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독립투자자문업자(IFA) 제도 활성화 방안 연구

Title
독립투자자문업자(IFA) 제도 활성화 방안 연구
Other Titles
A study on suggestions for activating on the system of Independent Financial Advisor(IFA) in Korea
Authors
김봉희
Issue Date
2017
Department/Major
정책과학대학원 공공정책학전공
Publisher
이화여자대학교 정책과학대학원
Degree
Master
Advisors
김세완
Abstract
우리나라를 둘러싸고 있는 정치∙경제적 환경은 세계화, 개방화, 국제화 추세로 빠르게 변화하고 있다. 또한, 새정부 출범이후 시급히 해결해야 할 주요 현안들이 정치, 경제, 사회, 문화 모든 요소에 산재해 있는 실정이다. 경제에 있어서도 지속가능한 개혁과 개방경제, 공정경제 실천이 중요한 개혁과제와 방향이라 할 수 있다. 글로벌 금융위기 이후 금융상품의 복잡∙다양화 추세 및 저금리∙고령화 시대의 본격적인 도래로 인해 개인의 라이프사이클을 반영한 맞춤형 자산관리 자문에 대한 수요가 증가하고 있다. 이에 우리나라는 불완전판매 해소와 자산관리서비스 문턱을 낮추고, 보다 객관적이고 전문적인 투자자문 서비스 제공을 위해 판매사로부터 독립하여 펀드, ELS(주가연계증권), RP (환매조건부채권), 예금 등 금융상품 투자에 대해 자문 역할을 하는 전문가인 독립투자자문업자(Independent Financial Advisor, 이하 IFA)제도를 2017년 5월에 도입하였다. 우리나라의 경우 현재 투자자문사, PB 등에 의해 자문서비스를 제공하고 있지만, 전문적이고 중립적인 자문시장이 부족하여 자문의 경우 1:1 맞춤형 서비스를 특징으로 하는 고액∙기관투자자 중심으로 제공하고 있어 일반인이 이용하기 어렵다. 이에 소비자들은 금융상품 판매사의 투자권유에 의존하여 상품을 구매하고 있었으나, 자문업 활성화를 통해 일반인들도 전문적이고 중립적인 자문서비스를 용이하게 활용할 수 있는 여건을 조성할 필요성이 있다. IFA의 등장으로 금융기관과 이해관계가 복잡하게 엮인 금융상품 판매채널에도 적지 않은 변화가 예상되며 독립투자자문업자 시대 개막으로 플랫폼 경쟁도 본격화될 전망이다. 이에 새로이 도입된 독립투자자문업자에 대해 연구하기 위해 직장을 다니고 있는 금융인, 일반인 등을 대상으로 IFA제도의 인지여부와 필요성, 제도성공여부 전망에 대해 설문조사를 하였고, 여기에서 도출되는 문제점에 대해 확인해보았다. 독립투자자문업자가 국내 도입으로 확인된 문제점은 4가지를 들 수 있다. 첫번째로 금융시장의 판매채널 변화이다. 기존에는 운용사, 판매사, 수탁회사, 사무관리로 나눠져 각각의 역할에 맞게 금융영업을 하고 있었다면, IFA 도입으로 자문채널이 추가되어 소비자는 자문보수를 별도로 지급해야 한다. 그리고, IFA입장에서도 독립적으로 자문채널을 영위하기 위해서는 사업성패의 위험부담을 가지고 자립하는데 부담감이 크다. 두번째로는 IFA가 자문할 수 있는 상품이 선진국제도와 비교하면 제한되어 있다는 점이다. 세번째는 IFA가 자문수수료에 대해 부과기준 및 부과절차에 관한 사항을 합리적으로 정해야 하는데 과연 합리적인 자문수수료 산정은 어떻게 해야 할지에 대한 부분이다. 네번째는 낮아진 진입장벽으로 자기자본 1억원으로 IFA를 설립할 수 있으나 고객들의 입장에서는 이름없는 IFA와 쉽게 거래하기 힘들다는 문제점이 있다. IFA제도의 정착화 및 활성화를 위해 위에서 제기한 문제점에 대해서 어떻게 해결해 나갈 수 있을지 검토해 보았다. 우선 우리나라가 벤치마킹하고 있는 영국 IFA제도 및 미국 RIA, IC, 일본 IFA, 호주IFA 등 선진국 사례를 통해 본 교훈 및 시사점을 검토하였다. IFA가 독자적으로 자립할 수 있도록 금융당국에서는 홍보방안이 마련되어야 할 것이고, 보험상품도 하루 빨리 도입되어야 할 것이다. 그리고, IFA가 수익을 올리기 위해 과다하게 자문을 하거나 불법적으로 이용하지 않도록 패널티도 충분히 마련되어야 할 것이다. 연구결과의 요약 및 시사점으로는 고객의 전체적인 포트폴리오를 IFA가 다양하게 구성할 수 있도록 제도 개편을 통해 범위를 넓히고, 증권사들은 IFA가 고객들에게 자문활동을 할 수 있도록 플랫폼 구축으로 판매채널을 구축시키는 등 IFA와의 Win-Win전략을 강구해야 할 것이다. 본 논문의 한계점으로는 우리나라가 IFA를 도입한 것은 매우 최근의 일이고 정착하기까지의 시간은 매우 걸릴 것으로 예상되므로, 정부의 정책에 의존하는 경향이 크다는 점과 함께 해외의 사례연구는 단편적으로 소개한데 그쳐 국내 독립투자자문업자 제도 활성화 방안을 위한 단순한 비교자료로만 활용할 수밖에 없는 일정한 한계가 있다.;The purpose of this study is to analyze the newly introduced Independent Financial Advisor(IFA) in Korea and to propose some measures of its settlement and revitalization. The methods used in this study are client surveys, case study on some nations such as the United Kingdom, the U.S.A., Japan, Australia, etc. which introduced IFA. In Korea, investment advisory firms, private banking, etc. provide advisory services. However, these services are one-on-one individual customized services for some large amount investors and institutional investors. And the consuming public purchase financial services suggested by financial institutions. In these situations it is necessary for the consuming public in Korea to introduce the IFA in order to use independent and professional financial services. As financial products become complicated and diversified and low financial interest situation and aging era also have come since the global financial crisis, consumer demand for individual customized services according to their life cycles increases in Korea. The IFA was introduced in May, 2017 in Korea for purpose of dealing with incomplete financial sales and investment and asset management services. The IFA is also to support objective and professional investment advisory services, which is independent from financial institutions, for fund, equity linked securities, repurchase paper, deposit, etc. Korean situation on political and economic environment has rapidly changed toward opening, globalization and internationalization. And main pending problems in politics, economy, Society, culture for the new Moon Jae-in Administration need urgently to solve. In term of economy the main tasks and direction are to be sustainable innovation, open and fair policies. The Introduction of IFA in Korea will change the channels of financial products, which are intertwined with those of financial institutions, and in addition, the competition of platform for financial services is in earnest anticipated. For the study a survey was carried out targeting financiers, the public, who are active list in Seoul, on the recognition, necessity, success, prospect of the new introduced IFA, and some problems are confirmed. Some problems confirmed are as follows. First, the channels of financial markets change. There were various non-risk channels which were operated according to their own roles such as financial management companies, financial sales companies, financial trust company, management office. After introducing the IFA the new channels of independent financial consulting firms take liability risks running their own businesses and will be difficult to have financially independent. Second, the scope of consulting businesses of the IFA is narrower than that of developed countries. Third, the assessment criteria and process on the calculation of consultancy fees are not jet fixed under the reasonable standard. Finally, it is difficult for the financial consulting consumer to trust new unknown consulting firms of the IFA because one can establish consulting business with a capital of 100 million won. I propose some measures of the IFA’s settlement and revitalization in Korea dealing with above mentioned problems. Moral implications have been drown as follows from the bench-marking systems of the IFAs of the United Kingdom, Japan, Australia, and of RIA and IC of the U.S.A. First, financial authorities need to help newly established firms of IFA to be financially independent through public relations and presenting insurance goods. Second, the authorities need to impose some penalties for the firms if they make excessive advisory and illegal sales in order to earn much money. Summary and suggestions are as follows. The portfolio of financial businesses for the financial customer needs to expand through reorganization of IFA system. Securities companies need to build the win-win strategy with the IFA by building platforms and sales channels in order to make the IFA do consulting activities for customers. However, this study has limitation. As the IFA in Korea is short on annual ring and needs much times to get settled, the development of IFA depends on government’s policies. And case study on foreign IFAs is only to introduce in fragments and so it has limits to be used as a activation plan research of domestic IFA.
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