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dc.contributor.advisor박승호-
dc.contributor.author한서희-
dc.creator한서희-
dc.date.accessioned2018-04-04T11:57:50Z-
dc.date.available2018-04-04T11:57:50Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.otherOAK-000000142924-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000142924en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/241838-
dc.description.abstract본 연구에서는 사용자가 제품이나 서비스를 성공적으로 수용할 수 있도록 돕는 절차 및 요소를 의미하는 ‘사용자 온보딩’의 개념과 특징을 고찰하고 그 적용 방안을 탐색했다. 사용자 온보딩은 사용자와 제품 간의 초기 상호작용이 매끄럽게 이루어 수 있도록 유도하고, 이러한 경험을 통해 사용자의 지속적인 사용 의도를 이끌어내는 것을 궁극적인 목적으로 한다. 오늘날의 ICT (Information Communications Technology) 시장에서는 기술의 발전과 제품 개발 주기의 급격한 단축으로 인해 하나의 제품이나 서비스가 시장을 독점하는 사례를 찾아보기 힘들다. 혁신적인 차이를 보이는 제품이 등장한다 할지라도 머지않아 유사한 목적과 성능의 제품들 사이에서 경쟁해야 하기 때문이다. 이러한 환경적 변화로 인해 비슷한 경쟁 모델들 사이에서 그 사용 가치를 인정받고, 지속적인 사용 의도를 이끌어내는 사용자 온보딩의 전략이 주목받고 있다. 그러나 제품이나 서비스를 기획하고 디자인함에 있어 지침으로 삼을만한 사용자 온보딩의 개념 및 적용 방안에 관한 연구는 전무한 실정이다. 그동안 사용자가 어떻게 제품이나 서비스 수용하는가에 관한 문제는 사용자의 새로운 기술 혹은 정보시스템 수용에 관한 연구(TAM) 등을 대표로 하는 심리적 요인에 관한 연구에 그쳤으며, 사용자의 관점에서 제품이나 서비스의 정보시스템 수용 절차를 밝히고, 이를 설계하고 평가할 수 있는 실제적인 전략을 탐색하는 연구는 아직 이루어지지 않았다. 이에 본 연구는 다음 세 가지의 연구 문제를 상정하여 사용자 온보딩의 방안을 논의하였다. 첫째, 신규 사용자를 맞이하고 그들과 제품 및 서비스 간의 긍정적인 관계를 형성하여, 궁극적으로는 지속 사용 의도를 지닌 사용자를 확보하기 위한 사용자 온보딩의 개념 및 특징을 고찰하고자 했다. 둘째, 선행 연구와 문헌 고찰을 통해 사용자 온보딩 사례 분석을 위한 틀을 마련하고, 기존 제품 및 서비스의 사례를 분석하여 사용자 온보딩의 요소를 도출하고자 했다. 셋째, 새로운 제품이나 서비스를 새롭게 구상하고 있는 기획자나 디자이너가 참고할 수 있는 사용자 온보딩의 실질적 적용 방안을 제안하고자 했다. 본 연구가 가지는 의의는 지금까지 학문적으로 합의되지 않았던 사용자 온보딩의 개념 및 특징을 정립하여 사용자 온보딩 연구의 초석을 다진 것이다. 또한, 관련 개념 고찰과 사례 분석을 통해 사용자 온보딩의 실질적인 적용 방안을 도출하여 실제 사용자 경험 디자인에 활용할 수 있는 자원을 마련한 것이다.;In this research, the concept and features of ‘User Onboarding’ which means procedures and elements that help users to successfully accept products and services were examined and the application method were navigated. User onboarding guides the early stage's interaction between the user and the product or services so that it can be performed smoothly and ultimately aims of drawing out the user's continuous use intention through these experiences. In today's ICT(Information Communications Technology) market, it is difficult to observe a case which a single product or service monopolizes the market because of technological advancement and a sharp shortening of the product development cycle. That is because even if products showing innovative differences appear it has to compete between products of similar purpose and performance eventually. Due to such environmental changes, a strategy of user onboarding has been drawing attention as a solution to get recognized from users even among similar competing models and bring out certain usage intentions. However, there is no research on the concept and application method of user onboarding that can be referred to guidelines for planning and designing products and services. So far, the issue about how users respond to products and services has been limitedly uttered to psychological factors such as user's new technology and research on information system accommodation (TAM) etc and No research has been done to find a practical strategy that clarifies the information system storage procedure of products and services from the user's point of view and can design and evaluate them. Therefore, in this research, the measures of user onboarding were discussed assuming the following three research problems. First of all, the concept and features of user onboarding which forming positive relationships between the user and the products and services to ultimately improve the users's intention of sustainable usage were considered. Secondly, after establishing a framework for user onboarding case analysis through previous research and literature review to derive elements of user onboarding, few examples of existing products and services were analyzed. Third, a practical application method of user onboarding that can be referenced by planners and designers who are newly conceived of new products and services were proposed. In order to solve the problems of the above research, research on literature research, case analysis and application method were conducted over a total of 5 chapters discussions. In the literature research, the concept of user onboarding were definedand related theories were considered. to establish the concept and features of user onboarding, the guide interface theory-a concept included in the user onboarding procedure- and related research were considered. Also, the foundation concept of user's intention of use and habit were formed based on the theory of value clarification. In the case analysis study, cases of maintenance type mobile healthcare applications were analyzed based on the results of the literature survey, so that factors utilized for actual user onboarding were derived. At the end, in the application scheme research, application methods for actual planners and designers which can be utilized to plan user onboarding procedures were derived based on the results of literature surveys and case studies. The significance of this research is establishing the concept and features of user onboarding which has not been academically agreed so far, so that it has strengthened the foundation of user onboarding research. In addition, through consideration of related concepts and case analysis, resources for user experience design has been provided by deriving a practical application method of user onbording.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구의 배경 1 B. 연구의 목적 및 내용 3 C. 연구의 방법 및 구성 4 Ⅱ. 이론적 배경 5 A. 사용자 온보딩의 정의 5 B. 사용자 온보딩의 목적 7 C. 사용자 온보딩 관련 선행 연구 8 Ⅲ. 사용자 온보딩에 관한 개념 고찰 12 A. 사용 방법 및 가치 전달 12 B. 사용 의도 및 습관 형성 14 C. 사용자 정보 수집 20 Ⅳ. 사용자 온보딩 사례 분석 23 A. 사례 분석 개요 23 1. 분석 대상 23 2. 사례 선정 25 B. 분석 요소 도출 26 C. 사례 분석 28 1. MyFitnessPal 28 2. Nike+ Training Club 37 3. Samsung Health 46 4. 사례 분석 결과 54 Ⅳ. 사용자 온보딩 적용 방안 58 A. 목표 설정 및 전략 구체화 58 B. 절차 설계 및 채널의 활용 62 Ⅴ. 결론 65 참고문헌 67 ABSTRACT 69-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent33866775 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject.ddc700-
dc.title사용자 온보딩 방안 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle모바일 헬스케어 애플리케이션을 중심으로-
dc.title.translatedStudy on User Onboarding Strategy : focusing on mobile healthcare applications-
dc.format.pagevi, 71 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 융합콘텐츠학과-
dc.date.awarded2017. 8-
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일반대학원 > 융합콘텐츠학과 > Theses_Master
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