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반복듣기 학습 상황에서 전략일지 작성이 대학생들의 학문적 영어 듣기능력 및 상위인지 의식에 미치는 영향

Title
반복듣기 학습 상황에서 전략일지 작성이 대학생들의 학문적 영어 듣기능력 및 상위인지 의식에 미치는 영향
Other Titles
The Effects of Strategy Journal Writing on Listening Comprehension of Academic Text and Metacognitive awareness
Authors
김은혜
Issue Date
2017
Department/Major
대학원 영어교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이은주
Abstract
듣기는 실제 생활에서 가장 자주 사용되는 언어 능력임에도 불구하고 듣기는 수동적인 언어 기능이며 듣기과정을 관찰하기 어렵다는 이유로 듣기능력 향상을 위한 전략 훈련은 부족한 상태이다. 듣기과정에 대한 이해와 그에 따른 구체적인 목표나 전략 없이 목표언어에 최대한 많이 노출시키는 것으로 충분한 듣기학습이 되는 것처럼 여겨지기도 했다. 또한 학습자들이 자신의 듣기과정에 대한 이해와 취약점에 대한 보완이 부족한 상태에서 단지 듣기시험에서 고득점을 얻기 위한 시험전략과 문제유형만 답습하는 경우가 많았다. 이러한 듣기수업은 학습자들이 실제 듣기상황에서도 마치 시험을 보는 것 같은 불안감을 느끼게 하고, 상황에 따라 적절히 대처할 수 있는 다양한 듣기 전략의 활용을 제한하게 된다. 그러나 최근에는 학습과정을 스스로 계획하고 점검하며 평가할 수 있는 상위인지 전략과 언어 능숙도의 긍정적인 상관관계를 바탕으로, 상위인지 전략을 듣기훈련에 적용함으로써 듣기과정에 대한 이해를 높이고 듣기능력 향상에 효과가 있었다는 연구가 많이 있다. 상위인지 전략을 활용한 듣기 훈련은 대부분 수업시간에 동료, 소그룹 또는 반 전체가 함께 들은 내용에 대한 이해도 점검과 문제 해결을 위한 전략 논의로 이루어지는 경우가 많으나, 전략 훈련의 난이도와 유형에 따라 다른 결과를 가져오기도 했다. 본 연구에서는 교실 밖에서 학습자가 개별적으로 활용할 수 있는 전략일지를 사용하여 상위인지 전략훈련이 대학생들의 학문적 듣기능력 및 상위인지 의식에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 이를 위해 서울 소재 대학에서 토플 듣기와 말하기 강좌를 수강중인 대학생 30명을 실험집단과 통제집단으로 나누어 8차시 동안 실험을 진행하였다. 두 집단 모두 동일한 반복듣기 학습과제가 주어졌으나, 실험집단 학생들은 첫 번째 듣기와 두 번째 듣기 사이에 자신의 듣기과정을 되돌아보고 전략사용에 대한 계획과 평가를 유도하는 전략일지를 쓰도록 하였다. 또한 실험 이전과 이후에 상위인지 의식에 관한 설문을 실시하여 전략일지 쓰기가 실험집단 학생들의 상위인지 의식 및 전략사용에 어떠한 변화를 가져왔는지 비교해보았다. 본 연구를 통해 도출된 결과는 다음과 같다. 첫째, 반복듣기 학습상황에 전략일지를 활용한 상위인지 전략 훈련이 듣기능력 향상에 미치는 영향을 알아본 결과, 통제집단과 실험집단 모두 집단 내 첫 번째 듣기점수보다 두 번째 듣기점수가 향상되었으나, 점수 변화의 폭은 실험집단이 통계집단보다 더 큰 것으로 나타났다. 실험집단은 반복듣기 학습과제가 1차시에서 8차시로 진행되는 동안 첫 번째 듣기점수와 두 번째 듣기점수의 차이가 전반적으로 커지는 변화를 보였으나, 통제집단은 점수 차이가 전반적으로 작아지는 변화를 보여 주었다. 실험집단과 통제집단의 첫 번째 듣기점수를 비교했을 때는 집단 간 점수 차이가 없었으나, 두 번째 듣기점수 비교에서는 통계적으로 유의미한 차이가 있었다. 상·하위 수준별로 듣기점수의 변화를 분석한 결과, 상위수준과 하위수준 모두 첫 번째 듣기점수보다 두 번째 듣기점수가 유의미하게 상승하였다. 상위수준에서는 실험집단과 통제집단 간의 두 번째 듣기점수에 유의미한 차이가 없었으나, 하위수준에서는 집단 간 두 번째 듣기점수 비교에서 유의미한 차이가 있었다. 즉, 반복듣기 학습상황에서 전략일지 작성이 듣기능력 향상에 긍정적인 영향이 있으며, 특히 상위수준보다 하위수준 학생들에게 그 효과가 더 큰 것으로 나타났다. 둘째, 전략일지 쓰기가 상위인지 의식에 어떠한 변화를 가져왔는지 사전·사후 설문결과를 통해 알아본 결과, 사전보다 사후 설문점수가 통계적으로 유의미하게 높게 나왔다. 상·하위 수준별 비교에서는 상위수준과 하위수준 모두 사전보다 사후에 상위인지 의식이 향상된 것을 확인할 수 있었다. 전반적으로 상위수준보다 하위수준의 상위인지 의식의 변화가 컸고, 주의 집중하기 전략보다 계획·평가하기 전략 사용의 변화가 컸다. 상위수준과 하위수준의 사후 설문점수 비교에서 통계적으로 유의미한 차이가 나타나지 않은 것으로 보아, 전략일지 작성은 상위인지 의식을 향상시키는데 상위수준과 하위수준 학습자 모두에게 유의미한 효과가 있었음을 알 수 있었다. 셋째, 전략일지의 내용을 분석한 결과, 학생들은 전략일지를 쓰면서 자신의 듣기과정을 되돌아보며 자신의 문제점이 무엇인지 인식하고, 이를 해결하기 위해 필요한 전략을 계획하며 그 전략의 효과성에 대해 평가하는 모습을 관찰할 수 있었다. 전략일지 쓰기의 유용성에 대한 학습자의 서술응답에서는 대체로 긍정적인 반응을 보여주었다. 학생들은 듣기과정에 자신의 취약점을 스스로 발견하고, 의식적으로 전략을 계획하고 평가하는 습관을 가지게 되어서 유익했다고 했다. 또한 여러 가지 전략을 통합적으로 사용하는데 익숙해졌다고 했다. 본 연구는 전략일지를 활용한 상위인지 전략의 훈련이 학습자들에게 듣기과정에 대한 이해를 높이고, 자기 주도적인 전략 사용을 유도할 수 있다는 점에서 의미 있는 결과를 제시한다. 전략일지를 작성하면서 학습들은 자신들의 듣기과정에서 어떠한 문제가 있었는지, 그 문제를 해결하기 위해 어떤 전략을 계획하고 선택해야하는지 의식적으로 집중하는 훈련을 받게 되었다. 또한 자신이 선택한 전략에 대한 효과와 유용성에 대하여 스스로 평가하면서 차후 듣기 상황을 대처할 수 있게 되었다. 이러한 결과를 통해서 본 연구는 교실 밖의 실제 다양한 듣기 상황에서 학습자들이 스스로 듣기의 어려움을 대처할 수 있는 듣기전략과 듣기능력을 기르는데 상위인지 전략 훈련의 중요성을 시사한다.;Listening is the most frequent and common language skill in a real life, however, the training for improving listening skill has not been developed in many different ways. The reasons are that we believed listening was passive skill and listening process was not easy to observe. Therefore it was only enough to be exposed to the target language as much as possible without specific strategies to improve listening skill. Learners did not feel necessary to reflect on listening process to identify their own listening problems or weaknesses. Moreover, learners would rather feel anxious in listening situation in real life because they were trained to obtain higher score in listening test in classroom(Field, 2003; Goh, 2008; Vandergrift, 2003). However, the recent studies have revealed that the listening process could be managed as well as observed through metacognitive strategy training(Cross, 2010; Graham & Macaro, 2008; Vandergrift & Tafaghodtari, 2010; Zeng, 2014). They demonstrated metacognitive strategy had a positive effect on listening ability and highly recommended to integrate metacognitive strategy training into listening class. The present study was conducted to specifically investigate the effect of metacognitive strategy training on listening comprehension of academic text and metacognitive awareness. 30 university students participated in the study and they were all taking TOEFL Listening and Speaking class which was one of the immersion program in university. The participants were grouped into a control group and an experimental group and both of them performed the repetitive listening task 8 times during 2 weeks. The control group performed the repetitive listening task without metacognitive strategy training but experimental group were trained to write a strategy journal between the first listening and the second listening to reflect on their listening process. The students in the experimental group were guided to plan listening strategy before first listening. After first listening, they monitored their listening comprehension and recognized any problems or difficulty of understanding listening text. Before second listening, the students evaluated the appropriateness and effectiveness of their first choice of strategies, and they could modify the strategies or plan a new strategy. Therefore, the students were trained to pay conscious attention to their listening process and strategy use while writing a strategy journal and performing the repetitive listening task. To examine the effect of metacognitive strategy training on listening ability, the scores of first listening and the second listening from the control group and the experimental group were compared after 2-week period. The students were asked to carefully complete the pre and post MALQ(Metacognitive Awareness Listening Questionnaire) surveys before and after the study to investigate any changes in the metacognitive awareness of the experimental group, The findings of this study were as follows. First, there was the significantly meaningful difference in listening ability between the control group and the experimental group. Although the score of the control group also increased, the experimental group showed more improvement between the scores in the first listening and the scores in the second listening than those in the control group. Especially, there was more positive effect on low level learners than the higher level learners. Second, the analysis of the survey revealed that learners’metacogntive awareness improved after the study. The learners’strategy use of directed attention and planning and evaluation statistically significantly increased after the strategy training. There was no significant difference in metacogntive awareness between high level and low level after the study. However, low level learners showed the most increase in the strategy use of planning and evaluation. Third, the data from students’ attitude toward metacogntive strategy training indicated that it was helpful to reflect on listening process and identify their own problems. They also replied positively on writing a strategy journal because they were able to pay more conscious attention to planning listening strategies and evaluating the effectiveness of their own choice of strategies. It means that metacogntive strategy training helped learners to be more self-directed learners and to increase learning motivation. In conclusion, the results of the study indicated positive effects of strategy journal writing on listening ability of the university EFL learners and use of metacogntive listening strategy. The finding suggests that writing a strategy journal is an effective approach as a metacogntive listening strategy training for EFL learners.
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