, 위임 시 임상경험에 근거하여 의사결정을 내리는 정도는 7.65±2.02점이었다. 2. 대상자의 위임준비성은 5점 척도로 평균 3.77±0.16점이었고, 위임 준비성 항목은 ‘업무내용에 대한 이해’, ‘위임 업무 구분’, ‘위임에 대한 기술’, ‘위임 내용에 대한 이해’ 순이었다. 셀프리더십 정도는 5점 척도로 평균 3.86±0.16점이었고 셀프리더십 항목은 ‘행동 지향적 전략’, ‘건설적 사고 전략’, ‘자연 보상 전략’ 순이었다. 3. 대상자의 일반적 특성과 위임 관련 특성 중 위임 교육 여부(t=-2.34, p=.021)가 위임준비성 차이에 유의한 차이가 있는 것으로 나타났으며, 셀프리더십과는 유의한 차이를 나타내지 않았다. 4. 위임준비성과 셀프리더십 간의 상관관계를 분석한 결과 유의한 양의 상관관계(r=.562, p<.001)가 있는 것으로 나타났다. 5. 대상자의 위임준비성에는 현 근무부서 경력(β=.015, p=.047), 위임 교육여부(β=.297, p<.001), 셀프리더십(β=.494, p<.001)이 유의미한 예측력을 가지는 변인으로 나타났으며 회귀 모형은 통계적으로 유의하였고(F=40.028, p<.001), 수정된 결정계수(Adj-R²)는 .399로 이들 변수들의 위임준비성에 대한 설명력은 약 40%로 나타났다. 이상의 결과, 대상자의 위임준비성에 영향을 미치는 요인으로 셀프리더십, 위임 교육 여부, 현 근무부서 경력으로 나타났으며, 그 중 셀프리더십이 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 학교와 임상 현장에서 셀프리더십 강화와 위임에 대한 지속적인 교육을 제공할 필요가 있으며, 특히 학교에서도 위임에 대한 교육을 강화할 필요성을 제시하였다.;In hospitals, work delegation to nurse assistants frequently takes place in outpatient departments (OPD). For efficient delegation of OPD nurse, it is important to measure the level of nurses’ self-leadership that influences themselves and their delegation preparedness to nurse assistants. In this situation, the study investigated OPD nurses to identify the relationship between their delegation preparedness and self-leadership. This study examined 130 OPD nurses at 2 tertiary hospitals in Seoul, Korea. Data were collected from 15-23 Mar 2017. Delegation preparedness was employed as a research tool, which had been utilized by Kærnested and Bragadóttir (2012) then translated into Korean and modified by Miyeong Kim, Junhwa Park and Miran Choi (2016). With regard to self-leadership, this study utilized the tool by Prussia, Anderson and Manz (1998), which had been modified and improved by Pylseok Yang and Haeryonng Kim (2009). The collected data were analyzed using IBM SPSS Statistics 23.0 as well as descriptive statistics, t-test, ANOVA, Scheffé test, Pearson's correlation coefficient, and Stepwise multiple regression. The study findings are as follows; 1. There are 125 women (98.4%) in the study participants, accounting for the major part. Average age was 36.4±6.49; average career at the present department, 66.49±68.82 months; and total hospital career, 156.03±74.04 months. The average age of nurse assistants who provide delegated service was 39.39±8.12; and career, 187.47±107.69 months. In terms of the delegation characteristics of the present study participants, 85% (108 persons) of them had work delegation experience, 56.7% (62 persons) received work delegation education; and, of them, 43.5% (37 persons) received such education through job training. On a 10-point scale, they scored 6.91±2.52 on how much they understood the work of nurse assistants; 8.40±2.11, on responsibility for work delegated to nurse assistants; 1.38±2.67 on how much the knowledge they gained at school was helpful in actual delegation; and 7.65±2.02 on how much they rely on clinical experiences in making a decision upon delegation. 2. On a 5-point scale, the study participants’ delegation preparedness averaged 3.77±0.16. In terms of the delegation preparedness factors, understanding of the work was found the highest followed by delegation work division, delegation technique, and understanding of delegated work, in order. Their self-leadership level averaged 3.86±0.16 on a 5-point scale. With respect to the self-leadership factors, behavior-focused strategy was found the highest followed by constructive thought pattern strategy and natural reward strategy, in order. 3. Of the study participants’ general characteristics and delegation-related characteristics, delegation education (t=-2.34, p=.021) was found to cause significant difference in delegation preparedness while showing no significant difference with self-leadership. 4. The correlation between delegation preparedness and self-leadership was analyzed. As a result, a significant positive correlation (r=.562, p<.001) was identified. 5. The work career at the present department(β=.015, p=.047), delegation education(β=.297, p<.001), and self-leadership(β=.494, p<.001) were found variables with significant predictive power of delegation preparedness. Regression model was found statistically significant (F=40.028, p<.001). Adj-R² was .399, indicating the explanatory power of the variables was approximately 40%. Based on the findings above, self-leadership, delegation education and career at the present department were identified as factors influencing the participants’ delegation preparedness. Of them, self-leadership showed the largest influence. Therefore, it seems necessary to reinforce self-leadership in school and clinical field and provide sustained education. Schools, in particular, will need to strengthen their education on delegation.
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