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증강현실 그림책 이미지의 상호텍스트성 연구

Title
증강현실 그림책 이미지의 상호텍스트성 연구
Other Titles
A study on Transtextuality of Images in AR Picturebooks
Authors
함초롬
Issue Date
2017
Department/Major
대학원 융합콘텐츠학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김명준

한혜원
Abstract
증강현실은 현실 세계를 바탕삼아 가상의 대상을 구현한다는 점에서 각광받고 있으며 현재 게임, 교육, 내비게이션, 관광 등 다양한 분야에서 활용되고 있다. 증강현실 그림책은 인쇄된 그림책 지면의 서사 세계를 가상 이미지를 통해 확장시키며, 정지된 이미지에 실제감과 생동감을 더함으로써 독자의 몰입감을 높인다. 또한 증강현실 그림책의 인쇄 책은 현실과 가상의 매개체로 기능하며 책의 물질성과 종이를 넘기는 등의 친숙한 동작을 가능케 한다는 점에서 몰입형 가상현실 콘텐츠 및 인터랙티브 그림책과도 차이를 보인다. 2001년, 빌링허스트(Billinghurst, Mark)와 가토(Kato, Hirokazu) 등이 인쇄 책과 증강현실을 접목시킨 형태의 ‘매직북(The MagicBook)’을 통해 현실과의 단절이 없는 혼합현실로서의 책을 제안한 이후로 16년여의 시간이 흘렀다. 그동안 웹캠을 통해 PC 모니터로 구현되었던 인터페이스 양식은 모바일 기기로 변화했고, 독자와의 상호작용도 다양하게 시도되어 왔다. 2017년 현재 시중에 출간된 증강현실 그림책은 PC, 모바일 등의 인터페이스를 통해 인쇄 그림책의 콘텐츠와 가상 환경의 구성 요소를 결합한 형식을 취한다. 독자는 인터페이스 화면의 가상 이미지, 인쇄 그림책의 퍼즐, 색칠놀이 등을 통해 그림책과 상호작용한다. 이제 증강현실 그림책은 물질적 대상인 책을 직접 조작하는 놀이의 대상이기도 하다. 그러나 서사체로서의 증강현실 그림책은 어떨지 고민해 볼 필요가 있다. 그간의 기술적 발전에도 불구하고, 여전히 증강현실 그림책의 가상 이미지는 입체 그림책 이미지의 반복 재현적인 기능만을 수행하거나 그림책의 담화에 영향을 미치지 못한 채 단편적인 시각적 즐거움만 주는 경우가 많다. 이에 본 연구는 증강현실 그림책의 가상 이미지와 인쇄 그림책의 재현 관계를 재고하고, 푸코(Foucault, Mitchel)의 재현 개념을 토대로 이미지 문법을 제안한다. 분석 대상으로는 2017년까지 시중에 출시된 증강현실 그림책 중 니콜라예바가 제시한 글·그림 혼합에 따른 그림책 스펙트럼에 근거해 각각의 유형에 해당하는 사례가 포함된다. 그 결과 총 7권의 증강현실 그림책에서 100개의 장면이 추출되었다. 또한 증강현실 그림책의 이미지 분석에 초점을 맞추기 위해 각 장면의 분석 요소는 인쇄 그림책의 문자와 그림, 가상 이미지로 한정해 연구를 진행했다. 2장에서는 인쇄 그림책 이미지와 가상 이미지로 나눠 살펴봄으로써 증강현실 그림책 이미지의 구성을 분석한다. 증강현실 그림책의 인쇄 그림책은 기존 그림책의 관습을 유지하며 1건의 사례를 제외한 모든 장면에서 글과 그림이 정보의 여백 없이 하나의 서사를 완결한다. 한편 가상 이미지는 인쇄 그림책의 물질성에 기반을 둔 실재의 재현과 서사 세계 및 서술 정보에 기반을 둔 허구적 재현이라는 이중적 재현 형태를 보인다. 3장에서는 가상 이미지와 인쇄 그림책 이미지의 상호 관계가 3개 형식으로 유형화된다. 인쇄 그림책 이미지와 가상 이미지는 동일한 서술 정보를 반복 재현하는 대응 관계, 정보의 추가 및 상호 보완을 통해 단일 서사를 가상 환경으로 확장하는 보충 관계, 상이한 정보를 전달함으로써 서술 정보에 여백을 남기고 다층적 서사 진행을 가능케 하는 대위 관계로 나뉜다. 그러나 대부분의 경우, 가상 이미지의 개입이 인쇄 그림책의 그림을 단순 재현하고 같은 정보를 중복 서술하거나 묘사적이고 부차적인 요소가 추가되는 데에 그친다. 4장에서는 앞서 유형화한 사례를 바탕으로 가상 이미지와 인쇄 그림책이 선형적이고 종속적인 관계에 놓임을 밝힌다. 나아가 증강현실 그림책 이미지의 문법 구축을 위한 대안을 제시한다. 인쇄 그림책은 가상 이미지와의 상호 관계를 위해 시각적·내용적으로 의도적인 여백을 가질 필요가 있다. 가상 이미지는 여백을 바탕으로 지면의 이미지와 결합하되 변주와 유동적 교차를 통해 개별적인 서사를 발생시킬 수 있다. 그로써 인쇄 그림책 이미지와 가상 이미지는 기존의 선형적 관계를 해체하고 정보 순환을 통해 상사를 발생시킨다. 본 연구는 증강현실 그림책의 이미지를 인쇄 그림책과 가상 이미지의 관계를 통해 분석하고, 그림책의 새로운 장르로서 특유의 이미지 문법을 구축할 가능성을 모색했다는 점에서 의의가 있다.;The purpose of this study is to examine the transtextuality between printed images and virual images in Augmented reality picturebooks(AR picturebooks). Also it suggests ways to construct visual images of AR picturebooks. Augmented Reality has been received attention in reagard to implementation virtual objects based on real environment and to being used in various fields such as game, education, navigation, tourism, etc.. AR picturebooks expand the narrative of printed picturepooks through virtual images and emphasize immersions of readers by adding the sense of reality. Compared to immersive Virtual Reality and interactive picturebooks, AR picturebooks contain the printed book functioning as the medium between reality and virtuality providing materiality and physical experiences. Since the study on the Magic Book which is collaboration of the printed book and the AR app had been accomplished by Mark Billinghurst, Hirokazu Kato etc. in 2001, about 16 years has passed. The interface of AR picturebooks has been changed from webcam with PC to mobile device and the interactiviy aslo has been developed in various ways from that time on. In 2017, AR picturebooks published on the market shows combination of printed contents with virtual components on displays of interfaces. Readers interact with AR picturebooks by operating the virtual objects or playing puzzles, coloring with printed books. AR picturebooks are handled not just as the book for reading also as the method of playing nowadays. However, AR picturebooks need to be reconsidered for their narratives. In spite of technical developments, the virtual images in AR picturebooks are conducted just as repetition of printed images or as method for fragmentary visual pleasure instead of having effects on the discourse of stories. So this study analyzes the correlation between prtinted images and virtual images and then suggests ways to construct AR images referencing the concept of Michel Foulcault’s simlitude. This study includes 100 scenes from 7 AR picture books published on the market until 2017. They are classified by Maria Nicolajeva & Caroll Scott’s picturbooks spectrum. To focus on the visual aspect in images, the analysis range sets bounds to characters(texts), pictures in printed books and virtual objects. In Chapter 2, this study examines each of printed picturebooks images and virtual images in AR picturebooks. Printed picturebooks images maintain conventions of forms in picturebooks and provides completed narratives without room for enhancing any other informations by virtual images. Virtual images represent the materiality of printed picturebooks as the real environment. At the same time, it represents the fictional world based on narrative informations in printed images. In Chapter 3, The correlation between printed pictruebooks images and virtual images are catergorized into 3 types. In symmetrical correlation, virtual images depict the same information with printed images. In complementary correlation, virtual images enhance and expand informations of printed images through virtual environment. Then single narrative is completed. In counterpoint correlation, there are textual and visual gaps between printed and virtual images. In this type, multiple layers of narratives are constructed. But in the majority of cases, virtual images just repeat similar informations with printed images or add secondary, rhetorical experssions. In Chapter 4, this study examines the resemblance estabilished between printed images and virtual images and proposes alternatives of visual grammars to construct AR pictruebooks images. Printed images need to provide the visual blank and the narrative possibility for virtual images. Then the virtual images might bring out narratives by variation and crossover. Consquentially, the linear relationship between printed images and virtual images is diconstructed and similitude is developed by circulation of information. This study analizes AR picturebooks images based on the correlation between printed picturbooks images and virtual images. Also, it presents the potential to construct specific visual grammars of AR picturebooks as the new genre of picturbooks.
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