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음양사상의 순환성을 기반으로 한 무용창작작품「생생지도(生生之道)」연구

Title
음양사상의 순환성을 기반으로 한 무용창작작품「생생지도(生生之道)」연구
Other Titles
A study on creative dance work, 「Saengsaengjido(生生之道)」 based on circularity of the Yin and Yang thought
Authors
남선희
Issue Date
2017
Department/Major
대학원 무용학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김명숙
Abstract
본 논문은 음양사상의 순환성을 기반으로 한 무용창작작품「생생지도(生生之道)」에 관한 연구이다. 이 작품은 2016년 6월 9일 이화여자대학교 무용관 홀Ⅰ에서 개최된 무용학과 실기석사 작품발표회에서 본 연구자에 의해 초연되었다. 본 작품은 사회적 관계 속에서 존재하는 자아와, 그러한 자아가 지니고 있는󰡐본질'에 대한 의문에서 시작되었으며, 의문의 해결점을 모색하기 위하여 음양사상의 순환성을 통한 조화미(調和美)를 제시하고자 하였다. 작품의 제목인󰡐생생지도(生生之道)'는 우주만물을 끊임없이 나고 살리며 순환하여 무궁하게 하는 천지의 도를 의미한다. 이에 본 논문은 무용창작작품「생생지도(生生之道)」를 분석하고 제작 과정을 살펴봄으로써, 음양사상과 작품의 상관관계를 규명하는 데 목적이 있다. 본 연구자는 무용창작작품「생생지도(生生之道)」의 주요 개념인 음양사상에 관하여 연구하고, 더 나아가 음양사상적 요소가 드러나는 예술작품의 사례들을 살펴봄으로써 음양사상에 관한 재해석의 방식과 그 방향성에 대하여 고찰하였다. 또한󰡐라반 움직임 분석(Laban Movement Analysis)' 중󰡐에포트(Effort)' 이론을 작품의 분석 방법으로 제시하였다. 이를 바탕으로 무용창작작품「생생지도(生生之道)」의 주제 및 내용, 의상 및 오브제, 음악 및 장면구성, 그리고 움직임 및 이동경로를 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 작품의 주제 및 내용에서는 자아를 구성하는 내면과 외면의 합일을 통한 본질의 발견이라는 주제를 이끌어냈다. 이는 삶의 순리적 흐름인 음과 양이 곧 자신 안에 존재하며, 음양의 조화로운 합일을 통해 자아는 더욱 발화하고 발열한다는 내용을 통해 드러났다. 또한 음양사상을 내재하고 있는 종묘제례악(宗廟祭禮樂)과 거문고 선율의 사용을 통해 작품에 내재된 사상을 더욱 강조하고자 하였다. 둘째, 작품의 의상 및 오브제를 통해 작품에 내재된 음양사상의 궁극적 지향점인󰡐조화미(調和美)'를 효과적으로 시각화하였다. 작품에 사용된 백색의 의상은 모든 빛의 합이 백색광(白色光)인 데서 기인한 것으로, 합일의 의미를 효과적으로 나타내기 위하여 제작하였다. 또한 작품의 오브제는 대상을 비추는 거울의 속성을 활용한 것으로, 본질을 비추는 매개체로써 작품의 주제를 더욱 부각시키기 위하여 사용되었다. 셋째, 음악 및 장면구성에서 무용수는 각각의 장을 상반되는 질감의 에포트로 구성하였다. 작품의 전반부에 나타나는 누르기(Press) 에포트와 내리 베기(Slash) 에포트는 작품의 후반부에서 미끄러지기(Glide) 에포트 그리고 튕기듯 때리기(Flick) 에포트로 변화되어 드러났다. 각각의 에포트는 상호 상반된 특질을 지니는 것으로, 이와 같은 움직임질감의 차이를 통해 음양사상의 상대적인 성질을 시각적으로 나타내고자 하였다. 넷째, 무용수의 움직임 및 이동경로를 분석한 결과 무용수의 움직임에서는 순차적으로 좌립보주(坐立步走)의 특징이 드러났으며, 무대 외곽부에 그려진 동선을 통해 음양사상의 순환성을 상징적으로 나타냈다. 이와 같은 연출을 통해 무용수는 본질에 대한 탐색의 과정을 드러내고, 더 나아가 사상과 작품 간의 상관관계를 구체화하고자 하였다. 즉, 무용창작작품「생생지도(生生之道)」는 음양사상의 순환성을 효과적으로 나타내기 위하여 주제 및 내용, 의상 및 오브제, 음악 및 장면구성, 그리고 움직임 및 이동경로의 범주를 토대로 표현의 방식에 있어 다각적인 접근을 이루었다고 요약할 수 있다. 또한󰡐본질'에 대한 의문에서 시작된 작품「생생지도(生生之道)」의 분석을 통해, 동양의 전통 철학인 음양사상을 기반으로 현대적인 창작화를 이루었다는 점에 본 논문의 의의가 있다.;This paper is a study on the dance creative work「Saengsaengjido(生生之道)」 based on circularity of the Yin and Yang thought. This work was premiered by this researcher at the Practical Master work presentation of Dance Department held at the Ewha Woman's University Dance Hall Ⅰ on June 9, 2016. The work began with questions about the true󰡐nature', presupposing human beings in modern society through social relations. In order to find out the solution of the question about the󰡐nature' this researcher tried to express the beauty of harmony through the circularity of Yin and Yang thought with the Korean dance performance. Therefore, this paper aims to identify the correlation of works with Yin and Yang and thought by analyzing and reviewing the production process of the work「Saengsaengjido(生生之道)」. This paper deals with Yin and Yang thought, which is the main concept of dance creative work「Saengsaengjido(生生之道)」, and furthermore and discusses the way of reinterpretation and its direction in other artistic fields by examining cases of art works reflecting Yin and Yang thought. In addition, it applies methodology of work analysis through a study on󰡐Effort' of 'Laban Movement Analysis'. In analyzing the dance creative work「Saengsaengjido(生生之道)」 creating the Oriental traditional philosophy Yin and Yang thought in the new way, we derived the following conclusions. Firstly, dance creative work「Saengsaengjido(生生之道)」 is the work created as a new expression way by borrowing a part of the music, costume, and dance performance of Jongmyo Jyogakajak (Jongmyo Shrine). Also, the contents were developed using the melody of Korean harp inherent in Yin and Yang thought. This contained not only the form of movement but also the Yin and Yang thought element in the work itself, and transformed the way of expression by reconstructing the traditional ideas of the Orient with a modern sense. The significance of the work is that it presented the possibility of the development of Korean creative dance through the process of new creation. Secondly, acrylic mirror objects that emphasize four directions were used in this work. This reveals the cyclical symbolism of Yin and Yang thought to effectively express the󰡐harmony of beauty' of Yin and Yang, thoughts and ultimate themes inherent in the work. Dance creative work「Saengsaengjido(生生之道)」 has a structure that looks inside and encounters the self on the outside to find out the󰡐nature' on the premise that individuals in society can survive through interrelationships rather than being independent. In terms of revealing the process of exploring its󰡐nature' by considering Yin and Yang thought circularity as the main motive, the relationship between thought and work is revealed, and the method of expressing it is valid. In the process of creation of Korean dance, this approach has significance in that it has important value. In other words, it can be summarized that dance creative work「Saengsaeng- jido(生生之道)」 achieved multifaceted approach to the way of expressing costu- me, objet, music, scene composition, and movement to effectively express Yin and Yang thought. This paper has significance in that it identified the relationship between thought and work through the analysis of the work「Saengsaengjido(生生之道)」, which began with questions about the nature of man, and it has made the modern creation of Korean dance based on Yin and Yang thought, the traditional Oriental philosophy.
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