View : 1103 Download: 0

유아교사의 전문성발달과 교수몰입도의 경향 및 관계

Title
유아교사의 전문성발달과 교수몰입도의 경향 및 관계
Other Titles
A Study on Tendency and Relationship of Professional Development and Teaching Flow of Early Childhood Teachers
Authors
김해현
Issue Date
2017
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
정혜욱
Abstract
This study aims to identify a general tendency and difference by variable of early childhood teachers' professional development and teaching flow. Also, it examines relationship among their professional development and teaching flow. Hence, research topics were set as follows. 1. What is the tendency of professional development for early childhood teachers? 1-1. What are the overall aspects of professional development of early childhood teachers? 1-2. Is there any difference in professional development of early childhood teachers according to their characterisics(age, career, educational level)? 2. What is the tendency of teaching flow for early childhood teachers? 2-1. What are the overall aspects of teaching flow of early childhood teachers? 2-2. Is there any difference in teaching flow of early childhood teachers according to their characterisics(age, career, educational level)? 3. What kind of relationship does exist between professional development and teaching flow among early childhood teachers? This study was conducted with 277 teachers working at child educational organization in a capital area. In order to measure their professional development, questions from Professional Development of Self-evaluation scale by Eun-joo Baek and Boo-kyung Cho(2004) was corrected and complemented. To examine early childhood teachers' teaching flow, 'Flow State Scale 2(FSS-2)’ developed by Jackson and Eklund(2004) was adapted and corrected fitting for early childhood teachers. For data analysis, the min and max, mean and standard deviation were calculated and ANOVA, Pearson's correlation were conducted. In case there was significant difference after ANOVA, Scheffé post hoc test was implemented to identify inter-group difference. Research findings are as follows. Firstly, professional development of early childhood teachers showed a higher level than the average. As for career and educational level of teachers, there was a significant difference in the entire professional development and sub-factors. Also, as for age there was a significant difference in self-understanding development and ecological development of the sub-factor of professional development. That is, the higher career and age were, the higher professional development was. In terms of the educational level, teachers with a master’s degree and under the degree performed higher professional development. Teaching flow of early childhood teachers showed a level a little higher than the average. As for teachers' age, career and educational level, there was significant difference in the entire teaching flow and sub-factors. That is, the higher age and career were, the higher teaching flow was. In terms of the educational level, teachers with a master’s degree and under the degree performed higher teaching flow. Secondly, as a result of identifying relationship among early childhood teachers' professional development and teaching flow, there were positive correlations between professional development and teaching flow. This study gave aid to identifying the tendency and relationship of early childhood teachers' professional development and teaching flow. It suggests that measures for supporting their professional development should be prepared and their professional development should be improved for increasing their teaching flow that results in their professional development.;본 연구는 유아교사의 전문성발달과 교수몰입도에 대한 전반적인 경향 및 변인에 따른 차이를 알아보고, 유아교사의 전문성발달과 교수몰입도 간의 관계를 밝히는데 목적이 있다. 이와 관련하여 아래와 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 유아교사의 전문성발달은 어떠한가? 1-1. 유아교사의 전문성발달의 전반적 양상은 어떠한가? 1-2. 유아교사의 전문성발달의 변인(연령, 경력, 교육정도)에 따른 차이는 어떠한가? 2. 유아교사의 교수몰입도는 어떠한가? 2-1. 유아교사의 교수몰입도의 전반적 양상은 어떠한가? 2-2. 유아교사의 교수몰입도의 변인(연령, 경력, 교육정도)에 따른 차이는 어떠한가? 3. 유아교사의 전문성발달과 교수몰입도 간의 관계는 어떠한가? 본 연구는 서울 및 경기 지역에 근무하는 유아교사 277명을 대상으로 하였다. 유아교사의 전문성발달을 측정하기 위해 백은주, 조부경(2004)의 연구에서 사용된 ‘유치원교사의 전문성 발달수준 자기평가도구’를 수정·보완하여 사용하였다. 유아교사의 교수몰입도를 알아보기 위해서, Jackson와 Eklund(2004)가 개발한 ‘몰입상태척도-수정판(Flow Statw Scale 2, FSS-2)’을 번안하고 유아교사에 적합하게 수정하여 사용하였다. 자료 분석을 위해 최소값과 최대값, 평균과 표준편차를 산출하였고, 일원분산분석(ANOVA), Pearson 상관분석을 실시하였으며, 일원분산분석을 실시한 후, 유의한 차이가 있는 경우에는 어느 집단 간에 차이가 있는지 알아보기 위해 Scheffé 사후검증을 실시하였다. 연구문제에 따른 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 유아교사의 전문성 발달은 보통보다 높은 정도의 수준으로 나타났다. 유아교사의 전문성발달과 교사의 변인과의 관계를 살펴보면, 경력과 교육정도는 전문성발달 전체와 하위요인 모두에서 유의한 차이가 있었고, 연령은 전문성발달 전체와 하위요인 중 자기이해의 발달, 생태적 발달과 유의한 차이가 있었다. 즉, 경력과 연령이 높을수록 전문성발달이 높아졌으며, 교육정도에서는 특히 대학원 재학 이상이 전문성발달이 높았다. 유아교사의 교수몰입도는 보통보다 약간 높은 정도의 수준으로 나타났다. 유아교사의 교수몰입도와 교사의 변인과의 관계를 살펴보면, 연령, 경력, 교육정도는 교수몰입도 전체와 하위요인에서 유의한 차이가 있었다. 즉, 연령, 경력이 높아질수록 교수몰입도가 높아졌으며, 교육정도에서는 특히 대학원 재학 이상이 교수몰입도가 높았다. 둘째, 유아교사의 전문성발달과 교수몰입도 간의 관계를 살펴본 결과, 유아의 전문성발달과 교수몰입도는 전반적으로 높은 정적상관을 보였고, 전문성발달 모든 하위요인과 교수몰입도 모든 하위요인에서 유의한 정적상관을 보였다. 즉, 유아교사의 전문성발달와 교수몰입도는 서로 간에 높은 정적상관을 보였다. 본 연구는 유아교사의 전문성발달과 교수몰입도의 경향 및 관계에 대해 살펴보아, 실태와 관계를 파악하는데 기초자료를 제공하고자 하였다. 본 연구결과는 유아교사의 전문성발달과 교수몰입도를 위해 지원할 수 있는 방안의 마련과 유아교사의 전문성발달 증진과 교수몰입도 향상의 필요성을 시사한다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE