View : 92 Download: 0

베트남 결혼이민여성 유아기 자녀의 다중정체성에 관한 질적 연구

Title
베트남 결혼이민여성 유아기 자녀의 다중정체성에 관한 질적 연구
Other Titles
A Qualitative Study on the Multiple Identities of the Young Children of Vietnamese Marriage Immigrant Women
Authors
김혜전
Issue Date
2017
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
홍용희
Abstract
본 연구는 베트남 결혼이민여성 유아기 자녀들의 다중정체성을 살펴보고 유아들의 다중정체성 형성의 양상을 이해하며 다중정체성에 영향을 미치는 요인을 탐구함으로써 유아들의 바람직한 다중정체성 형성을 위한 사회적 지원방안을 모색하는 데 목적이 있다. 연구목적에 따른 연구문제는 다음과 같다. 1. 베트남 결혼이민여성 유아기 자녀들의 다중정체성은 어떠한가? 2. 베트남 결혼이민여성 유아기 자녀들의 다중정체성 형성의 양상은 어떠한가? 3. 베트남 결혼이민여성 유아기 자녀들의 다중정체성 형성에 영향을 미치는 요인은 무엇인가? 4. 베트남 결혼이민여성 유아기 자녀들의 바람직한 다중정체성 발달을 위한 사회적 지원방안은 무엇인가? 본 연구의 참여자는 2014년과 2015년에 ‘다문화아동 외가방문 지원사업’에 참여했던 5가정으로, 베트남 결혼이민여성 5명과 남편 4명, 유아기 자녀 9명, 교사 10명이다. 연구자는 질적 연구 방법을 사용하여 심층면담과 참여관찰을 통해 자료를 수집했다. 2016년 3월부터 11월까지 각 가정 당 평균 어머니 면담 6회, 아버지 면담 3회, 유아 관찰 및 면담 7회, 교사 면담 1회를 진행했다. 수집된 자료는 자료 정리, 읽기와 부호화, 메모, 범주화 과정을 통해 귀납적으로 범주를 형성하고 결론을 도출했다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 결혼이민여성 유아기 자녀들의 다중정체성은 자기 정체성(Self Identity), 가족 정체성(Family Identity), 국가 정체성(National Identity)으로 세분화되어 나타났다. 유아들의 자기 정체성은 ‘성장하는 사람’, ‘능력 있는 사람’, ‘사랑을 주고받는 사람’, ‘특정 집단에 소속된 사람’, ‘친구들과 다른 점이 있는 사람’으로 나타났다. 가족 정체성은 ‘즐거움과 행복을 나누는 사람들’, ‘사랑하고 보살피는 사람들’, ‘한국어와 베트남어를 쓰는 사람들’, ‘소통에 노력이 필요한 사람들’로 분석되었다. 마지막으로 국가정체성은 ‘한국 사람’, ‘베트남 사람’, ‘베트남 사람도 되고 한국 사람도 됨’, ‘모름’으로 나타났다. 유아들은 자기 정체성과 가족 정체성을 건강하게 형성해나가는 가운데 국가 정체성을 발전시켜갔다. 유아들은 보통의 한국 어린이들과 마찬가지로 가족의 사랑을 받으며 건강하게 성장하고 있었다. 유아들은 자신을 다문화가족 자녀로 인식하고 있었지만 이것이 자기 이해에 중요하게 나타나지는 않았다. 그러나 사회에서는 결혼이민여성 자녀들의 다문화가정 배경과 국가 정체성에 주목하는 경향이 있다. 사회에서 결혼이민여성 유아기 자녀들의 다문화가정 배경에 근거한 국가 정체성뿐만 아니라 자기 정체성과 가족 정체성에도 더욱 관심을 가짐으로써 유아기 건강한 정체성 발달을 지원할 필요가 있다. 둘째, 베트남 결혼이민여성 유아기 자녀들의 다중정체성 형성의 양상은 다문화성, 구성성, 가변성, 잠재성, 주체성으로 나타났다. 유아들의 다중정체성은 엄마와 아빠로부터 각각 다른 국가와 문화 배경을 물려받음으로써 태생적으로 두 문화를 가지는 다문화성 양상을 보였다. 그러나 다문화성은 상황과 타인과의 상호작용에 따라 다르게 만들어지고 변화해갔다. 베트남 결혼이민여성 자녀들의 다문화성은 평소 외부로 잘 드러나지 않았고 유아들은 자신의 다문화가정 배경을 공개하거나 자신의 역량으로 활용하는 것을 선택하고 결정할 수 있었다. 이 같은 다중정체성 양상 중 다문화성은 본질주의적 관점에서, 구성성, 가변성, 잠재성, 주체성은 비본질주의적 관점에서 해석된 결과이다. 이는 유아들의 다중정체성이 변하거나 변하지 않는 두 가지 성질 중 하나로, 즉 이분법적으로 나뉘어 인식할 수 없음을 의미한다. 유아들이 다문화가정자녀라는 사실은 변하지 않는 사실이지만 이를 토대로 형성되어가는 다중정체성은 개인마다 서로 다르고 개인 안에서도 변화할 수 있는 것이다. 베트남 결혼이민여성 유아기 자녀들이 보다 바람직하게 다중정체성을 형성해갈 수 있도록 적합한 교육과 지원이 필요하다. 셋째, 베트남 결혼이민여성 유아기 자녀들의 다중정체성은 다양한 요인에 의해 영향을 받았다. 유아들의 다중정체성에 영향을 미치는 요인은 개인 요인으로 유아의 성격, 유아의 발달이, 가정 요인으로 엄마와의 관계, 가정교육, 엄마의 결혼이민생활 적응, 외가와의 교류, 친가 가족들의 베트남에 대한 태도가, 사회 요인으로 교육기관에서의 다문화교육, 친구의 태도가 나타났다. 이러한 결과는 유아들의 다문화가정 배경요인은 그 자체로 의미가 있지 않고, 다양한 맥락에서 여러 요인들의 영향을 받아 의미가 나타남을 뜻한다. 다중정체성에 영향을 미치는 요인들을 유아들이 건강하게 성장할 수 있는 방향으로 조성한다면 유아들의 다중정체성은 긍정적으로 변화, 발달해갈 수 있을 것이다. 넷째, 베트남 결혼이민여성 유아기 자녀들의 바람직한 정체성 형성을 위해 부모들과 교사들은 사회적 지원을 요구했다. 이들은 유아들이 다문화가족 자녀로서 앞으로 경험할 수 있는 어려움을 걱정하며 사회적 인식이 개선되기를 바랐고, 유아와 부모를 위한 교육을 요구했으며, 일반 유아들을 대상으로 한 다문화교육도 필요하다고 했다. 이 중 사회적 인식 개선의 구체적 방안으로 ‘결혼이민여성가족을 보통의 한국 사람으로 생각하기’, ‘유아의 다문화가정 배경에 지나친 관심 자제하기’, ‘다문화가정 배경을 유아의 강점으로 인정하기’, ‘결혼이민여성의 모국문화에 관심 갖기’등이 있었다. 결혼이민여성가족 자녀와 부모를 위한 교육도 요구됐는데 자녀를 위한 교육에는 엄마나라 언어와 문화 교육과 기초학습 교육이, 부모를 위한 교육에는 엄마에게 한국문화 교육과 아빠에게 엄마에 대한 인식과 태도 개선 교육이 필요하다고 했다. 또한 교육기관에서의 일반 유아를 대상으로 한 다문화교육도 요구됐다. 교사와 부모들은 사회 인식 개선과 다문화가족 유아 및 부모를 위한 교육, 일반 시민을 위한 교육이 맞물려 실행됨으로써 다문화가족에 대한 사회의 인식이 긍정적으로 제고되고 사회의 통합성과 다양성이 증대되어 보다 성숙한 다문화 사회로 발전되기를 기대했다. 본 연구는 결혼이민여성 유아기 자녀들의 정체성에 대해 살펴봤다. 유아들은 자신의 정체성을 건강하게 형성해가는 가운데 다문화성으로 인한 어려움을 경험하기도 했다. 유아들의 다중정체성은 변화 가능했고 개인, 가족, 사회 층에서의 다양한 요인이 이러한 변화를 이끌었다. 부모와 교사들은 유아들의 바람직한 정체성 형성을 위해 유아, 가족, 일반 유아 등을 대상으로 한 교육이 다각적으로 이루어지기를 요구했다. 향후 결혼이민여성가정 유아기 자녀들의 정체성에 대한 심도 깊은 연구와 지원을 통해 이들이 건강한 사회의 구성원으로 성장하기를 기대한다.;The purpose of this study is to examine the multiple identities of young children of Vietnamese marriage immigrant women, to understand the pattern of the formation of such multiple identities among the children, and to explore the factors that affect multiple identities, in order to explore social support strategies for helping them establish desirable multiple identities. The research questions, according to the purpose of this study, were as follows; 1. What were the multiple identities of the young children of Vietnamese marriage immigrant women like? 2. What were the patterns of the formation of the multiple identities of the young children of Vietnamese marriage immigrant women? 3. What are the factors that affected the formation of the multiple identities of the young children of Vietnamese marriage immigrant women? 4. What would be the social support strategies to help the formation of desirable multiple identities among the young children of Vietnamese marriage immigrant women? The participants of this study were from the five families who participated in ‘The Program Supporting Korean-Vietnamese Multicultural Families Visiting the Mother's Parents' Home’ in 2014 and 2015. In total, 5 Vietnamese marriage immigrant women, 4 husbands, 9 children, and 10 teachers participated in this study. The researcher used qualitative methods, including in-depth interviews and participatory observations, to collect data. From March 2016 to November of the same year, the researcher had about six interviews with the mother, three interviews with the father, seven sessions of child observation and interviews, and one interview with the teacher, for each family. The data collected were organized, codified, categorized, read, and documented in memos to build categories in an inductive manner to reach the conclusion. The findings of this study were as follows: First, the multiple identities of the young children of the marriage immigrant women were composed of sub-elements such as self-identities, family identities, and national identities. The self-identities of the young children were 'a growing person,' 'a capable person,' 'a person who loves and is loved,' 'a person who is a member of a certain group', and 'a person who is different in some ways from his/her friends'. The family identities were analyzed to be 'people who share joy and happiness,' 'people who love and care,' 'people who use the Vietnamese and Korean languages,' and 'people who need to work on communication.' Lastly, their national identities were 'Korean,' 'Vietnamese' 'Vietnamese and Korean,' or 'Unknown.' The children were developing their national identity while forming a self and family identity. The children were, like many South Korean children, being loved by their families and growing healthily. The children recognized themselves as children of multi-cultural families, but this was not important for their self-understanding. However, there is a tendency in this society to pay attention to the multi-cultural background and national identity of the children from the families of marriage immigrant women. This society has to support the healthier development of the identities of these children by paying more attention to their self identities and family identities, in addition to the national identities based on their multi-cultural background. Second, the patterns of the formation of the multi-cultural identities of the young children of Vietnamese marriage immigrant women were multi-culture, construction, variability, latency, and agency. The multiple identities of the children showed a tendency of multi-culture, inherently having two cultures from their mother and father, who are from different countries and cultures. However, the multi-cultural aspect was built and changed during the interactions with others. The multi-cultural aspect of the children of Vietnamese marriage immigrant women was not obviously manifested normally, and the children could make a choice whether to reveal their multicultural backgrounds or use it as their advantage. Of such tendencies of multiple identities, the multi-culture is a result of interpretation in the perspective of the essentialism. In addition, the construction, variability, latency, and agency are results of interpretation in the anti-essentialistic perspectives. This means that the multiple identities of the children cannot be divided into variable ones and non-variable ones. That is, they cannot be understood in a dichotomous way. The fact that they are from a multi-cultural family does not change. However, the multiple identities which are formed on this basis differ from individual to individual, and may vary even within the same individual. It is necessary to provide these children with appropriate education and support so that they can develop more desirable multiple-identities. Third, the multiple identities of the young children of Vietnamese marriage immigrant women were affected by various factors. The factors that affected the multiple identities of the children included the character of the children and the development of the children as their personal factors, their relationship with the mothers, family education, adaptation of the mother to the marriage immigration life, interactions with the family of the mother, and the attitude of the family members on the father’s side toward Vietnam, as the family factors, and the multi-cultural education in the educational institutions and the attitudes of the friends as the social factors. These results showed that the multi-cultural background factors were not meaningful in themselves, but they began to have meanings after being affected by many factors in various circumstances. If the factors that affected the multiple identities are developed in a way that helps the children to grow healthily, it is possible that their multiple identities may change and develop in a positive manner. Fourth, the parents and the teachers said social supports are necessary to help the young children of Vietnamese marriage immigrant women form desirable identities. They expressed concerns about the difficulties their children may expect to face as children from multi-cultural families and they also expressed hope that social awareness on the issue could improve. Also, they needed education for the children and the parents, while saying multi-cultural education for children in general is also needed. In this respect, specific strategies to improve the social awareness included 'viewing the family of marriage immigrant women as normal Koreans,' 'refraining from showing too much interest in the multi-cultural background of the children,' 'recognizing the multi-cultural background as an advantage for the children,' and 'learning about the culture of the home countries of the marriage immigrant women.' There were demands for education for the children and the parents, too. The education programs for the children included education on the language and culture of the mother's country and basic learning abiliy, while the education programs for the parents included education on Korean culture for the mothers and education for the fathers to improve their attitudes and awareness toward their wives. Also, there were demands for multi-cultural education by educational institutions for the children in general. The children and the parents hoped for an improvement in social awareness, education for the children and parents of multi-cultural families, and education for the general public, which may be conducted in coordination, to improve the society's view on multi-cultural families and enhance the integrity and diversity of the society, to make it a more mature multi-cultural society. In this study, the researchers reviewed the identities of the young children of the marriage immigrant women. The children were developing their identities in a healthy manner but also having difficulties due to their multi-cultural identities. The multiple identities of the children could be changed, and such changes were led by various personal, family, and social factors. The parents and the teachers demanded that, in order to develop desirable identities, multi-faceted education efforts for the children, families, and non-multi-cultural children would be necessary. It is the hope of the researcher that, in the future, more in-depth studies and support concerning the identities of the children from the families of marriage immigrant women will be implemented in order to help them to become healthy members of society.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Ph.D
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE