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우정활동이 삽입된 통합적 음악 감상 활동이 발달지체 유아의 사회적 상호작용에 미치는 영향

Title
우정활동이 삽입된 통합적 음악 감상 활동이 발달지체 유아의 사회적 상호작용에 미치는 영향
Other Titles
The effects of Integrative Music Appreciation Embedded the Friendship Activities on the Social Interaction of Young Children with Developmental Delay with their
Authors
이은주
Issue Date
2017
Department/Major
교육대학원 특수교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이소현
Abstract
The purpose of this study was to find out the effects of integrative music appreciation embedded the friendship activities on the social interaction for young children with developmental delay. The participants of this study were one four-year and two five-year kindergarten children with developmental delay and their classmates. A multiple-probe across subjects design assessed the effects of the intervention. Theexperimentalconditionsincludedbaseline,intervention, generalization and maintenance. During baseline period, the social interaction activities of 10-minutes in the free play session were observed. And in processing intervention, were the integrative music appreciation embedded the friendship activities implemented three times a week in the special early childhood classroom. After the intervention was completed, generalization effects were evaluated in inclusive classroom. Then after four weeks, maintenance effects were evaluated in the same setting as the baseline condition. Data were collected by making video recording of their play with their peers during free play time for ten minutes and then by recording their initiation skills, responses and interaction skills with their peers using 10 second Partial Interval Recordings. All of the collected materials were analyzed by utterance frequency of social interaction targets. The result of this study can be summarized as follows : First, the rate of social interaction of participants was increased after the integrative music appreciation embedded the friendship activities. Second, the increased social interaction was higher than the baseline in uninstructed settings, participant 1 and 2 were generalized to the level of latter in the intervention condition. Thirds, increased social interaction behavior level was maintained in the follow-up sessions. These results indicate that the integrative music appreciation embedded the friendship activities is effective in increasing social interaction for young children with developmental delay. These findings that the ingredients in successful application of the integrative music appreciation embedded the friendship activities may be related to how interventions are planned, the importance of linking general early childhood curriculum, the importance of measuring the effects of interventions broadly, the importance of developing interventions that co-teaching models are likely to use.;2007년「장애인 등에 대한 특수교육법」에 의해 장애유아 의무교육이 시행되기 시작하면서 최근 일반 유치원의 특수학급이나 일반학급에 배치되어 통합교육을 받는 유아의 수가 증가되었다. 그러나 또래와의 사회적 상호작용에 어려움을 갖는 발달지체 유아가 일반유아와 동등하게 학급의 구성원으로 인정받고 또래 간에 사회적 상호작용을 통한 사회적 통합을 이루기 위해서는 물리적 통합만으로는 불충분하다. 통합교육환경에서 발달지체 유아가 또래와 원만한 관계를 형성하고 또래 관계를 유지하기 위해 계획된 중재가 필요할 뿐 아니라 유치원의 하루 일과에 삽입하여 실행하기 쉽고 일반유아와 발달지체 유아 모두에게 적용 가능한 활동차원의 중재가 필요하다. 이에 본 연구에서는 발달지체 유아와 또래유아 간의 사회적 상호작용을 증진시키기 위하여 우정활동이 삽입된 통합적 음악 감상 활동을 실시하여 그 효과를 알아보았다. 우정활동이 삽입된 통합적 음악 감상 활동은 다양한 활동이 통합되어 이루어지는 음악 감상 활동에 우정활동 요소를 삽입하여 구성한 것으로 발달지체 유아와 또래 간 사회적 상호작용 행동을 증가시키기 위한 활동이다. 지금까지 여러 국내외 연구를 통해 효과가 입증된 우정활동을 음악 감상 활동에 삽입하고 유치원 교육활동에 맞게 구안하여 적용하고자 하였다. 특히 스토리텔링으로 진행되는 음악 감상에 노래 부르기, 악기연주하기, 신체표현하기, 그림 그리기, 극놀이로 표현하기 등 다양한 활동이 통합적으로 이루어질 수 있는 통합적 음악 감상 활동을 구성하여 진행함으로써 대상유아가 흥미를 가지고 중재에 참여하고, 또래유아와 발달지체 유아 간 자연스러운 사회적 상호작용을 촉진하였다. 또한 일반유아교육과정과 연계된 교육활동을 적용하여 연구와 교육 현장에서의 실행을 연계하려 하였다. 우정활동이 삽입된 통합적 음악 감상 활동은 선행연구를 바탕으로 노래 부르기, 악기연주하기, 신체표현하기, 그림 그리기, 극놀이로 표현하기 등과 같이 다양한 활동으로 계획된 통합적 음악 감상 활동에 우정활동 요소인 손잡기, 안아주기, 하이파이브하기 등의 신체적 표현요소와 칭찬하기, 인사말 하기, 친구 이름 넣어 노래 부르기 등의 언어적 표현요소를 포함하여 활동을 수정하고 구성하였다. 본 연구에서는 3명의 발달지체 유아와 이들의 통합학급 일반유아 27명(총30명)을 발달지체 유아 1명과 또래 유아 9명으로 구성된 3개의 소집단으로 나누어 중재를 실시하였다. 실험설계는 대상자 간 중다간헐기초선 설계(multiple probe design across subjects)를 사용하였으며, 중재가 종료된 후, 중재가 실시되지 않은 통합학급의 오후 자유선택활동 시간에 4회기씩 일반화 효과를 측정하였고, 중재종료 4주후에 기초선과 동일한 조건에서 유지의 효과가 측정되었다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 세 명의 발달지체 유아 모두 우정활동이 삽입된 통합적 음악 감상 활동에 참여한 이후 사회적 상호작용 발생률이 기초선 기간보다 현저히 증가하였다. 둘째, 세 명의 발달지체 유아의 사회적 상호작용 발생률은 중재조건과 다른 일반화 상황으로 선택된 통합학급의 오후 자유선택활동에서도 기초선에 비해 높은 수준을 나타냈으며, 연구 참여 유아 1과 연구 참여 유아 2의 경우 중재 후반부 수준으로 일반화되었다. 셋째, 세 명의 발달지체 유아의 사회적 상호작용 발생률의 증가는 우정활동이 삽입된 통합적 음악 감상활동이 종료된 이후에도 유지되었다. 본 연구는 우정활동이 삽입된 통합적 음악 감상 활동이 발달지체 유아와 또래 유아 간 사회적 상호작용을 증진시키는데 효과적이었으며, 중재가 종료된 이후에 교사의 촉진이 주어지지 않은 상태에서도 증진된 사회적 상호작용이 일반화되고 유지될 수 있음을 보여준 점에 그 의의가 있다.
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