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한국 입학사정관제 정책 연구

Title
한국 입학사정관제 정책 연구
Other Titles
The Inspiration to Chinese Autonomous Enrollment Policy : Based on Korean Admissions Officer Policy
Authors
ZHENG, LIUQING
Issue Date
2017
Department/Major
정책과학대학원 공공정책학전공
Publisher
이화여자대학교 정책과학대학원
Degree
Master
Advisors
최대석
Abstract
높은 교육열과 치열한 대학입시 경쟁, 유사한 학벌주의 사회 형태, 사회발전에 따른 차별화된 우수한 인재의 선발 요구 등은 동아시아 유교 문화권에 속한 한중 양국 국민들이 대학입학에 대해 큰 관심을 갖도록 하고 있다. 이에 이 연구는 한국 입학사정관제 정책과 중국 학생자율모집제 정책의 도입 현황, 성과와 과제를 분석하고, 입학처장·입학사정관·고교진학 담당 교사들을 대상으로 인터뷰하여 그들이 인식하는 한국 입학사정관제 정책의 성과, 문제점 및 개선방안을 분석하며, 이를 통해 중국 학생자율모집제 정책에 주는 시사점을 도출하는 것을 그 목적으로 하였다. 이를 위하여 이 연구는 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 한국 입학사정관제 정책과 중국 학생자율모집제 정책의 주요한 성과 및 과제는 무엇인가? 둘째, 한국 입학사정관제 정책의 목적 달성 기여도, 선발과정 및 결과, 그리고 선발이후의 후속조치 3가지 영역별의 문제점 및 개선방안이 무엇인가? 셋째, 중국 학생자율모집제 정책에 주는 시사점은 무엇인가? 이런 연구목적을 달성하기 위해, 이 연구는 문헌과 인터뷰의 질적 연구방법을 사용하였다. 한국의 대학입시제도는 정치사회적 변화에 따라 급격하게 변화해 왔다. 특히 정권이 바뀔 때마다 입시정책을 비롯한 교육정책의 개혁 및 보완의 요구가 끊임없이 나타났다. 이는 교육문제가 한 나라의 미래를 좌우하는 중요한 문제이기 때문에 나타나는 현상으로 볼 수 있다. 따라서 이 연구에서는 선행 문헌연구 자료를 바탕으로 한국 대학입시의 주도권을 누가 갖는가에 따라 대입제도의 변천 과정을 네 시기로 나누었다. 즉 대학 주도 시기(1945년부터 1961년까지), 국가와 대학 간의 대립 시기(1962년부터 1980년까지), 국가 주도 시기(1981년부터 1985년까지), 국가·대학·고교 간의 균형 시기(1986년부터 현재까지)이었다. 그리고 문헌자료를 통해 한국 입학사정관제 정책과 중국 학생자율모집제 정책을 중심으로 해당 정책의 도입 현황, 성과와 과제를 정리하였다. 한국 입학사정관제 정책을 도입하고 나서 고교·대학·학생 등 여러 측면에서 긍정적인 성과를 거두어 왔는데도 불구하고 정책의 신뢰성·공정성, 입학사정관 신분의 안정화와 전문성, 고교와 대학 간의 연계, 정책의 정착을 위한 시스템 구축 및 운영 방식 보완, 사교육 억제를 통해 입학사정관제 정책의 활성화 추진 및 정책과 관련된 지원 확대 등 여러 측면에서 개선할 여유가 있다. 중국은 대학의 자율권 확대, 대학의 인재상과 시대 발전 흐름에 맞는 우수한 인재를 선발하기 위해 도입된 학생자율모집제 정책은 대학 인재 선발의 다양화, 입시제도 개혁 등에 있어 적극적으로 추진해 왔는데 제출서류를 심사하는 경험·신뢰도의 부족, 체계적인 평가 시스템 결여, 입시부정 대책의 미흡, 초·중·고 교육 정상화, 학생 학습부담 경감 등 여러 분야에서 보완할 필요가 있다. 마지막으로 한국 입학사정관제 정책과 관련된 여러 전문가들을 대상으로 한국 입학사정관제 정책의 도입목적 달성 기여도, 선발과정 및 결과, 선발 이후의 후속조치 등의 성과, 문제점 및 개선방안, 그리고 제도 운영에 있어 중국에 주는 시사점 등에 대한 인터뷰를 진행한 내용을 정리·분석하였다.;Since China and South Korea are in the Confucian Cultural Circle of East Asia, many social formations are shared, which includes thinking highly of education, advocating educational background, high competition of college entrance examination and even the demands of individualized excellent talents indifferent stages of social development. The research is trying to analyze Korean Admissions Officer Policy, including different policy-making backgrounds, recent status, achievements and related problems. Also, the advice that China can follow is given in the research. This paper mainly uses documentary research and interviews. The responses of the interviewers, including Section Chief of Enrollment Departments in different Korean Colleges, Admission Officers and School College Counselors in high schools to the Korean Admissions Officer Policy are analyzed to find out the achievements, problems and ways of improvements. This paper attempts to solve the following problems: Firstly, what are the main achievements and problems of Korean Admissions Officer Policies and Chinese Autonomous Enrollment Policies? Secondly, what are the existing problems and improvements of the goal attainment, achievements, progress of selection and the following steps after that? Thirdly, what inspiration can be got by Chinese Autonomous Enrollment Policies from Korean Admissions Officer Policies? Qualitative research method, mainly documentary research and interview, are sued to analyze the history, present situation, historical background, existing problems and improvements of the two policies. Korean College Entrance Policy is modified profoundly with the development of society and political environment. The demand of the reformation of education system, represented by College Entrance Policies, is continuous, especially when regime changes. Based on the previous research, the development of Korean College Entrance Examination can be divided into four periods: University dominant period (1945 – 1961), the period of confrontation between the state and the University (1962 – 1980), State dominant period (1981 – 1985), Balanced development period between State, University and High School (1986 – present). During the Korean educational reformation, especially after importing the Admission Officer Policy from America, positive changes come into being in schools and students.. However, there is still some room for improvement in the credibility and fairness of the policy, the stability and professionalism of the entrance examination officers, and the connection between high schools and colleges. In China, the policy of Self-Enrollment was introduced in order to expand the autonomy of universities has, to some extent, contributed to the diversification of talent selection methods and the reformation of university enrollment system. However, there are some problems including the fake materials submitted by the candidates, the lack of professionalism and credibility of the reviewers, and the incomplete assessment system and supervision system. There is still much room for improvement in upgrading education quality and lightening students' academic burden. China and South Korea share different characteristics in political, social, cultural and educational environment systems. However, reasonable and effective Korean Admission Officer Policies can be picked up and used appropriately in China, which will be helpful to the further implementation and development of Chinese Autonomous Enrollment Policies. Keywords: South Korea, China, Admissions Officer Policy, Autonomous Enrollment Policy
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