View : 167 Download: 0

한·중 고전 여성영웅서사 교육 비교 연구

Title
한·중 고전 여성영웅서사 교육 비교 연구
Other Titles
A study on comparing the education of classical heroine narratives between Korea and China
Authors
ZHAO, QIDI
Issue Date
2017
Department/Major
대학원 국어교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
정소연
Abstract
본 연구는 한국과 중국의 여성영웅서사 교육을 비교함으로써 양국의 교육 특징을 밝히고 단점을 보완하여 여성영웅서사 교육의 상호 이해를 높이는 것을 목표로 한다. 여성영웅서사에서 등장한 여성영웅들은 전통적 가부장제 이데올로기 이념에 구속된 여성과 달리 남성의 전유물인 사회로 진출하여 영웅적 활약을 함으로써 주체적이고 능동적인 여성상을 제시하였다. 이런 여성영웅서사는 주제, 내용, 의식 등 측면에서 문학교육의 기능을 가지고 있을 뿐만 아니라 인성 형성 측면에서도 큰 교육적 의미가 있다. 이와 같은 문제인식을 바탕으로 본고에서는 한·중 양국 중등학교 국어(어문)과 교과서에 수록된 여성영웅서사를 주목하여 양국 여성영웅서사 교육 비교 연구를 수행하고자 하였다. Ⅱ장에서는 한·중 여성영웅서사 교육을 위한 이론적 배경을 검토하였다. 먼저 한국과 중국 여성영웅서사의 개념을 살펴보았고 여성영웅의 문학적 기원과 변화과정을 분석하였다. 그 다음에 양국 국어(어문)과 교육과정에서 문학교육 부분의 학습목표와 성취기준을 살펴보았다. 또한 기왕의 연구를 통해 여성영웅이 가부장제 이데올로기 통치 하의 전통 여성상과 달리 자아실현 의식을 표출하고 새로운 여성상을 제시하고 있는 점에서 특별한 교육적 가치를 가지고 있다는 사실을 확인하였다. 이러한 여성상의 변화는 고정화된 성 역할의 규범을 깨고 새로운 성 역할을 수립을 제시하고 있는 점에서 의미가 있다. Ⅲ장에서는 양국 중등학교 국어(어문)교과서에 수록된 여성영웅서사를 중심으로 양국 여성영웅서사 교육의 특징을 살펴보았다. 한국은 작품 내용 파악을 통해 그 시대의 상황을 이해하고 더 나아가 한국 문학의 전통과 특질을 이해시키며 문학사적 의미를 강조하고 있는 경향을 보인다. 또한 학습활동 단계에서는 창의적인 활동을 활용해서 학습자들이 문학을 능동적으로 수용과 생산 능력을 강조하고 있다. 중국은 작품의 이해와 해석을 통해 학습자의 읽기 능력을 높이고 능동적으로 중국어를 학습하는 것을 중심으로 하며, 낭송과 암기를 통해 학습자들의 어문 능력을 신장하는 것을 목표로 한다. 양국 여성영웅서사 교육에서 강조하고 있는 교육적 가치를 살펴보면 한국 여성영웅서사 교육은 문학교육의 일환으로 작품에서 구현된 보편적인 가치를 오늘날의 상황과 결부시켜 학습자들이 현재의 삶에 연계할 수 있도록 교육하는 데 비해, 중국은 국가가 추구하는 사회적 사상을 학습 내용을 통해 드러내고 작품을 통해 전통적인 가치관인 ‘충, 효’ 관의 수립을 인도하고 애국정신 및 봉헌정신을 높이는 데 주력하고 있음을 확인할 수 있었다. Ⅳ장에서는 앞에서 분석한 결과를 바탕으로 양국 여성영웅서사 교육의 단점을 보완하기 위한 개선방안을 제시하였다. 여성영웅서사에서 여성영웅들을 통해 표출된 능동적이고 주체적인 여성상은 학습자들의 자아실현에 큰 도움이 될 것이고, 남녀평등과 올바른 성 역할 수립에 긍정적인 의미를 가지고 있다. 한·중 양국 교과서의 편찬과 여성영웅서사 교육의 과정에서 이러한 긍정적인 제시를 충분히 고려한다면 청소년 학습자들에게 능동적으로 자기의 의지를 실현하는 것에 대해 다시 생각해보게 하는 계기가 될 것이고 또한 성과 관련된 올바른 의식을 구성하는 것에 긍정적인 영향을 줄 수 있을 것이다. 중국 여성영웅서사 교육의 과정에서 지식 위주의 문학교육의 성향을 보일 수 있다. 여성영웅서사의 구체적인 학습목표가 부재한 상태이고 학습의 중심을 파악하기 어렵다는 단점을 볼 수 있다. 물론 이것은 중국 어문 교과서 구성상의 한계라고 할 수 있지만 교과서의 편찬에서 학습자의 요구를 고려하여 명확한 학습목표를 제시해야 한다. 또한 중국 여성영웅서사 교육은 문언문 해석과 같이 지식을 축적하는 학습활동을 중심으로 하고 있는데 학습자 스스로 느끼고 공감하는 공간이 부족하다. 이를 개선하기 위해서 창의적 학습 방법을 도입하여 학습자 스스로 작품을 수용과 생산을 할 수 있는 교육 장치를 마련해야 한다. 또한 한·중 여성영웅서사의 상호 이해를 높이기 위해서 상호텍스트성을 활용하여 양국 여성영웅서사를 서로 연계하는 과정이 필요하다. 상호텍스트성을 이용하여 양국 여성영웅서사 이해의 폭을 넓힐 수 있고 문학의 보편성과 특수성에 공감할 수 있는 기회를 제공하여 긍정적인 교육 효과를 거둘 수 있을 것이다. 이 연구를 통해 한·중 여성영웅서사 교육의 단점이 개선되고 양국 여성영웅서사의 상호 이해를 높이는 방향의 논의가 확산되기를 기대한다.;The purpose of this study is to clarify the educational characteristics between Korea and China and to complement the shortcomings through the comparison of heroine narrative education between Korea and China to promote the mutual understanding of heroine narrative education.  Heroines who appeared in the heroine narration break the female image of the traditional patriarchal ideology concept, they enter into the society which is the exclusive property of men, playing the role of the hero, showing subjective and active of the female image. This kind of heroine narrative not only have the functions of literary education in terms of subject, content, consciousness, but also have a great educational significance in terms of humanity cultivation. In addition, although it has not been established specifically because the work related to the heroine narrative has been constantly published according to the changes of language textbooks in Korea and China, it can be confirmed that heroine narrative has important meaning in the language and education in both countries. Based on this kind of problem recognition, this study focused on the heroine narrative in both Korean and Chinese middle school language and textbooks, conducted a comparative study of heroine narrative education in both countries. In Chapter Ⅱ, the theoretical background for Korean and Chinese heroine narrative education was discussed. First, the concept of heroine narrative in Korea and China was observed and the literary origins and changes of heroine was analyzed. Then, the educational goals and achievement standards of the literature education in language and education courses of both countries was discussed. In addition, according to the study of the former, heroine narrative has unique educational values ​​compared to other narrative literatures. Unlike traditional female image under the patriarchal ideology, heroines present a new female image expressing self – realization consciousness, this kind of female image change breaks the fixed gender role specification and has a positive meaning for the presentation of new gender role. In chapter Ⅲ, the heroine narrative in both Korean and Chinese middle school language and textbooks was focused to discuss the characteristics of heroine narrative education in both countries. Korean textbook has a tendency to emphasize the meaning of literary history through grasping the content of the works to understand the situation of that era and to further understand the characteristics and traditions of Korean literature. Based on this kind of learning goal, Korean textbook focuses on making learners actively accept literature and produce literature through creative activities. Chinese textbook focuses on making learners to improve the reading ability through their understanding and interpretation to the work and actively learn Chinese, aims to improve learners' linguistic abilities through recitation and memorization. At the same time, the educational value of heroine narrative education in both countries was focused to be discussed, Korean heroine narrative education as a part of literary education, the universal values embodied in the work are combined with today's situation to guide the thinking of learners for life.  Chinese textbooks tend to show the social thinking of country through the learning content, aim to guide learners to establish the traditional "loyalty and filial piety" values, to cultivate their patriotism spirit and dedication spirit through the works. In chapter IV, based on the results of the analysis, suggestions for improvement were made to complement the shortcomings of the heroine narrative education in both countries. In the process of compiling and teaching textbooks, if female subjective consciousness and sex equality thinking are sufficiently presented, it will have a more positive impact on learners. Also, there is a tendency of knowledge based literature education in the courses of heroine narrative education in China, in order to improve it, it is necessary to introduce educational methods that allow learners to accept and resonate with themselves by introducing creative learning methods. In addition, intertextuality was used in order to promote the mutual understanding of heroine narrative in Korea and China, understanding was expanded through the mutual combination of heroine narrative courses of both countries, and it will bring positive educational effect on resonates of the universality and particularity of literature.  I hope the research of this study can complement the shortcomings of heroine narrative education between Korea and China and promote mutual understanding of heroine narrative between two countries, and I hope it can provide an opportunity for the future of such research.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 국어교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE