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가톨릭교회의 아이콘을 활용한 그래픽 디자인 연구

Title
가톨릭교회의 아이콘을 활용한 그래픽 디자인 연구
Other Titles
A Study on the Graphic design with using icon of Catholic church
Authors
이슬예리
Issue Date
2017
Department/Major
대학원 디자인학부시각디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박수진
Abstract
가톨릭교회의 상징 중 십자가는 과거 로마시대에는 죄인을 처형하는 형벌의 의미를 갖고 있었지만, 현 시대에는 교회, 예수, 구원으로 의미로 통용되며, 국기, 브랜드 아이덴티티, 제품 등에 그래픽 요소로 활용되고 있다. 이와 같이 십자가 상징의 경우 오랜 역사 속에서 종교의 시각 언어로서의 역할을 넘어서 디자인 분야에서도 폭 넓게 사용되고 있다. 하지만 십자가 외의 무수히 많은 종교 상징들의 경우, 의미와 분석에 대한 연구를 중심으로 이루어지고 있으며 디자인 관점의 연구는 활발하지 못한 실정이다. 따라서, 본 연구는 신자와 비신자 모두에게 정확한 종교 상징의 정보를 효과적으로 제공하기 위해 가톨릭교회의 아이콘 디자인을 개발하고 이를 활용한 그래픽 디자인 작품을 제안하고자 한다. 이를 위해 본고는 연구의 대상인 가톨릭교회의 상징에 대한 이론적 고찰과 함께 활용 사례를 살펴보고, 표현 방법인 아이콘에 대한 일반적인 개념을 고찰하였다. 또한, 디자인 제작의 방향성을 위한 아이콘 디자인의 원칙 및 시각적 구성 요소, 표현 유형을 조사하고 활용 사례에 대해 분석하였다. 기존 가톨릭교회 상징과 관련된 선행 연구를 바탕으로 작품의 대상을 십자가, 예수 그리스도, 삼위일체, 성모 마리아, 성사, 전례 기타 총 7가지 분류로 한정하였으며, 총 128개의 아이콘을 개발하였다. 이를 가지고 가톨릭교회의 전례력에 따라 활용 가능성이 높은 기념일 위주로 전례력 기치, 예수 성탄 기치, 부활절 기치, 연중시기 기치, 고해성사 기치에 사용할 수 있는 그래픽을 제작하였으며 외에도 제대, 독서대, 제의 등에 활용하는 방식을 제안하였다. 본 연구는 아이콘의 개념이 초기 기독교 성화(聖畵)의 이콘에서 시작된다는 점과 성화에서 점차 단순화된 종교 상징 형태와 아이콘의 의미가 확정된 현 시점에 주목하였다. 오랜 기간 발전해온 가톨릭교회 상징을 아이콘으로 디자인한다는 점은 그래픽 디자인 측면에서 과거와 현재의 종교 상징에 대한 변화 양상을 살펴볼 수 있는 새로운 관점으로 해석될 수 있다. 또한 본 연구의 결과물인 아이콘과 그래픽 디자인이 향후 가톨릭교회 상징에 대한 기초 연구자료 및 디자인 작품으로 활용되어지길 기대한다.;Among the symbols of the Catholic Church, the cross used to mean the punishment of sinners in the past Roman times, but in the present day it used to mean as a church, Jesus, salvation and applied as graphic element in flags, brand identities and various products. In this way, the cross symbol is widely used in the field of design beyond the role of religion as a visual language in its long history. However, symbole of religion which are easy to use as examples including cross have been studied for meaning and analysis, but it is not utilized actively as a graphic design element. Therefore, this study develops iconic design of Catholic Church to provide accurate information of religious symbol to both believer and non-believe and this has goal of providing graphic design work with using icon. For this, the authors examined the theoretical considerations of the symbolism in the Catholic church and the cases of symbolic characteristic and application and consider general concept of icons, which is the expression method. In addition, the principles of icon design, visual elements and expression types for direction in case of design production were examined and cases of application were analyzed. The range of the work was limited to the symbols which are classified as the crosses, Jesus Christ, Trinity, Virgin Mary, Sacramentary, liturgy and etc, based on the previous studies related to the existing Catholic Church symbols. After the development of the icons, graphic design using icons was applied to the banner. The banner designed a total of five kinds of banners, a Holy banner, an Easter banner, Yearly banner and a sacrament of penance banner, all of which are likely to be used in accordance with the liturgical right in Catholic Church. And various forms of utilization that can utilize it were suggested. This study have been focused on the fact that the concept of icon starts from the icons of early Christian holy sanctification and the time when these icons have been simplified. Therefore, the fact that the Catholic church symbol, which has been developed for a long time is designed as an icon that can be interpreted as a new way of looking at the changes in the past and present religious symbols in terms of graphic design. In addition, it is difficult to obtain data for believers and non – believers so existing Catholic Church symbols have to be easily used which means I expected that the icon and graphic design of this study will be utilized as basic research materials and design works in the future.
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