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골프선수가 지각한 부모의 교육관여가 자기주도, 인지된 경기력, 진로경로 개척의지에 미치는 영향

Title
골프선수가 지각한 부모의 교육관여가 자기주도, 인지된 경기력, 진로경로 개척의지에 미치는 영향
Other Titles
The Effect of Parents’ Involvement in Golf Education on Golfers' Self-Directedness, Perceived Performance, and Career Path Development Determination
Authors
박인혜
Issue Date
2017
Department/Major
대학원 체육과학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
원형중
Abstract
본 연구의 목적은 골프선수가 지각한 부모의 교육관여가 자기주도와 인지된 경기력, 진로경로 개척의지에 어떠한 영향을 미치는지를 검증하고, 검증된 결과를 바탕으로 향후 골프선수들의 합리적이고 효과적인 진로경로 개척을 할 수 있는 기초자료를 제시하는데 목적이 있다. 이와 같은 목적을 달성하기 위해 현재 한국중고등학교골프연맹, 한국대학골프연맹 그리고 한국여자프로골프협회(KLPGA) 및 한국남자프로골프협회(KPGA)에 등록되어 있는 국내의 골프선수들을 연구대상으로 선정하였다. 구체적으로, 한국중고등학교골프연맹에서 개최한 2016 골프규칙교실에 참여한 고등학생 680명과 한국대학골프연맹에서 주관한 2016 전국대학 골프선수권대회에 참가한 대학생 120명, 그리고 서울, 충청, 광주, 전남, 전북, 경기 지역에 위치한 골프아카데미에서 훈련하는 대학생 150명 등 총 950명에게 설문지를 배부하여 이중 배부과정에서 누락되거나 불성실하게 응답한 394명의 설문지를 제외하고 총 556명의 설문지를 최종분석에 사용하였다. 수집된 자료의 분석은 SPSS 21.0 program을 이용하였으며, 구체적인 자료 분석방법은 다음과 같다. 첫째, 연구대상자의 인구통계학적 특성에 따른 변인들의 특성은 기초통계 및 빈도분석(frequency)을 통하여 제시하였다. 둘째, 조사도구의 타당성을 검증하기 위하여 요인분석(factor analysis)과 신뢰도분석(reliability analysis)은 Cronbach's α를 추정하였다. 셋째, 인구통계학적 특성에 따른 요인 간 차이 검증은 독립표본 t-검증 및 일원변량분석(one-way ANOVA)의 방법으로 처리하였고, scheffe의 사후검증을 실시하였다. 넷째, 교육관여, 자기주도, 인지된 경기력 및 진로경로 개척의지의 관계를 규명하기 위해 상관분석(correlation analysis)과 다중회귀분석(multiple linear regression analysis)의 방법을 이용하여 자료를 분석하였다. 이상의 연구방법과 절차에 의해 다음과 같은 결과를 얻었다. 첫째, 교육관여가 골프선수의 인지된 경기력에 미치는 영향을 분석한 결과, 교육관여의 하위요인인 자율성 격려는 인지된 경기력의 하위요인인 경기자신감과 기술 및 운영에 정(+)적인 영향을 미치는 반면, 교육관여의 하위요인인 운동정보제공은 인지된 경기력의 하위요인인 경기자신감과 기술 및 운영에 부(-)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 교육관여가 골프선수의 자기주도에 미치는 영향을 분석한 결과, 교육관여의 하위요인인 자율성 격려는 자기주도에 정(+)적인 영향을 미치는 반면, 교육관여의 하위요인인 운동정보제공은 자기주도에 부(-)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 교육관여가 골프선수의 진로경로 개척의지에 미치는 영향을 분석한 결과, 교육관여의 하위요인인 자율성 격려는 진로경로 개척의지의 하위요인인 상황주도성, 목표지향성, 성취지향성에 정(+)적인 영향을 미치는 반면, 안정지향성에 부(-)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 교육관여의 하위요인인 운동정보제공은 진로경로 개척의지의 하위요인인 안정지향성과 성취지향성에 정(+)적인 영향을 미치는 반면, 상황주도성과 목표지향성에 부(-)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 골프선수의 인지된 경기력이 진로경로 개척의지에 미치는 영향을 분석한 결과, 골프선수의 인지된 경기력의 하위요인인 경기 자신감은 진로경로 개척의지의 하위요인인 상황주도성에 정(+)적인 영향을 미치는 반면, 안정지향성에 부(-)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 골프선수의 인지된 경기력의 하위요인인 기술 및 운영은 진로경로 개척의지의 하위요인인 상황주도성에 정(+)적인 영향을 미치는 반면, 안정지향성에 부(-)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 골프선수의 자기주도가 진로경로 개척의지에 미치는 영향을 분석한 결과, 골프선수의 자기주도는 진로경로 개척의지의 하위요인인 상황주도성과 목표지향성에 정(+)적인 영향을 미치는 반면, 골프선수의 자기주도는 진로경로 개척의지의 하위요인인 안정지향성과 성취지향성에 부(-)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구결과에서 부모의 교육관여의 자율성 격려가 높을수록 자기주도 인식이 높게 나타났다. 따라서 부모의 골프교육 관여는 자녀의 선수생활에 큰 영향을 미치기 때문에 자녀를 격려해주고 자율성을 지지해주는 환경에서 자녀의 선택을 인정해주는 것은 선수들의 자기주도성에 긍정적인 영향을 미치는 것임을 알 수 있다. 하지만, 본 연구결과에서 부모의 운동정보 제공이 낮을수록 자기주도 인식이 높게 나타나고 있는 것은 부모의 과도한 정보제공이 선수들에게는 따를 수밖에 없는 강요로 느껴짐을 알 수 있다. 부모의 강압적이고 통제적인 태도와 과도한 정보제공보다는 선수들에게 자율성을 부여하고 스스로에게 필요한 정보를 찾아서 골프에 집중할 수 있는 환경을 조성해 주는 것이 자기주도 인식을 높일 수 있는데 효율적인 방법이 될 것이다. 한편, 본 연구에서는 선수 스스로가 문제 상황을 해결하기보다 부모가 제공해주는 정보로 상황을 해결해 나가려는 경우 선수들의 경기상황이나 사회생활에 대한 주도적 행동이나 목표지향에 대한 성취가 낮게 나타나고 있다. 따라서 성취지향적 성격을 가진 선수를 만들기 위해 부모는 자율적인 분위기의 환경에서 격려와 적정한 수준의 정보제공의 균형이 이루어져야 할 것이다. 부모가 자녀의 자율성을 존중해주고 적당한 정보를 제공한다는 것은 선수들이 성장함에 따라 자연스러운 독립심을 주며 적정한 시기에 자신의 목표달성을 위한 행동적 발달을 경험할 수 있는 기회를 준다. 부모가 자녀에게 자율적으로 운동을 수행하도록 하는 것은 선수에게 경기성과에 대한 압박을 덜어주며 자녀에게 믿음을 보여 주는 것이다. 또한, 자녀가 자신의 경기력 향상을 위해 스스로 정보를 찾고 방향을 설정하여 적용해보는 것은 선수에게 노력의 과정 속에서 자신의 운동기술을 이해하고 향상된 능력을 갖출 수 있는 기회를 주는 것이라고 할 수 있다. 스스로 터득한 기술적 이해와 경기능력은 선수가 직면하는 많은 상황에 대한 대처능력을 향상시키며, 결국 선수로서 그리고 자신의 미래에 대한 자신감을 갖출 수 있다고 판단된다.;The purpose of this study is to examine how parents' involvement in golf education influences golfers' self-directedness, perceived performance, and career path development determination, and provide a fundamental material to alleviate young golfers acquire their career path reasonably and effectively. For the study, subjects were randomized to golf athletes registered in Korea Junior Golf Association, Korean College Golf Federation, Korea Ladies Professional Golfers' Association (KLPGA), and Korea Professional Golfers' Association (KPGA). The questionnaires were distributed to 680 high school students who participated in 2016 Golf Rules Class held by Korea Junior Golf Association, 120 college students who participated in 2016 National College Golf Championship organized by Korean College Golf Federation, and 150 college students training at golf academies in Seoul, Chungchung province, Gwangju city, Jeolla province and Gyeonggi province area. Of the total 950 questionnaires, 394 copies with insincere answers and improper answers were excluded. As a result, 556 questionnaires were used for final analysis. The collected data were analyzed with SPSS 21.0 program. The specific data analysis methods areas follows: First, the different characteristics of variables depending on demographic characteristics of the study subjects are suggested by basic statistics and frequency analysis. Second, for the validity of study tools, factor analysis was conducted. For reliability analysis, Cronbach's α was estimated. Third, in order to examine the differences in groups classified on the basis of demographic characteristics, independent sample t-test and one-way ANOVA were conducted. Scheffe's post-hoc test was performed. Fourth, in order to find the relations between parents’ involvement in golf education, self-directedness, athletic performance, and career path development determination, correlation analysis and multiple linear regression analysis were applied to the collected data. Based on the study results, this research comes to the following conclusions: First, the effect of parents’ involvement in golf education on golfers' perceived performance was analyzed. As a result, the sub factor of parents' involvement in golf education, autonomy encouragement positively influenced self-confidence of game, skills, and operation which are the sub factors of the perceived athletic performance. However, the sub factor of parents' involvement in golf education, exercise information offering negatively influenced self-confidence of game, skills, and operation which are the sub factors of the perceived athletic performance. Second, the effect of parents’ involvement in golf education on golfers' self-directedness was analyzed. The sub factors of parents' involvement in golf education, autonomy encouragement positively influenced self-directedness, while exercise information offering negatively influenced self-directedness. Thirdly, the effect of parents’ involvement in golf education on golfers' career path development determination was analyzed. As a result, autonomy encouragement which is the sub factor of parents’ involvement in golf education, positively influenced situation directedness, goal orientation, and achievement orientation while negatively influenced stability orientation which are the sub factors of the career path development determination. The exercise information offering which is the sub factor of parents’ involvement in golf education, positively influenced stability orientation, and achievement orientation, while negatively influenced situation directedness and goal orientation which are the sub factors of the career path development determination. Fourth, the effect of golfers' perceive performance on career path development determination was analyzed. As a result, self-confidence, skills and operations of game which are the sub factor of the perceived performance positively influenced situation directedness while negatively influenced stability orientation which are the sub factors of the career path development determination. Fifthly, the effect of golfers' self-directedness on career path development determination was analyzed. As a result, golfers' self-directedness positively influenced situation directedness and goal orientation, while negatively influenced stability orientation and achievement orientation which are the sub factors of the career path development determination. On the basis of the conclusions, this study suggests implication as follows: First, the subjects of this study were limited to golfers registered in Korea Junior Golf Association, Korean College Golf Federation, Korea Ladies Professional Golfers' Association (KLPGA), and Korea Professional Golfers' Association (KPGA). For further study, it will be essential to expand the subjectives to all the registered golf players in korea at high school and college level amateur players and analyze the relations between their parents' golf education involvement, the golfers' athletic performance, self-learning, and career path development determination with intention of generalizing the results of this study. Secondly, it will be necessary to compare high school golfers with college golfers in means of examining their self-directedness and athletic performance change as they move on to higher education level depending on parents' involvement in golf education and analyze the relation with career path development determination. The results of the research will provide a substantial and influential educational guidelines for parents with aspiration of their children developing to a successful golfer and enhance to becoming a member of the society as a whole human being. Thirdly, this study examined how parents' golf education involvement influence golfers' self-directedness and athletic performance and analyzed the relation with golfers' reasonable and effective career path development determination on the basis of the results from the examination. Nevertheless, as a longitudinal study, it will be necessary to analyze golfers' actual course of career path development after their retirement.
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