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인도네시아인 고급 한국어 학습자의 불평 화행 실현 양상 연구

Title
인도네시아인 고급 한국어 학습자의 불평 화행 실현 양상 연구
Other Titles
A Study on Realization Pattern in the Complaint Speech Act of Indonesian Advance Korean Language Learners
Authors
Dini, Jelita
Issue Date
2017
Department/Major
국제대학원 한국학과
Publisher
이화여자대학교 국제대학원
Degree
Master
Advisors
이해영
Abstract
본 연구는 비교문화적 화용론 관점에서 사회적 변인에 따라 인도네시아어 모어화자(INS), 한국어 모어화자(KNS)의 불평 화행 실현 양상을 비교하여 분석함으로써 인도네시아인 고급 한국어 학습자(IKL)의 불평 화행 실현 양상을 밝히는 데 목적이 있다. 지금까지 한국어를 배우려는 인도네시아인이 많음에도 인도네시아인 한국어 학습자를 대상으로 한 한국어 교육에 관한 연구, 특히 불평 화행에 관한 연구가 이루어진 바는 아직 없다. 불평 화행은 상대방의 체면을 손상시킬 가능성이 높기 때문에 학습자가 잘못 표현하면 오해가 유발되어 한국어 모어화자와의 원활한 의사소통이 이루어지기가 어렵다. 따라서 인도네시아인을 대상으로 한 한국어 불평 화행에 대한 연구가 시급히 이루어져야 된다고 본다. 이러한 점에서 출발하여 본 연구에서는 사회적 변인에 따라 한국어 모어화자와 인도네시아어 모어화자의 불평 실현 양상을 비교함으로써 인도네시아인의 불평 화행 실현 양상을 관찰하고자 하였다. 본 연구는 다음과 같이 구성되어 있다. Ⅰ장에서는 연구의 목적 및 필요성을 밝히고 선행 연구 검토를 토대로 두 가지의 연구 문제를 제시하였다. 첫째는 사적·공적 상황, 사회적 거리, 권력 세 가지의 변인에 따라 세 집단 간 실현하는 불평 화행에 차이가 있는지, 둘째로는 인도네시아인 한국어 학습자 집단이 불평 화행 실현 시 사용하는 호칭 표현 사용은 완화 표현의 기능을 하는지를 알아보기 위한 연구 문제를 설정하였다. Ⅱ장에서는 불평 화행, 비교문화적 화용론 등 본 연구의 이론적 배경에 대해 관찰하였다. 불평 화행에 대해서는 불평 화행의 정의, 불평 화행에 영향을 미치는 사회적 변인, 불평 화행 전략을 정리하였고, 비교문화적 화용론에 대해서는 비교문화적 화용론의 개념, 인도네시아어의 공손성 및 언어적 특수성을 정리하였다. Ⅲ장에서는 연구 방법에 대하여 연구 절차, 실험 참여자, 자료 수집 방법 및 도구, 자료 분석 방법 순으로 정리하였다. 본 연구에서 서면 DCT를 이용하여 인도네시아인 고급 한국어 학습자(IKL), 한국어 모어화자(KNS), 인도네시아어 모어화자(INS) 총 90명을 대상으로 실험을 진행하였다. Ⅳ장에서는 연구 문제별로 실험 결과를 분석하였으며 분석한 결과를 종합하여 Ⅴ장에 결론을 정리하였다. 연구 문제 1은 변인별 세 집단 간의 불평 화행 실현 양상을 비교한 결과, 세 집단의 상황에 대한 평가와 반응 방식을 분석한 결과에 따르면 세 집단이 불쾌감이 높을 때 꼭 말로 표현할 것이 아닌 것이 확인된다. 사용 전략 양상을 분석한 결과에 따르면 세 집단이 상대방과 친한 상황을 제외하면 다른 상황에서 직접 전략보다 간접 전략을 모두 더 많이 사용하는 공통점이 있었는데 사용한 전략의 유형 양상 간에 조금씩 차이가 있었다. IKL의 전략 유형 사용 양상은 INS보다 KNS에 더 가까웠으며, 발화에서 사용된 표현도 KNS와 큰 차이가 없었다. 이는 본 연구의 대상자가 한국에서 학습하는 고급 학습자이기 때문이라고 생각된다. 그러나 상대방과 친한 경우 사용 전략 양상의 분석에서 밝혀졌듯이 세 집단 모두 직접 전략을 높은 빈도로 사용하는 것으로 나타났는데, IKL이 다른 두 집단보다 덜 직접적으로 불평을 표현하였다. 그렇게 하면 불만을 언급해야 문제를 해결할 수 있는 경우 상대방에게 의도를 제대로 전달되지 않을 수가 있다. 따라서 불만을 언급해야 문제를 해결 할 수 있는 경우 한국어 모어화자에게 무례하게 느끼지 않고 적절하게 불평을 표현하는 방식을 교육하는 것이 인도네시아인 한국어 학습자에게 필요하다고 할 수 있다. 연구 문제 2인 인도네시아인 한국어 학습자 집단의 불평 화행 실현 시 호칭 표현 사용은 완화 표현의 기능을 하는가에 대한 분석 결과, 인도네시아인 한국어 학습자가 사용한 호칭어들 중 과반이 완화 표현 기능이 있는 것이었고, 특히 공적 상황이고 상대방의 권력이 높고 사회적 거리가 있는 경우에 완화 표현으로서의 호칭어를 가장 많이 사용하였다. 그러나 인도네시아인 한국어 학습자가 한국 사회·문화적 맥락에 맞지 않은 호칭어를 사용함으로써 불평 화행 강요를 완화하는 경우가 있었다. 이러한 경우를 보았을 때, 한국어 교육 현장에서 인도네시아인 한국어 학습자에게 한국 사회·문화적 맥락에 맞게 호칭어를 사용하는 것에 대해서 교육할 필요가 더욱 있다고 본다. 본 연구는 그간 한국어 교육 분야의 불평 화행 연구에서 이루어지지 않았던 인도네시아인 한국어 학습자를 대상으로 한 최초의 연구라는 점에서 의의가 있다.;In spite of the increasing number of Indonesian students who learn Korean, research on the complaint speech act on Indonesian Korean-language learner have been still rarely considered. Since complaining is a face-threatening act directed towards hearer, the inappropriate use of complaining expression can be potentially caused miss-understanding between the speaker and hearer. The purpose of this study is to analyze the realization patterns in complaint speech act of Indonesian Korean-language learners with advanced Korean proficiency. It focuses on comparative study of cross-cultural pragmatics concerning the speech act of complaining performed by Korean Native Speakers (KNS), Indonesian Native Speakers (INS), and Indonesian Korean-language Learners (IKL). To collect their strategies and expressions in complaining, they were asked to fill out a written Discourse Completion Test (DCT), consists of 12 situational conditions according to three variables. The variables are related to private/public situation, social distance, and power. The organization of this study is as follows. In chapter Ⅰ, the purpose of this study, literature review, and research questions will be described. By the reference of previous studies, there are two main research questions in this study. The first research question is to analyze if there is any difference between complaining speech act realization patterns of three groups according to private/public situations, social distance, and power. The second research question aims to see whether the terms of address used by Indonesian Korean-language learners group in the complaint speech act has a function as a mitigating expression. In chapter Ⅱ, the literature review on the complaint speech act and cross-cultural pragmatics will be explained. In chapter Ⅲ, the methodology of this study will be presented, including the research procedures, participants, data collection methods and tools, and data analysis. The analysis of this study according to each research questions will be explained in chapter Ⅳ and the conclusion of the study will be placed in chapter Ⅴ. Regarding the first research question, the level of dissatisfaction towards the situation was not related to the chosen responses. The three groups have a similarity in using strategies of complaining, which almost in every situation they tended to use indirect strategies. However, their chosen indirect strategy was slightly different. The Indonesian Korean-language learners group used some strategies similar to the strategies used by Korean native speakers group in almost all situations. The used expressions were also closer to Korean native speakers group than to Indonesian native speakers group. This result might be affected by the subject of this study who are Indonesian Advanced Korean learners in Korea. In the situation where the hearers were familiar to the speakers, all three groups tended to use the direct strategy but Indonesian Korean-language learners used more indirect contents than the other two groups. Therefore, in Korean language education for Indonesian, the teaching on using proper direct expressions in complaining is required. Regarding the second research question, most terms of address used by Indonesian Korean-language learners have a function as a mitigating expression, especially in the public situation when the hearer has more power and not close to speaker. In some cases, Indonesian Korean-language learners used the terms of address to minimize the hearer's face-threatening but it does not fit the Korean social and cultural contexts. Therefore, it is necessary to develop teaching method in using Korean terms of address based on Korean social and cultural contexts for Indonesian Korean-language learners, particularly in mitigating the impact of complaints.
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