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활동이론에 따른 만 5세 유아들의 수ㆍ조작 활동에 관한 사례 연구

Title
활동이론에 따른 만 5세 유아들의 수ㆍ조작 활동에 관한 사례 연구
Other Titles
A Case Study on the Math and Manipulative Activity of Five-year-old Children According to the Activity Theory
Authors
전우용
Issue Date
2017
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
홍용희
Abstract
본 연구는 활동이론(Activity theory)을 기반으로 만 5세 슬기반 유아들의 수ㆍ조작 활동에서 나타난 활동체계의 구성요소를 분석하고, 유아들의 수ㆍ조작 활동양상을 탐구하며, 수ㆍ조작 활동이 지닌 교육적 함의를 살펴봄으로써 현장의 교사들에게 수ㆍ조작 활동에 대한 바른 이해를 제공하는데 목적이 있다. 연구목적에 따라 선정된 연구문제는 다음과 같다. 1. 활동이론에 따른 만 5세 유아들의 수ㆍ조작 활동의 활동체계를 구성하는 요소는 어떠한가? 2. 활동이론에 따른 만 5세 유아들의 수ㆍ조작 활동의 양상은 어떠한가? 3. 활동이론에 따른 만 5세 유아들의 수ㆍ조작 활동의 교육적 함의는 무엇인가? 본 연구는 서울시에 위치한 사랑유치원 만 5세 슬기반 유아 25명과 교사 1명을 대상으로 이루어졌다. 연구를 위한 자료 수집은 2016년 3월 3일부터 2017년 2월 20일까지 이루어졌으며, 참여관찰, 교사 및 유아 면담, 문서 수집과 함께 동영상 촬영, 오디오 녹음, 현장 약기 등의 방법을 사용했다. 수집된 자료는 전사본을 만들어 범주화해나가며 분석했다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 슬기반 수ㆍ조작 활동체계는 주체, 목표, 매개체, 규칙, 공동체, 분업으로 구성되었다. 수ㆍ조작 활동의 주체는 유아 25명과 교사 1명으로, 개별 또는 소집단을 이루어 활동에 참여했다. 목표는 각 교구에 내재된 목표 또는 활동을 통해 성취할 수 있는 목표로, 주체가 사용하는 매개체에 따라 다양하고 구체적인 형태로 나타났다. 주체와 목표를 연결하는 매개체로 수학 학습 교구, 언어 학습 교구, 사회 학습 교구와 일상생활 관련 조작 활동 교구로 구분된 물리적 도구와 언어, 기호 등으로 이루어진 상징적 도구가 사용되었다. 활동체계 안에는 구성원들의 행동을 규제하며 활동의 목적이 유지되도록 하는 규칙이 존재하며, 동일한 수ㆍ조작 교구에 관심을 갖고 활동하기를 원하는 유아들에 의해 공동체가 형성되었다. 또한, 활동의 목적을 달성하기 위해 활동의 주체와 공동체 구성원 간에 수평적 또는 수직적 역할분담이 이루어졌다. 둘째, 슬기반 수ㆍ조작 활동은 제1세대에서 제3세대로 구분된 활동이론의 활동체계 모형에 따라 살펴볼 수 있다. 유아들은 활동의 주체가 되어 개별적으로 사용할 수 있는 수ㆍ조작 교구를 매개로 주체, 목표, 매개체로 이루어진 활동체계 모형을 구성하고 활동을 실행했다. 유아들은 수ㆍ조작 영역에 제공된 교구를 선택한 후 매개체인 교구에 제시된 활동방법에 따라 활동하며 활동의 목표를 달성하고 결과물을 산출해냈다. 유아들은 활동체계를 형성하고 활동하는 동안 교구의 활동방법을 새롭게 만들어 내거나 자신의 생각을 추가해 활동을 실행했으며, 매개체인 교구의 용도를 변경해 가작화 요소가 포함된 상상놀이를 했다. 셋째, 활동이론의 시각에서 제시한 수ㆍ조작 활동의 교육적 함의는 활동체계의 기본 구조를 구성하는 요소인 주체, 목표, 매개체에 따라 도출되었다. 유아들은 활동의 주체로서 자발적으로 교구를 선택하고 활동을 수행하는 동안 자기 주도 학습과 딥러닝(deep learning)을 경험했으며, 의사결정능력을 발휘하고 발달시켰다. 교사, 또래와 집단 수준의 활동을 경험하는 동안 협력학습을 이루고 서로 다른 관점을 인식하는 가운데 상호주관적 이해를 발달시켰다. 유아들의 수ㆍ조작 활동에는 개인적 수준과 사회문화적 수준의 목표가 존재했으며, 유아들은 활동하면서 인지발달을 이루고 다양한 유형ㆍ무형의 결과물을 산출해냈다. 유아들은 매개체인 교구를 조작하며 상호작용하는 가운데 학습하고, 비실제성을 동반한 상상놀이를 즐기거나 창의적인 방법을 시도했다. 본 연구를 통해 만 5세 유아들의 수ㆍ조작 활동체계를 구성하는 요소와 수ㆍ조작 활동양상, 교육적 함의에 대해 파악할 수 있었다. 유아들은 유치원에서 하루 일과를 보내는 동안 수ㆍ조작 영역에서 활동의 주체로서 적극적으로 활동체계를 구성하고 활동을 실행했다. 수ㆍ조작 영역의 활동체계는 주체, 목표, 매개체, 규칙, 공동체, 분업의 요소로 구성되었으며, 구성요소들 간의 상호작용을 통해 목표를 달성하고 결과물을 산출해냈다. 유아들은 교구에 제시된 활동방법에 따라 활동을 실행하거나 새로운 활동방법을 고안해 활동했다. 매개체인 교구의 용도를 변경해 다른 유형의 활동을 실행하는 유아들도 있었다. 유아들은 수ㆍ조작 활동을 통해 축적되어가는 경험과 지식을 바탕으로 끊임없이 탐구하며 활동에 대한 흥미와 관심을 높였다. 본 연구의 결과가 수ㆍ조작 활동에 대한 이해를 돕고, 교육현장에서 수ㆍ조작 활동에 대한 관심이 높아져 수ㆍ조작 영역 및 활동이 바람직한 방향으로 활용되고 활성화되기를 기대한다.;The purpose of this research is to analyze the components of the activity system shown in the math and manipulative activity of five-year-old children in the Seulgi class based on the activity theory, to inquire into the math and manipulative activity patterns of children, and to examine the educational implications of the math and manipulative activity, thereby providing the proper understanding of the math and manipulative activity for teachers in the education field. The research questions established according to the research purpose are as follows. 1. What are the components constituting the activity system of the math and manipulative activity of five-year-old children according to the activity theory? 2. What are the math and manipulative activity patterns of five-year-old children according to the activity theory? 3. What are the educational implications of the math and manipulative activity of five-year-old children according to the activity theory? The research participants of this research are 25 five-year-old children in the Seulgi class and one teacher of Sarang Kindergarten in Seoul. The data for this research were collected from March 3, 2016 to February 20, 2017 using the methods such as participatory observation, interviews with the teacher and the children, video shooting, together with document collection, audio recording, and write-ups in the field. The analysis was conducted by categorizing the transcripts made from the collected data. The results of this research are as follows. First, the Seulgi class’s math and manipulative activity system was composed of subject, object, mediating artifact, rules, community, and division of labor. The subjects of the number operation activity were 25 children and one teacher, who participated in the activity individually or in small groups. The object, which is the object embedded in each teaching aid or the object that can be achieved through activities, was represented in diverse and concrete forms depending on the mediating artifacts used by the subject. For the mediating artifacts, which connect the subject with the object, the physical materials, which were composed of mathematics learning materials, language learning materials, social science learning materials, operational activity materials related to daily living, and the symbolic materials, which were composed of languages and signs, were used. Within the activity system, there are rules that control the actions of the members so that the purpose of activities can be maintained, and the community was formed by the little children who wanted to act with an interest in the same learning materials for math and manipulatives. Also, in order to achieve the purpose of the activity, horizontal or vertical role sharing between the subject of the activity and the members of the community was formed. Second, math and manipulative activity of children in the Seulgi class can be examined according to the activity system model of the activity theory which is divided into the first, second and third generations. Children constructed the activity system, which is composed of subject, object, and mediating artifact, through the medium of the math and manipulative materials that can be used individually by the children who have become the subject of the activity and who practiced the activity. After choosing the learning materials provided in the math and manipulative area, the children performed the activity according to the activity method presented in the learning materials which are mediating artifacts and achieved the object of the activity and produced the results. While the children formed the activity system and performed the activity, they re-made the activity method of the learning materials and practiced the activity by adding their own thoughts and performed imaginative play that included pretend play factors by changing the use of learning materials which are the mediating artifacts. Third, the educational implications of the math and manipulative activity presented from the perspective of the activity theory were derived by the subject, object, and the mediating artifact which are the factors composing the basic structure of the activity system. Children experienced self-directed learning and deep learning and displayed and developed decision-making abilities while they, as the subject of the activity, chose the learning materials spontaneously and performed the activity. They developed intersubjective understanding as they achieved collaborative learning and recognized different perspectives while they experienced the activities led by the teacher, peers and groups of different levels. In the children’s math and manipulative activities, there were objects of the individual level and sociocultural level, and children achieved cognitive development and produced diverse tangible and intangible results. Children operated the learning materials which are the mediating artifacts and learned amid interaction, and they enjoyed imaginative play accompanied by impracticality or attempted to find creative methods. Through this research, the factors that constitute the math and manipulative activity system for five-year-old children and the math and manipulative activity conditions and the educational implications could be grasped. Children, as the subject of the activity in the math and manipulative area, actively formed the activity system and practiced the activity. The activity system of the math and manipulative area was composed of subject, object, mediating artifact, rules, community, and division of labor, and through the interaction between the components, the object was achieved and the results were produced. Children practiced the activity according to the method of activity presented in the learning materials or performed the activity by designing new methods of carrying out the activity. There were also children who practiced different types of activities by changing the use of the learning materials which are the mediating artifacts. Children raised their interest and attention in the activities while they unceasingly studied based on the experiences and knowledge that were being accumulated through the math and manipulative activity. It is expected that the results of this research will help to understand the math and manipulative activity and that interest in the math and manipulative activity will be raised in the education field so that the math and manipulative area and activity can be utilized and vitalized in the desirable direction.
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일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Ph.D
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