View : 103 Download: 0

키워드 네트워크 분석을 통한 유아교사의 실천적 지식 관련 연구의 동향 분석

Title
키워드 네트워크 분석을 통한 유아교사의 실천적 지식 관련 연구의 동향 분석
Other Titles
A comparative study of research trend in the field of practical knowledge of early childhood education teacher using keyword network analysis
Authors
한은형
Issue Date
2017
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박은혜
Abstract
본 연구는 키워드 네트워크 분석을 통하여 유아교사의 실천적 지식 관련 국내·외 연구의 동향을 분석하는 데에 목적이 있다. 이를 위해 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 1. 유아교사의 실천적 지식 관련 연구의 키워드 출현 빈도는 어떠한가? 1-1. 유아교사의 실천적 지식 관련 국내 연구의 키워드 출현 빈도는 어떠한가? 1-2. 유아교사의 실천적 지식 관련 국외 연구의 키워드 출현 빈도는 어떠한가? 1-3. 유아교사의 실천적 지식 관련 국내 연구와 국외 연구의 키워드 출현 빈도는 어떠한 차이를 보이는가? 2. 유아교사의 실천적 지식 관련 연구의 키워드 네트워크는 어떠한 경향을 보이는가? 2-1. 유아교사의 실천적 지식 관련 국내 연구의 키워드 네트워크는 어떠한 경향을 보이는가? 2-2. 유아교사의 실천적 지식 관련 국외 연구의 키워드 네트워크는 어떠한 경향을 보이는가? 2-3. 유아교사의 실천적 지식 관련 국내 연구와 국외 연구의 키워드 네트워크는 어떠한 차이를 보이는가? 본 연구의 대상은 1985년부터 2017년까지 발표된 유아교사의 실천적 지식과 관련된 국내·외 논문에서 추출한 438개의 키워드이다. 분석 대상 키워드 추출을 위한 논문 검색은 학술연구정보서비스(RISS), 국회도서관, EBSCOhost, ERIC, DDOD, Riss, PQDT(Proquest Global), Google Scholar를 통해 진행하였다. 수집한 논문에서 추출한 키워드는 모두 총 3단계의 키워드 정제 작업을 거쳤다. 본 연구의 연구문제에 따른 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아교사의 실천적 지식 관련 국내 연구는 키워드 추출 및 정제 작업을 거친 결과 관련 연구가 교실 속 수업 상황이나 교과교육과 관련된 사례에 집중되어 있는 것으로 나타났다. 한편 유아교사의 실천적 지식 관련 국외 연구는 국내 관련 연구에 비해 다양한 측면에서 유아교사의 실천적 지식을 연구하고 있는 것으로 나타났다. 키워드 출현 빈도분석 결과 국내 연구의 경우 예비 유아교사와 관련된 내용이 가장 높은 출현 빈도를 보인 한편, 해당 개념이 포함하고 있는 키워드를 살펴보면 단순히 키워드 표기의 차이만 나타났다. 반면 국외 연구의 경우 키워드 출현 빈도분석 결과 유아 문해교육과 관련된 내용이 가장 높은 출현 빈도를 보였으며, 해당 개념이 포함하고 있는 키워드를 살펴보면 개념의 다양한 측면에 초점을 맞춘 키워드가 제시되어 있었다. 즉, 키워드 출현빈도 분석을 실시한 결과 유아교사의 실천적 지식 관련 국내 연구는 예비 유아교사와 관련된 내용에 높은 관심을 보이지만 구체적이고 다양한 측면을 다루고 있지는 않은 것으로 나타났으며, 국외 연구는 유아 문해교육과 관련된 내용에 높은 관심을 보이면서 다양한 측면에 대하여 다각도로 연구가 이루어지고 있는 것으로 나타났다. 그러므로 유아교사의 실천적 지식 관련 국내 연구에서도 연구의 영역이 보다 다양한 측면으로 확대될 필요가 있다. 둘째, 유아교사의 실천적 지식 관련 국내·외 연구의 키워드 네트워크 연결정도 중심성 분석을 실시한 결과 국내 연구의 경우 ‘학습 공동체’가 유아교사의 실천적 지식과 관련하여 핵심이 되나 다른 키워드들과의 상호 연결은 이뤄지지 않는 것으로 나타났다. 즉, 유아교사의 실천적 지식 관련 국내 연구에서는 학습 공동체가 핵심 개념인 한편 실천적 지식의 개념의 영향력이 낮으며 각각 개별적, 단편적으로 연구가 이뤄지고 있는 경향을 보이는 것으로 나타났다. 반면 국외 연구의 경우 키워드 네트워크 연결정도 중심성 분석을 실시한 결과 ‘의사소통’과 ‘실천적 지식’이 가장 핵심이 되는 것으로 나타났다. 이 핵심이 되는 두 키워드는 상호간에 높은 연결성을 띠고 있었으며, 실천적 지식의 개념을 중심으로 다양한 키워드들이 높은 연결 관계를 가진 유기적인 연결망이 구성되고 있는 것으로 나타났다. 그러므로 국내 연구에서도 실천적 지식 관련 단편적인 연구를 바탕으로 실천적 지식에 대한 구체적, 체계적인 개념 정립이 필요하다고 할 수 있겠다.;The purpose of the study is to compare the domestic and international research trend in the field of practical knowledge of early childhood education teacher using keyword network analysis. Toward this end, the following research questions were established. 1. What are the trends of keyword frequency of the research in the field of practical knowledge of early childhood education teacher? 1-1. What are the trends of keyword frequency of the domestic research in the field of practical knowledge of early childhood education teacher? 1-2. What are the trends of keyword frequency of the international research in the field of practical knowledge of early childhood education teacher? 1-3. What are the differences of the keyword frequency between the domestic research and the international research in the field of practical knowledge of early childhood education teacher? 2. What are the trends of keyword network of the research in the field of practical knowledge of early childhood education teacher? 2-1. What are the trends of keyword network of the domestic research in the field of practical knowledge of early childhood education teacher? 2-2. What are the trends of keyword network of the international research in the field of practical knowledge of early childhood education teacher? 2-3. What are the differences of keyword network between the domestic research and the international research in the field of early childhood education teacher? The subjects include 438 keywords extracted from 106 research related to practical knowledge of early childhood education teacher published between 1985 and 2017 and were research through the Research Information Sharing Service(RISS), THE Internet site offered by the National Assembly Library, EBSCohost, ERIC, DDOD, Proquest Global and Google scholar. These keywords were picked out by 3 steps keyword refining work: keyword cleansing, keyword controling and keyword removing. To analysis the trends of keyword frequency of the domestic and international research in the field of practical knowledge of early childhood education teacher, this study used Krkwic(Korean Key Words In Context) program which is superior at Korean text analysis and possible to construct the network matrix. To analysis the trends of degree centrality of the keyword network of the domestic and international research in the field of practical knowledge of early childhood education teacher, this study used Netminer program which can construct the network map and analysis based on the keyword network matrix which is constructed by KrTitle – the sub program of Krkwic. The results of this study were summarized as follows: first, in the case of the domestic research trends of practical knowledge of early childhood education teacher, the research has been devoted increasingly. But the research area has remained only in the class, about the lesson and only about the class time case. The results of the keyword frequency analysis also showed the similar trend of the domestic research of practical knowledge of early childhood education teacher. The keyword frequency analysis resulted that the domestic research tends to focus on pre-service early childhood education teacher but tends to only focus on superficial meaning. Whereas, in the case of international research trends of practical knowledge of early childhood education teacher, the research tends to analyze more various aspect than the result of domestic research. Likewise, the international research tends to focus on early childhood literacy education and tends to research from various angles to figure out deeper discussion. It means it is required for domestic research of practical knowledge of early childhood education teacher to extend the research area variously. Second, the keyword network analysis of domestic research of practical knowledge of early childhood education teacher resulted that ‘Learning community by teachers’ was the herb concept related to the practical knowledge but the degree centrality was low and it was hard to find the co-networking concept with the herb concept especially about the practical knowledge. Whereas, in the case of international research trends of practical knowledge of early childhood education teacher, the result showed that the herb concept of the research field was ‘Practical knowledge’ and ‘communication’. The degree centrality of these two herb concept was high and it was co-connected with the most part of the concept. Also, the two herb concepts were making the thick network of meaning. By all accounts, it is also required for domestic research of practical knowledge of early childhood education teacher to establish the concept in-depth rather than superficial collecting many cases of practical knowledge.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE