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인디 게임의 비미학 연구

Title
인디 게임의 비미학 연구
Other Titles
Study of Inesthetique in Indie Games : Study of Narratives in Indie Games and their Literary Significance
Authors
박세영
Issue Date
2017
Department/Major
대학원 융합콘텐츠학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
한혜원
Abstract
게임은 이야기를 풀어낼 수 있는 새로운 도구로 자리 잡았다. 그러나 게임은 상업적 배경과 떼어질 수 없는 콘텐츠인 만큼 게임을 하나의 문학 작품이자 예술로 보는 시각에는 고질적인 편견이 존재한다. 인디 게임(independent game, indie game)은 게임에 대한 기존의 편견에 반하여 다채로운 서사를 시도하고, 게임의 표현 양식을 예술적 연출로 이끌어냈다. 인디 게임은 주요 캐릭터로 영웅뿐만 아니라 괴물, 이방인, 주변인 등 다양한 인물상을 표현한다. 또한, 윤리 문제를 게임으로 표현함으로써 인물들을 둘러싸고 있는 사회의 부조리에 대해서도 생각할 수 있는 기점들을 마련한다. 인디 게임의 실험적인 시도들은 과도한 상업화에 의해 획일화되어가던 게임 산업의 경향에 반환점을 제시한다. 본 연구는 인디 게임에서 주요하게 다루고 있는 서사에 주목하고, 인디 게임의 문학적 의의를 밝히는 것을 목적으로 한다. 게임은 플레이어가 캐릭터에 직접 이입하여 서사를 진행하게 된다는 점에서 독자의 몰입을 높인다. 인디 게임 개발자는 이러한 게임의 특성에 주목하여 게임을 자신의 이야기를 풀어낼 수 있는 표현 도구로 활용했다. 특히 인디 게임은 윤리를 주제로 서사를 풀어냄으로써 플레이어들에게 플레이어에게 강력한 사유의 장을 마련한다. 본 연구는 인디 게임의 문학적 의의를 알랭 바디우가 제안한 비미학(inesthetique) 개념으로 찾음으로써, 인디 게임과 윤리와의 관계에 대해 고찰해보고자 한다. 2장에서는 인디 게임의 캐릭터에 대해 논의한다. 인디 게임은 영웅적 인물에 드리워진 주변 인물에 주목하고, 그들이 살아가는 사회상을 그려내고자 했다. 인디 게임의 주요 캐릭터 설정 모티프는 희생양 모티프이다. 본 연구는 이를 기반으로 하여 각 인물들이 플레이에 따라 인물이 변화되는 모습을 혁신주의자(progressive), 집단주의자(groupist), 보수주의자(conservative), 개인주의자(individualist) 총 4가지로 유형화한다. 이와 같은 사실은 인디 게임이 억압된 인물 서사를 게임으로 다룸으로써, 사회의 부조리를 다채로운 시선으로 담아내려 했음을 뒷받침한다. 3장에서는 인디 게임에 특징적으로 나타난 서사 구조를 밝힌다. 인디 게임은 인물의 변화 폭을 다양하게 제시함으로써 서사의 방향성을 다각화한다. 인디 게임은 플레이어에게 이상적 서사(ideal story)와 비이상적 서사(non-ideal story) 양 쪽 모두를 제시한다. 플레이어는 서사의 양 극단을 오감으로써 캐릭터와 게임 세계관의 양면성을 체험한다. 또한, 인디 게임은 게임 내부 서술자와 게임 외부 서술자를 활용한 메타 서사(meta fiction)를 선보인다. 특히 메타 서사는 플레이어가 게임에서 벗어나, 게임 그 자체를 재조명하게 한다는 점에서 특이점을 보인다. 게임의 안쪽과 바깥 모두를 오가는 게임 서사는 플레이어가 하나의 세계를 다양한 층위에서 접근할 수 있게 함으로써 플레이어가 사유의 폭을 넓힐 수 있는 계기로 작동한다. 4장에서는 인디 게임이 플레이어에게 미친 영향에 대해 논의한다. 인디 게임은 플레이어가 하나의 세계를 다층적으로 접하게 함으로써 고착화된 생각의 틀을 무너트리는 계기를 마련한다. 인디 게임은 영웅적 인물뿐만 아니라 영웅에게 가려진 이면에 있는 인물들까지 다룬다. 입체적으로 구현된 캐릭터에 이입한 플레이어는 게임에서 선택하기 어려운 문제들에 직면한다. 플레이어는 자신이 이상점으로 생각하는 목표에 도달하기 위해 생각하는 시간을 가진다. 또한, 이상점에 도달한 이후에도 사건과 사건 간의 간극을 메우기 위해 마주한 문제들을 거듭해서 고찰한고, 다른 선택을 해보기 위해 지나왔던 길을 되돌아 가본다. 이러한 시간들은 플레이어가 인디 게임이 내포한 윤리적 주제를 보다 깊게 사유할 수 있는 계기로 작용한다. 본 연구는 인디 게임이 플레이어로 하여금 사회의 폭력과 개인의 저항에 대해 다시금 생각하게 한다는 점에 주목한다. 이에 따라 플레이어가 게임 플레이를 통해 문제적 개인으로 발전해나가는 모습을 알랭바디우의 비미학 이론으로 설명하고자 한다. 인디 게임은 보편화된 진리를 그대로 답습하는 것을 경계한다. 인디 게임의 목적은 일반화된 형식과 틀을 부수고 재구성하는 것에 있다. 플레이어들은 해당 과정에 참여함으로써 기존에 가지고 있던 인식의 틀을 확장하는 경험을 한다. 이에 따라 본 연구는 인디 게임의 문학적 의의를 밝힘으로써 게임이 강력한 표현 매체로 발전할 수 있음을 밝힌다.;A game has been settled as a new tool that can tell a story. However, since a game consists of contents that cannot be detached from a commercial background, there is a chronic bias in the way of looking at the game as a literary work and art. An independent game (indie game) attempted various narratives against the existing prejudice against the game and drew the modes of representation of the game through an artistic presentation. Indie games expressed various figures, such as monsters, aliens, and marginal men as well as heroes as main characters. In addition, expressing ethical issues, they prepared starting points from which people could think about the irrationality of the society surrounding the figures. Indie games’ experimental attempts provide a turning point in the trend of the game industry that has been standardized by excessive commercialization. This study focuses on the narratives which have been underlined in indie games and aims to reveal the literary significance of indie games. Indie game developers considered the game as a tool of expression by which they could tell their stories. Especially, games increase readers’ immersion in that the narrative progresses with players empathized with the characters. This study noted that the game characteristics in indie games allow the settlement as a place of powerful thought for players. Thus, this study would look for the literary significance of indie games with the concept of inesthetique suggested by Alain Badiou. Chapter 2 discusses the characters in indie games. Indie games would pay attention to the surrounding characters, cast on heroic characters and draw the aspects of society in which they live. A motif of the setting of the main character of the indie games is that of a scapegoat. This study classifies the changes of each character according to play into four stereotypes, including progressive, gupist, conservative and individualist based on this. This supports the fact that indie games would put the irrationality of the society from various perspectives by dealing with this narration of suppressed characters in a game. Chapter 3 reveals the characteristic narrative structures in indie games. The indie games implemented characters stereoscopically by diversifying the width of the changes of characters. Based on this, indie games present both ideal stories and non-ideal stories to players. By oscillating between the extremities of narration, they experience the double-sidedness of characters. In addition, indie games show meta-fictions utilizing narrators inside the game and outside the game. The meta-fictions collapse the frame of fixed thoughts by making the players shed new light on the game itself from the outside of it. Each narration allows the players to approach a single virtual society from diverse layers. Chapter 4 discusses the impact of indie games on players. The indie games deal with not only a heroic character but also characters, hidden behind the hero. Players who empathized the characters implemented stereoscopically face difficult problems in the games. They have a time of contemplation to reach the goal, which is the ideal point they consider. This chapter focuses on the choice given to the players is the problem of thinking again about social violence and individual’s resistance. Thus, this chapter would describe the development of players into problematic individuals through indie games with Alain Badiou’s concepts of inesthetique and ethics. Indie games take precautions against the imitation of widespread truths as they are. The purpose of the indie games is to break and reconstruct the generalized form and frame. Players experience the expansion of their existing cognitive framework by participating in the process. However, games fragmented according to commercialization have a limitation in that they block the gap in which the players can think. This study would reveal the possibility of the development of games into powerful expression media by revealing the literary significance of indie games.
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