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학교유형별 스포츠참여에 따른 학교생활만족도 및 회복탄력성 차이

Title
학교유형별 스포츠참여에 따른 학교생활만족도 및 회복탄력성 차이
Other Titles
Difference in Satisfaction with School Life and Resilience According to Sports Participation by School Type
Authors
최지혜
Issue Date
2017
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이경옥
Abstract
본 연구의 목적은 학교유형별 스포츠참여에 따른 학교생활만족도와 회복탄력성 차이를 규명하는 것이다. 피험자는 2017년 3월부터 5월까지 경기도와 강원도에 위치한 체육고등학교와 일반고등학교 1-3학년 학생 269명을 대상으로 하였다. 학교생활만족도에 대한 검사는 박래근(2005)이 사용한 25개 문항의 검사지를 사용하였으며, 회복탄력성에 대한 검사는 Duran(1983)이 개발하고 신우열, 김민규, 김주환(2009)가 검증한 검사지를 사용하였다. 설문조사를 통해 얻은 결과는 SPSS/WIN 22.0 프로그램을 활용하여 분석하였으며, 학교유형간의 차이를 분석하기 위해 One Way ANOVA를 실시하였다. 모든 통계검증에 대한 유의수준은 p<.05로 설정하였다. 위와같은 방법과 자료분석을 통해 얻은 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 학교유형별 스포츠참여에 따른 학교생활만족도의 경우 체육고 학생선수가 가장 높았으며 두 번째로 높은 유형은 일반고 스포츠클럽 참여학생으로, 일반고 학생선수가 가장 낮은 학교생활만족도를 나타내고 있었다. 특히 체육고등학교 학생선수의 학교생활만족도 하위요인 중 학습활동, 교칙준수, 학교활동에서 일반고 학생선수보다 유의하게 높은 만족도를 나타냈다. 둘째, 학교유형별 스포츠참여에 따른 회복탄력성의 경우는 마찬가지로 체육고 학생선수가 가장 높은 수준을 나타냈으며 두 번째로 높은 집단은 일반고 스포츠클럽 참여학생으로, 일반고 학생선수가 가장 낮은 회복탄력성을 나타냈다. 특히 체육고 학생선수의 회복탄력성 하위요인 중 통제성, 긍정성, 사회성 모든 요인에서 일반고 학생선수와 학교스포츠클럽 참여학생보다 유의하게 높은 수준을 나타냈다. 셋째, 체육고 학생선수를 포함한 모든 학교유형에서 학교생활만족도가 높으면 회복탄력성도 높아 정(+)적인 상관관계를 나타냈다. 특히 일반고 스포츠클럽의 참여 학생의 경우, 학교생활만족도와 회복탄력성의 대부분의 요인이 정(+)적 상관관계를 보여 두 종속변인이 밀접한 관계가 있음을 확인할 수 있었다. 이상의 결과를 통해서 학교유형별 스포츠참여에 따른 학교생활만족도와 회복탄력성에 차이가 존재함을 알 수 있었다. 체육고등학교의 특성상 모든 재학생이 학생선수로 이루어져있어 이들의 훈련 및 대회입상을 위해 학교자체가 최적화되어있으므로 이들의 학교생활만족도가 다른 학교유형에 비해 높은 것을 확인 할 수 있었다. 반대로 일반고 학생선수의 학교생활만족도 및 회복탄력성은 가장 낮은 수준을 보였는데 이는 대학입시를 위해 공부에 집중하는 일반학생들이 대부분인 일반 고등학교에 재학하면서, 일반학생에게 맞춰진 일정을 함께 소화하고 더불어 학생선수로서의 훈련 및 시합출전도 준비해야 되는 일반고 학생선수의 학교생활에 어려움이 존재함을 알 수 있었다. 이에 추후과제로 체육고등학교와 일반고등학교 학생의 학교생활만족도와 회복탄력성의 중요성을 인식하고 더욱 관심을 갖는 것이 필요하다. 따라서 경기도와 강원도 뿐 만아니라 다른 지역의 고등학생들을 대상으로 비교한 연구가 진행되어야 하며, 학생들의 다양한 의견을 수렴하기 위해 주관식으로 답할 수 있는 질적연구가 진행되어야 할 것이다. 이러한 추후과제를 통해서 학생들이 학교생활을 하는데 있어 어려운 점은 무엇인지 구체적으로 파악하여 학교생활만족과 회복탄력성을 높일 수 있는 방안을 모색하여야 한다.;The purpose of the study is to verify the difference in satisfaction with school life and resilience according to sports participation by school type. The subjects were chosen among 296 students from first to third graders at a physical education high school and a general high school located in Gyeonggi and Gangwon provinces from March to May of 2017. For the test of satisfaction with school life I used the questionnaire of 25 questions by Park Rae-Geun (2005), and for the test of resilience I used the one developed by Duran (1983) and verified by Shin Woo-Yeol, Kim Min-Gyu, and Kim Ju-hwan (2009). The result from the survey was analyzed by utilizing the program of SPSS/WIN 22.0 and One Way ANOVA was conducted in order to analyze the difference between two types of schools. Also, all the statistical verification was run at the p<.05 significant level. The findings of the research derived from the method and analysis of the resources mentioned above are like the following. Firstly, in case of the level of satisfaction with school life according to sports participation by school type, the student athletes at the physical education school scored the highest while the student athletes at the general scored the lowest, ranking the second in sports club participation. In particular, the student athletes at the physical high school showed a significantly high level of satisfaction in sub-factors - learning activities, observance of school regulations, and school activities. Secondly, as for resilience according to sports participation by school type, the student athletes at the physical education high school also showed the highest level, and it was followed by the second of the ones at the general high school, resulting in having the lowest level of resilience. Especially, the student athletes at the physical education high school showed a significantly higher level of resilience in sub-factors – control, positivity, and sociality in comparison with the ones at the general high school and the participants at the school sports club. Thirdly, when all the students including the student athletes have a high level of satisfaction with school life, the level of resilience showed static (+) correlation. Particularly, in case of the students from the sports club at the general high school, most elements of satisfaction with school life and resilience showed static (+) correlation hence, I could see that two dependent variables were closely related. Through the process of analyzing the findings, I understand there is a difference in satisfaction with school life and resilience in accordance with students’ sports participation by school type. Considering the characteristics of physical education highschool, all the students consist of school athletes, which optimizes their preparations for training and winning competitions. Therefore, their satisfaction level was higher than the students’at other types of schools. On the contrary, the student athletes showed the lowest level in both satisfaction with school life and resilience, and in that I understand that they have a hard time juggling with catching up general students’schedule in the same school and preparing for training and participating in competitions. For the further research, it is necessary to perceive and pay more attention to the importance of satisfaction with school life and resilience of the students at both a physical high school and a general high school. Accordingly, the study has to be conducted applying to high school students in other districts, other than Gyeonggi and Gangwon provinces. And it has to be a qualitative research of response questions in order to collects their various opinions and thoughts. By conducting a further research, we need to find out what exactly makes students feel stressful and seek alternatives that enable the elevation of their level of satisfaction with school life and resilience.
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