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학교 인성교육으로서의 예·효 덕목에 대한 비판적 고찰

Title
학교 인성교육으로서의 예·효 덕목에 대한 비판적 고찰
Other Titles
A Study on Educating the Virtues of "Ye(禮)"and "Hyo(孝)" as Part of Character Education in Schools : an Analysis Based on the Liberal Perspective of John Stuart Mills
Authors
이선우
Issue Date
2017
Department/Major
교육대학원 도덕·윤리교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
조경원
Abstract
With various events in our society, demands for character education in public education are emerging. Today, character education is established by law, and we can say that character education is the core keyword of Korean education. The character education improvement act defines the eight key virtues of Ye(禮), Hyo(孝), honesty, responsibility, respect, caring, communication, cooperation and each virtue has been cited as a key virtue in the core virtues of school character education. However, there are many criticisms about these virtues. This study was focusing critically on the two virtues, "Ye" and "Hyo" which are classified as traditional values of core virtues. character education is public education that takes place under national leadership, so it needs to be done within reach of the liberal democratic ideology that underlies the national constitution. According to this point of view, the liberal idea of John Stuart Mill(1806~1873), who is considered a key philosopher of liberalism, could provide the point of reference and based on this, the virtues of Ye and Hyo were analyzed. First of all, the positive qualities and the criticisms of the traditional values of Ye and Hyo were analyzed through preceding research. The liberalism s of Mill were analyzed to judge whether these values of two virtues are appropriate to be implemented as a national character education today. Also it came out into the open that the democratic education is appropriate for the education of citizens to foster civic characteristics in accordance with Mill’s thought. Accordingly, the study analyzes the virtues of Ye and Hyo based on the citizenship and democratic education of Mill. As a result Mill’s pursuit of citizenship and democratic education, which he pursued, proved to be inconsistent in respect that the virtues of Ye and Hyo put a premium excessively on the values of the past, the hierarchical and unequal value, the value which values the community above individuality. Therefore, the study found that in the character education in public education, following the traditional values, there could be a problem with national ideologies. Not only is it an unconditional succession to two virtues, but there should be a reinterpretation of citizenship and democratic education of Mill that respects Mill’s spirit.;우리 사회 다양한 인성문제가 일어남에 따라 공교육에서의 인성교육에 대한 요구가 대두되고 있다. 인성교육진흥법으로 법제화되어 있는 오늘날에 인성교육은 교육의 핵심 키워드라고 할 수 있을 것이다. 인성교육진흥법에는 예(禮)·효(孝)·정직·책임·존중·배려·소통·협동의 8가지 핵심가치덕목을 명시하고 있으며, 각 덕목들은 학교 인성교육의 핵심적인 덕목으로 거론되어 오고 있다. 그러나 이 8덕목에 대한 비판론도 적지 않은 실정이다. 이에 본 연구에서는 핵심가치덕목 중 전통적 가치로 분류되는‘예(禮)’와 ‘효(孝)’ 두 덕목에 주목하여 비판적으로 논의해보고자 하였다. 공교육에서의 인성교육은 곧 국가주도 하에 이루어지는 인성교육이라고 볼 수 있기 때문에, 국가 헌법의 기초가 되는 자유민주주의 이념을 침해하지 않는 범위 내에서 이루어질 필요가 있다. 이러한 관점에 따라 본 연구에서는 자유주의의 핵심적인 철학자라고 꼽히는 존 스튜어트 밀(John Stuart Mill, 1806~1873)의 자유주의 사상이 그 기준점을 제공해줄 수 있다고 보았고, 이를 기반으로 하여 예·효 덕목을 분석해 보았다. 먼저 예·효의 전통적인 가치관에 대한 긍정적인 특성들과 더불어 비판받고 있는 점들을 선행연구를 통하여 살펴보았다. 이러한 두 덕목의 가치관들이 오늘날 국가주도의 인성교육으로서 이루어지기에 적절한지의 여부를 판단하기 위한 기준점으로 밀의 자유주의 사상을 분석하였다. 또한 밀의 사상에 따라 국가가 교육해야 하는 시민의 시민성 요소를 함양하기 위한 구체화된 교육으로 민주시민교육이 적절함을 밝혔다. 이에 따라 본 연구는 밀의 시민성 및 민주시민교육을 기준으로 하여 예·효 덕목을 분석하였다. 그 결과 예·효 덕목은 과거의 행동방식을 따르려는 가치관, 위계적이고 불평등한 가치관, 그리고 개인의 권리보다 공동체의 유지를 더 중시하는 가치관을 지닌다는 점에서 밀이 추구하는 시민성 및 민주시민교육과 상치한다는 측면을 보였다. 따라서 본 연구는 예·효 덕목이 공교육에서의 인성교육으로 이루어졌을 때 전통적인 가치관을 그대로 따르는 것은 국가 이념에 반하는 문제가 일어날 수 있다고 보았다. 두 덕목에 대한 무조건적인 계승이 아니라, 밀의 시민성 및 민주시민교육의 정신을 존중한 재해석이 이루어져야 할 것이다.
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교육대학원 > 도덕·윤리교육전공 > Theses_Master
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