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발가락 슈즈 착용 유무에 따른 한발 줄넘기 운동이 발레 1번 포지션 를르베 드미-포인트 (1st Position Relevé Demi-Point)동작 시 압력분포와 하지정렬에 미치는 즉각적 효과

Title
발가락 슈즈 착용 유무에 따른 한발 줄넘기 운동이 발레 1번 포지션 를르베 드미-포인트 (1st Position Relevé Demi-Point)동작 시 압력분포와 하지정렬에 미치는 즉각적 효과
Other Titles
The immediate effects of one-leg jump rope by wearing 5-toed forefoot shoes on the pressure distribution and the lower extremity alignment during the first position relevé demi-point
Authors
주선영
Issue Date
2017
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이경옥
Abstract
본 연구의 목적은 발가락 슈즈 착용 유무에 따른 한발 줄넘기 운동이 발레 1번 포지션 를르베 드미-포인트(1st position relevé demi-point)동작 시 압력분포와 하지정렬에 미치는 즉각적인 효과를 분석하는 것이다. 피험자는 서울 소재 대학교에 재학 중인 발레 전공자 여대생 11명이다. 독립변인은 발가락 슈즈 착용 유무에 따른 한발 줄넘기 운동이며, 종속변인은 압력분포와 하지정렬이다. 발가락 슈즈는 Bloch사의 발가락 슈즈(Foot thong, Australia)를 착용하였고, 발가락 슈즈 미착용은 맨발로 실시하였다. 줄넘기 운동은 한발로 두 번씩 번갈아 뛰는 방식이며, 시간은 총 10분으로 2분 뛰고 1분 휴식을 한 세트로 하여 총 5세트 실시하였다. 줄넘기 운동 전후로 10초 동안 1번 포지션 를르베-드미 포인트 동작 시 압력을 측정하였다. 압력분포변인은 Novel사의 족압분포측정기(EMED-LE System, Germany)로 측정하였으며 접지면적, 최대압력, 최대힘, 순간 최대압력, 순간 최대힘, 압적, 역적이다. 하지정렬은 를르베 동작의 정면과 측면을 영상 분석하였으며 정면 자세의 발뒤꿈치 상승각, 측면 자세의 하지정렬선이 두 번째 발가락 중심과 발목중심을 이은 선과 이루는 각도를 측정하였다. 또한 설문지를 통해 줄넘기 운동 후 를르베 동작 시 자세와 발가락 힘 및 균형감의 변화에 대해 조사하였다. 자료처리는 Window용 STATA 14를 활용하여 발가락 슈즈 착용 유무에 따른 한발 줄넘기 운동 전후의 압력분포, 하지관절각, 변화감을 비교하기 위하여 대응표본 T-검정(Paired T-test)을 실시하였다. 모든 통계 자료의 유의수준은 p<.05로 설정하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. A. 줄넘기의 효과: 발가락 슈즈 미착용 시 한발 줄넘기 전후 압력분포의 차이 1. 접지면적은 줄넘기 운동 전후 차이가 없었다. 2. 한발 줄넘기 운동 후 최대압력은 오른발의 제5중족골과 엄지발가락에서 증가하였고, 최대힘은 오른발의 제4,5중족골에서 증가하였다. 3. 한발 줄넘기 운동 후 순간 최대압력은 왼발의 제2발가락에서 를르베를 선 직후인 2초대에서 발란스를 유지하는 시간인 4초대로 늦어졌다. 순간 최대힘은 왼발의 제2중족골에서 발란스 유지단계인 5초대에서 뒤꿈치를 들어올린 직후인 2초대로 빨라졌고, 오른발의 제4중족골 역시 5초대에서 3초대로 조금 빨라졌다. 4. 한발 줄넘기 운동 후 압적은 오른발의 제2중족골에서 감소하였다. 역적은 오른발의 제2중족골에서 감소하였고 제4중족골에서 증가하였다. B. 발가락 슈즈 + 줄넘기의 효과: 발가락 슈즈 착용 시 한발 줄넘기 전후 압력분포의 차이 1. 한발 줄넘기 운동 후 접지면적은 왼발의 제2,3중족골에서 감소하였고 제5발가락에서 증가하였다. 2. 한발 줄넘기 운동 후 최대압력은 왼발의 제4발가락과 오른발의 제1,3,4발가락에서 증가하였다. 최대힘은 줄넘기 전후 차이가 없었다. 3. 한발 줄넘기 운동 후 순간 최대압력이 나타난 시간은 왼발의 제3중족골에서 3초대에서 6초대로 늦어졌다. 순간 최대힘은 왼발의 제3중족골에서 4초대에서 6초대로 늦어졌다. 4. 한발 줄넘기 운동 후 압적은 왼발의 제3,4,5발가락에서 증가하였고, 역적은 왼발의 제1중족골에서 감소하였으며 제3,4발가락에서 증가하였다. C. 발가락 슈즈의 효과: 발가락 슈즈 착용 유무에 따른 한발 줄넘기 전후 압력분포 변화의 차이 1. 발가락 슈즈 착용 유무에 따라 한발 줄넘기 운동 후 접지면적은 차이가 없었다. 2. 발가락 슈즈 착용 유무에 따라 한발 줄넘기 운동 후 최대압력과 최대힘은 차이가 없었다. 3. 발가락 슈즈 착용 유무에 따라 한발 줄넘기 운동 후 순간 최대압력은 발가락 슈즈 착용 시에 왼발의 제3중족골에서 더 느리게 나타났고, 제2발가락에서 더 빠르게 나타났다. 순간 최대힘은 발가락 슈즈 착용 시에 왼발의 제2중족골에서 더 느리게 나타났다. 4. 발가락 슈즈 착용 유무에 따라 한발 줄넘기 운동 후 압적은 차이가 없었으나, 역적은 발가락 슈즈 착용 시에 왼발의 제5발가락에서 증가하였고 오른발의 제5중족골에서 감소하였다. D. 줄넘기의 효과: 발가락 슈즈 미착용 시 한발 줄넘기 운동 전후 압력분포의 좌우 차이 1. 접지면적의 좌우 균형은 줄넘기 전후 차이가 없었다. 2. 한발 줄넘기 운동 후 최대압력의 좌우 균형은 제5중족골에서 균형이 더 맞지 않았고, 최대힘의 좌우 균형은 줄넘기 전후 차이가 없었다. 3. 순간 최대압력과 순간 최대힘의 좌우 균형은 줄넘기 전후 차이가 없었다. 4. 한발 줄넘기 운동 후 압적과 역적의 좌우 균형은 제4중족골에서 균형이 더 맞지 않았다. E. 발가락 슈즈 + 줄넘기의 효과: 발가락 슈즈 착용 시 한발 줄넘기 운동 전후 압력분포의 좌우 차이 1. 한발 줄넘기 운동 후 접지면적의 좌우 균형은 제1중족골에서 균형이 더 맞지 않았다. 2. 한발 줄넘기 운동 후 최대압력의 좌우 균형은 제2중족골에서 향상되었으며, 제4발가락에서 균형이 더 맞지 않았다. 한발 줄넘기 운동 후 최대힘의 좌우 균형은 제1,2발가락에서 균형이 더 맞지 않았다. 3. 순간 최대힘과 순간 최대압력의 좌우 균형은 줄넘기 전후 차이가 없었다. 4. 한발 줄넘기 운동 후 압적과 역적의 좌우 균형은 제2중족골에서 향상되었다. F. 발가락 슈즈의 효과: 발가락 슈즈 착용 유무에 따른 한발 줄넘기 전후 압력분포의 좌우 차이 1. 발가락 슈즈 착용 유무에 따라 한발 줄넘기 운동 후 접지면적의 좌우 균형은 발가락 슈즈 착용 시 제4중족골에서 균형이 더 맞지 않았다. 2. 발가락 슈즈 착용 유무에 따라 한발 줄넘기 운동 후 최대압력의 좌우 균형은 발가락 슈즈 착용 시 제2,5중족골에서 균형이 더 맞았고, 최대힘은 차이가 없었다. 3. 발가락 슈즈 착용 유무에 따라 한발 줄넘기 운동 후 순간 최대압력과 순간 최대힘의 좌우 균형은 차이가 없었다. 4. 발가락 슈즈 착용 유무에 따라 한발 줄넘기 운동 후 압적과 역적의 좌우 균형은 발가락 슈즈 착용 시 제2,4중족골에서 균형이 더 맞았다. G. 발가락 슈즈 착용 유무에 따른 한발 줄넘기 운동 전후 하지관절각의 차이 1. 발가락 슈즈 착용 유무에 따라 한발 줄넘기 운동 후 1번 포지션 를르베 드미-포인트 동작 시 정면 자세의 발뒤꿈치 상승각은 발가락 슈즈 미착용 시 왼발만 증가하였고, 발가락 슈즈 착용 시에는 양발 모두 증가하였다. 2. 발가락 슈즈 착용 유무에 따라 한발 줄넘기 운동 후 1번 포지션 를르베 드미-포인트 동작 시 측면 자세의 하지정렬선이 두 번째 발가락 중심과 발목 중심을 이은 선과 이루는 각도는 발가락 슈즈 미착용과 착용 시 모두 감소하여 하지정렬에 잘 되었다. H. 줄넘기 운동 후 자세, 힘, 균형감의 변화에 대한 설문지 조사 1. 발가락 슈즈 착용 유무에 따른 한발 줄넘기 운동 후 1번 를르베 동작 시 자세, 발가락의 힘, 발가락 균형에 관한 변화를 느끼긴 하였으나, 발가락 슈즈 유무간의 차이는 없었다. 2. 발가락 슈즈 미착용 시와 착용 시 모두 한발 줄넘기 운동 후에 발가락의 힘이 향상되고 발란스가 잘 잡히는 느낌이었다고 하였다. 하지만 발가락 슈즈 착용 시에 다섯 발가락에 힘이 골고루 작용했고, 특히 새끼 발가락의 힘이 향상되었다고 하였다. 본 연구의 실험 결과, 발가락 슈즈 착용 유무에 따른 한발 줄넘기 운동은 발레 1번 포지션 를르베-드미 포인트 동작 시 압력분포와 하지정렬에 즉각적인 효과가 있었다. 발가락 슈즈 미착용 시 한발 줄넘기 운동은 중족골의 압력분포에는 영향을 미쳤으나 상대적으로 발가락의 사용에는 즉각적 효과가 나타나지 않았다. 반면 발가락 슈즈 착용 시 한발 줄넘기 운동은 중족골의 압력이 발가락으로 분산되었으며, 특히 외측구역의 사용이 늘어나 발가락 슈즈가 발가락의 외전근육을 사용하게 하여 다섯 발가락을 골고루 사용하게 한 결과라고 할 수 있다. 하지만 발가락 슈즈 미착용 시와 착용 시 모두 줄넘기 운동 후 좌우 비대칭이 나타났고, 발가락 슈즈 착용 시에 좌우 균형이 조금 더 좋게 나타나긴 하였으나 좌우 균형 교정에는 효과적이지 않았다. 이것은 한발 줄넘기 때문인 것으로 사료된다. 그러므로 양발 균형을 위해서는 양발 줄넘기를 권한다. 발가락 슈즈 미착용과 착용 시 모두 한발 줄넘기 운동 후 를르베 동작 시 발뒤꿈치 상승각이 커지고, 하지정렬이 이루어져 외형적으로 긍정적인 변화가 나타났다. 이러한 결과는 발레 전공생과 무용수의 발가락, 발목의 근력 향상을 위한 프로그램 개발은 물론 연습용 발레 슈즈 개발의 기초자료를 제공하는 데도 기여할 것이다. 본 연구를 바탕으로 즉각적 효과에서 장기적인 효과에 관한 연구는 추후 과제로 한다.;The purpose of this study is to examine whether 5-toed forefoot shoes immediately enhance the effects of one-leg jump rope on the pressure distribution and the lower extremity alignment during the first position relevé demi-point. 11 female university students majoring in ballet in Seoul, South Korea, were recruited for the experiment. The independent variable is the one-leg jump rope with bare feet or with 5-toed forefoot shoes, and the dependent variable is the pressure distribution and the lower extremity alignment. The shoes made by Bloch (Foot Thong, Australia) were used for the experiment. The subjects did five sets of one-leg jump rope (jumping over the rope on each foot twice) in ten minutes (jumping for two minutes and taking a rest for one minute). Before and after doing jump rope, the EMED system recorded the pressure distribution in five dimensions - contact area (CA), peak pressure (PP), maximum force (MF), instant of peak pressure (IPP), instant of maximum force (IMF), pressure-time integral (PTI), and force-time integral (FTI) - during ten seconds of the first position relevé demi-point. Using the recorded video of the first position relevé demi-point from the front and the side, the lower extremity alignment was measured by the angle between the floor and the heel-toe axis, and between the lower extremity alignment axis and the second toe-ankle axis. The subjects reported their sense of alteration before and after doing jump rope. The paired T-tests were performed at the level of p<.05 for examining the differences in the effects of one-leg jump rope with or without 5-toed forefoot shoes on the pressure distribution, the lower extremity alignment, and the sense of alteration using STATA 14 for Windows. The results are as follows. A. The effects of jump rope : the difference in the pressure distribution before and after doing jump rope with bare feet 1. There was no significant difference in CA. 2. The increase in PP was observed from fifth metatarsal and the big toe, and the increase in MF was observed from the fourth and fifth metatarsals. 3. The left second toe’s IPP was delayed from 2 seconds (right after doing the relevé) to 4seconds (when maintaining balance). The left second metatarsal's IMF was hastened from 5 seconds (when maintaining balance) to 2 seconds (right after lifting the heel). The right fourth metatarsal's IMF was also hastened from 5 seconds to 3seconds. 4. The decrease in PTI was observed from the second metatarsal. The decrease in FTI was observed from the second metatarsal, and the increase in FTI was observed from the fourth metatarsal. B. The effects of 5-toed forefoot shoes + jump rope : the difference in the pressure distribution before and after doing jump rope with 5-toed forefoot shoes 1. The decrease in CA was observed from the left second and third metatarsals, and the increase was observed from the fifth toe. 2. The increase in PP was observed from the left fourth toe, and the right big, third, and fourth toes. No difference in MF was found. 3. The left third metatarsal's IPP was delayed from 3 to 6 seconds. The left third metatarsal’s IMF was delayed from 4 seconds to 6 seconds. 4. The increase in PTI was observed from the left third, fourth, and fifth toes. The left first metatarsal's FTI decreased, whereas the third and fourth toes's FTI increased. C. The effects of 5-toed forefoot shoes : the difference in the pressure distribution when doing jump rope with bare feet and 5-toed forefoot shoes 1. No difference in CA was found. 2. There was also no difference in PP and MF. 3. The left third metatarsal's IPP was delayed, whereas the second toe's IPP was hastened when wearing 5-toed forefoot shoes. The left second Metatarsal's IMF was delayed when wearing 5-toed forefoot shoes. 4. No difference in PTI was found. FTI increased for the fifth toe, and decreased for the fifth metatarsal. D. The effects of jump rope : the difference in the left-right balance of the pressure distribution when doing jump rope with bare feet 1. No difference in the balance of CA before and after doing jump rope was found. 2. The left-right balance of PP was worse for the fifth metatarsal, and the balance of IPP was not different before and after doing jump rope. 3. No difference in the balance of MF and IMF was found. 4. The balance of PTI and FTI was worse for the fourth metatarsal. E. The effects of 5-toed forefoot shoes + jump rope : the difference in the left-right balance of the pressure distribution when doing jump rope with 5-toed orefoot shoes 1. The balance of CA was worse for the first metatarsal. 2. The balance of PP was better for the second metatarsal, and worse for the fourth toe. The balance of MF was worse for the big and second toes. 3. No difference in balance of IPP and IMF was found. 4. The balance of PTI and FTI increased for the second metatarsal. F. The effects of 5-toed forefoot shoes : the difference in the left-right balance of the pressure distribution when doing jump rope with bare feet and 5-toed forefoot shoes 1. The balance of CA was worse when wearing forefoot shoes. 2. The balance of PP was better for the second and fifth metatarsals when wearing forefoot shoes. No difference in the balance of MF was observed. 3. No difference in the balance of IPP and IMF was found. 4. The balance of PTI and FTI was enhanced for the second and fourth metatarsals when wearing forefoot shoes. G. The difference in the lower extremity alignment when d oing jump rope with bare feet and 5-toed forefoot shoes 1. When doing the first position relevé demi-point, the angle between the floor and the heel-toe axis increased for the left foot when with bare feet, and increased for both feet when wearing 5-toed forefoot shoes. 2. After doing jump rope, the angle between the lower extremity alignment axis and the second toe-ankle axis decreased both with bare feet and 5-toed forefoot shoes. H. The difference in the sense of alteration before and after doing jump rope 1. The subjects reported that they felt advanced in the position, the strength and balance of toes after doing jump rope, but the difference between bare feet and forefoot shoes was not observed. 2. According to the answers to the open-ended questions, all 11 participants reported that their toes were strengthened and balanced after doing jump rope even with bare feet. However, when wearing forefoot shoes, they felt that the strength of five toes was equally enhanced, especially because of the improvement in the fifth toe’s strength. According to the results, the 5-toed forefoot shoes immediately improved the effects of one-leg jump rope on the pressure distribution and the lower extremity alignment during the first position relevé demi-point. The jump rope with bare feet had relatively smaller effects on the pressure distribution of toes than metatarsals, whereas 5-toed forefoot shoes helped participants increase the use of exterior toes and consequently distribute the pressure equally to five toes. However, the left-right balance decreased after doing jump rope both with bare feet and 5-toed forefoot shoes. Even though the left-right balance was slightly better when wearing 5-toed forefoot shoes than bare feet, 5-toed forefoot shoes were not effective to enhance the balance. The jump rope with both bare feet and 5-toed forefoot shoes was helpful for increasing the angle between the floor and the heel-toe axis, and decreasing the angle between the lower extremity alignment axis and the second toe-ankle axis. This study provides basic data for the development of toe/ankle strength improvement programs and ballet training shoes. Future studies are requested to investigate the long-term effects of jump rope on the improvement of relevé position.
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