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Urban Culture 시대의 감정에 대한 표현 연구

Title
Urban Culture 시대의 감정에 대한 표현 연구
Other Titles
Study on the Emotional Expression in the Era of Urban Culture : With a Focus on Visual Scandal
Authors
김시나
Issue Date
2017
Department/Major
대학원 디자인학부시각디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
김수정
Abstract
We are living the era of Homo Urbanus, where more than half of the world population live in cities. People who live in urban culture enjoy the convenience and various privileges. However, the environment centered around cities causes social problems such as lack of space and overheated competition. In urban space, modern people find problems in not only living environments but also their mental and psychological aspects. The problem of mental paucity and emotion in material abundance is one of the phenomena of modern urban people. In this era, emotions are produced excessively, like the overflowing excess products, and are causing an increasing number of social problems. From the phenomenon that new phrases combined with emotion such as emotional labor, emotional society, emotional capital and emotional capitalism are being formed, we can see that there is a high interest for the problem of emotions. In order to overcome negative emotions of concern, worry, anxiety and depression, we need a turn toward a positive perspective. To pursue our happiness in this era of emotional excess, we need to examine the reality as it is, instead of evading the problems. This study is a study on the expression of visual scandals, which expresses the stories of emotions felt in the current urban society and individual daily lives through the process of symbolization. It observes the urban people of our times, who agonize over the anxiety, frustration and tension from thinking that they have exhausted their personal affective resources in emotional problems at work or in relationships, and expresses them as a strong visual scandal with combinations of heterogeneous images. Visual scandal is a form of expression that draw interest and attention of people in the process of creating new forms through the hybridization of images. Through the methods of symbolic graphic expression, visual expansion, unexpected combination, material transformation and participatory expression, this study examines expressions that attract attentions. We can verify the potentials of visual scandals in seeing how the expression of visual scandal that used to be utilized in advertisement expands from the field of graphic design to become a useful expression method, in this era where message delivery has become important. The simplification process for an attractive visual expression not only acquires a visual effect but also prevents potentials for various interpretations in message delivery. Yet, there are limitations that in communication of only visual language without letters, it is impossible that everyone makes the same interpretation. The themes of visual scandal expression and problems of emotion may appear somewhat grave and negative in their expressions of images. The grave expression of the theme and the application of contrasting materials and colors have a meaning as a method of counter-balancing. Hoping that a society may come where the problems of anxious emotions and emptiness are no longer a reality, this study expects the expression of visual scandal to be valuably used in the delivery of social issues and messages. Also, further study must be done for expressions of visual scandal to be expanded and usefully used in various fields of design.;도시 문화 속에서 살아가는 사람들은 편리함과 다양한 혜택을 누리면서 살아간다. 그러나 도시에 몰리는 집중된 환경은 공간의 부족, 과도한 경쟁 등 사회문제를 일으킨다. 도시인들은 도시가 주는 풍요로움 속에서 정신적 빈곤과 감정의 문제를 겪는다. 이러한 감정은 문제에 대한 사람들의 관심도 증가하고 있다. 사회적인 불안 요소와 경제적인 불황 등은 정신적인 스트레스를 주고 심리적으로도 우리를 위협한다. 현도시인들이 겪는 감정의 문제를 겉으로 나타내어 표현하고, 현 사회를 돌아볼 수 있는 문제들을 시각화함으로써 부정적 관점의 감정들을 표출하여 긍정적 감정들로의 변화를 기대해 볼 필요가 있다. 본 연구는 현 도시 사회 현상과 개인의 일상에서 겪는 감정의 이야기를 상징화 과정을 통해 표현하는 비주얼 스캔들 표현 연구이다. 직장에서 겪는 감정의 문제, 인간관계에서 생기는 감정의 문제 등 개인의 정서적 자원을 모두 소모했다고 생각하여 겪는 불안과 좌절, 긴장감으로 갈등하는 우리 시대 도시인의 모습을 관찰하고, 이질적 이미지 조합의 강력한 비주얼 스캔들로 표현한다. 비주얼 스캔들은 이미지의 이종교배를 통해 새로운 형을 만들어 내는 과정을 거치며 사람들의 흥미와 주목을 끌 수 있는 표현이라 할 수 있다. 비주얼 스캔들 표현을 위한 상징적 그래픽 표현과 비주얼 확장, 의외적 결합, 물성 변형, 참여를 통한 공동 창조 표현 등의 방법을 통해 주목성 있는 표현을 연구한다. 광고 분야에서 활용되던 비주얼 스캔들의 표현 방법이 메시지 전달이 중요해진 현 시대의 그래픽 디자인 영역에서 영역을 확장하여 유용한 표현방법이 되는지 그 가능성을 확인할 수 있다. 주목성 있는 비주얼 표현을 위한 단순화 과정은 시각적 효과 뿐 아니라 메시지 전달에 있어 다양한 해석의 여지를 차단해 준다. 그러나 문자의 도움 없이 시각 언어로만 소통하게 될 때 모든 사람과 같은 해석이 불가능하다는 한계점은 존재한다. 비주얼 스캔들 표현과 감정의 문제를 다루면서 주제가 다소 무겁고 부정적 이미지 표현으로 보일 수 도 있다. 주제의 무거운 표현과 반전되는 물성과 색채의 적용은 이를 상쇄시키는 방법으로서 의미를 가진다. 현 시대의 불안한 감정과 공허 등의 문제가 더 이상 현실이 아닌 사회가 속히 이루어지길 기대하며, 비주얼 스캔들의 표현이 사회적인 이슈나 메시지 전달측면에서도 유용하게 사용되길 기대해 본다. 또한 다양한 디자인 분야에서 비주얼 스캔들의 표현이 확장되어 유용하게 사용될 수 있도록 연구가 지속되어야 할 것이다.
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일반대학원 > 디자인학부 > Theses_Ph.D
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