View : 967 Download: 0

음악저작물의 표절에 의한 저작권 침해에 관한 연구

Title
음악저작물의 표절에 의한 저작권 침해에 관한 연구
Other Titles
A Study on Musical Works’ Copyright Infringement by Plagiarism focusing on “Substantial Similarity” of Musical Works
Authors
정다희
Issue Date
2017
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
채현경
Abstract
본 연구는 표절에 의한 저작권 침해 판단기준 중 “실질적 유사성”의 개념과 판단 기준에 관한 국내 법원의 태도에 주목하여 음악저작물의 실질적 유사성에 관한 논의의 기초를 제공하고자 한다. 표절에 의한 저작권 침해가 인정되기 위해서는 첫째 침해당한 자가 유효한 저작권자여야 하고, 둘째 정당한 권한이 없는 자가 당해 저작물에 의거하여 이를 이용하였어야 하며, 셋째 실질적 유사성을 가지고 있어야 하고, 넷째 저작권 제한 사유에 해당 하지 않아야 한다. 즉 현재 저작권 침해의 기준은 창작성, 의거성, 실질적 유사성이다. 실질적 유사성이란 타인의 저작물을 그대로 무단 이용하는 경우뿐만 아니라 이를 “실질적”으로 유사한 형태로 무단 이용하는 경우에도 저작권 침해가 성립한다는 이론이다. 현재 법원에서 통용되는 판단 방법은 원고와 피고의 대비부분에서 드러나는 가락, 화성, 리듬 등의 유사성을 비교하는 것이다. 실질적 유사성의 판단 기준은 법률적으로 아무런 규정이 존재하지 않으며, 실무적으로 문화관광부가 제시한 『영화 및 음악 분야 표절방지가이드라인』 및 판례에 근거를 두고 있어 주관적 요소가 개입될 수밖에 없다. 본 논문에서는 표절과 저작권 침해를 구별하여 연구대상을 표절에 의한 저작권 침 해로 명확히 하고자 한다. 그 후 시대적 흐름에 따른 저작권 침해 판단을 표절 판단 주체와 그에 따른 갈등 해결을 통해 살펴봄으로써 장, 단점을 검토하고, 저작권 침해 판단 방법의 문제와 개선점을 모색하고자 한다. 또한, 표절에 의한 저작권 침해 판단 에서의 일반론을 살피고, 음악 저작물의 경우 일반론이 어떻게 적용되는지 실질적 유사성을 중심으로 살펴보고자 한다. 마지막으로, 실질적 유사성이 쟁점화 된 대법원 2015. 8. 13. 선고 2013다14828 판결 이른바 <썸데이(someday)> 사건의 사실심을 정리하여 음악저작물에 대한 법원의 저작권 침해 판단 과정의 논리를 살펴본다. 저작권 침해 소송의 당사자는 모두 음악인이며, 그 대상이 음악저작물임에도 불구하고 문화관광부의 가이드라인과 법원의 입장만을 수동적으로 따르고 있다. 음악의 실질적 유사성 개념과 판단 기준에 주목한 본 연구는 음악저작물의 실질적 유사성에 관한 음악인들의 논의의 기초를 제공한다는 점에서 의의를 찾을 수 있다.;The purpose of this research is to discuss about especially based on the attitudes of Court of Korea toward the fundamental concept and the standard judgment of the ‘Substantial similarity’ amongst the standard judgments of musical works’ copyright infringement by plagiarism. For the copyright infringement by plagiarism to be recognized: 1) the plaintiff must hold a valid copyright on the corresponding musical work, 2) the defendant must have accessed the plaintiff’s musical work with an intention to copy the object, 3) the violated work should be identical or should have a substantial similarity to the original work, and 4) the issue should not fall under the limits or exceptions to copyright. ‘Substantial similarity’ is a concept that applies to infringement of copyright not only by illegal uses of a musical work as it is, but also by substantial uses of a musical work in an analogous form. Currently accepted way to figure out the substantial similarity between the plaintiff’s musical work and the defendant’s is to compare the melody, chord, and rhythm of contrasting parts from each work. Currently, no legal regulation exists on the criteria of the substantial similarity, and even the existing practical criteria are subjective as they are based on “Guidelines for preventing plagiarism” by the Ministry of Culture, Sports, and Tourism or the judicial precedents. The sole purpose of this paper is to distinguish copyright infringement from plagiarism, and thus to focus on the ‘copyright infringement by plagiarism.’ Then the analysis on the copyright infringement by different time periods and different solutions suggested by each plagiarism regulating institution will be followed, with pros and cons and problems of each solution, and the ways to improve those problems. Also, the generalities of the copyright infringement by plagiarism, and how those generalities are applied to the musical works will be discussed based on the substantial similarity. Lastly, attitudes of Court or Korea toward musical works will be reviewed through proceedings at trial courts and finding of ‘Supreme Court, 2015.08.13 adjudgement, 2013Da14828 judgment (Gong2015Ha, 1335).’ Both the plaintiff and the defendant of copyright infringement litigations are musicians. However, currently used criteria of determining the copyright infringement are not legally elaborated provisions, but the guidelines by the Ministry of Culture, Sports, and Tourism or the judicial precedents. This study focuses on the concept of the substantial similarity of music and its standard criteria. Thus, the connotation could be on providing the basis on substantial similarity on musical works.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE