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뷰티코쿤시니어를 기반으로 한 용기디자인 상품화를 위한 연구

Title
뷰티코쿤시니어를 기반으로 한 용기디자인 상품화를 위한 연구
Other Titles
Based on Beauty Cocoon Senior Research for commercialization of container design : Focus on herbal cosmetics
Authors
이지은
Issue Date
2017
Department/Major
디자인대학원 디자인매니지먼트전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
조영식
Abstract
The Baby Boom Generation, who has had a leading role of industrialization, has gradually got to change their life style as they have been regular old age. In sharp contrast to existing Silver Generation, they have an open-minded, individual and outgoing tendency and make lavish investment to seek and keep their youthfulness and beauty. The term Beauty Cocoon Senior means Senior-class who aggressively spend money and effort keeping their beauty and health, keeping their satisfaction for youthful looking. The cosmetics market is expected to constantly produce huge markets due to the diversification of consumer demand for cosmetics, an increase in the consumption class and entry into aging society. Compared to other industries, as overseas exports of cosmetics have been increased annually, global appeal abroad also drastically increased, one of which, Korean herbal medicine cosmetics sales is supposed to yearly grow up to more than 10% in overseas markets. The purpose of this study is to identify the satisfaction and preference of Beauty Cocoon Senior and potential consumers toward herbal cosmetics to suggest the direction of making herbal cosmetics container design by differently analyzing container design attributes in each brand. For this study, what is organized is the theoretical background of the concepts and features about Beauty Cocoon Senior, the concepts of herbal cosmetics based on preceding articles and internet materials. We analyzed the satisfaction, awareness and lifestyle of herbal cosmetics through 1: 1 interview and In-my-bag method. We also try to figure out and test the container designs through individual case studies and preceding surveys. Most of Beauty Cocoon Senior and Potential Consumers who used herbal cosmetics have been using the brand Sulwhasoo, which has had brand awareness and popularity in Korea. They replied that they bought and consistently rebought the product after using samples first and have had a great impression for its effect. They were satisfied with the luxurious gold color and decoration for the herbal cosmetic container design, but dissatisfied with the design that could not confirm the capacity and the shape that isn’t identified about certain product they want to buy. After lifestyle analysis, we found that they have beauty, fashion, health and youthfulness-oriented tendency regardless of their age groups. Container design attributes appearing to get its effect are like followings. Container material(A: triangle shape), Container color tone (A: vivid color tone), Container typography( A: Chinese character pattern). This study is based on the data of herbal cosmetics with high consumer awareness. It is necessary to break out of preconceptions and perceptions about traditional oriental herbal cosmetic container designs. To do this, we have to conduct further research on newly tried materials, different creative container designs that satisfy all target groups. In this research, Though it may be controversial to get the credibility of the subjects and the survey method, we hope to be helpful for our study to suggest container design for herbal cosmetics.;산업화의 주역이었던 베이비붐세대가 본격적인 노년기로 접어들면서 라이프스타일의 변화가 일어나기 시작한다. 기존 실버세대와 다른 특징을 보이는 베이비붐세대는 적극적, 개방적, 독립적인 성향을 가지고 있으며 젊음과 아름다움을 추구하기 위해 아낌없는 투자를 한다. 뷰티코쿤시니어란 아름다움을 유지하기 위해 외모와 건강에 투자하고 피부와 화장품 등 관련제품에 적극적 소비를 하는 특징을 가진 시니어계층을 뜻한다. 화장품 시장은 화장품 소비욕구의 다양화, 소비계층 증가, 고령화 시대 진입 등으로 인해 지속적 시장 창출이 기대되는 산업이다. 타 산업과 비교하여 매년 해외수출 실적이 전년대비 증가함에 따라 해외인지도 면에서도 급격하게 상승추세인 품목이다. 이중 한방화장품은 화장품 시장에서 10%이상의 시장규모로 매년 지속적 성장이 예상되고 있다. 본 연구는 뷰티코쿤시니어와 잠재수요자의 한방화장품의 만족도와 선호도를 파악하고 용기디자인 속성별로 분석하여 한방화장품 브랜드 디자인의 방향성을 제시하는데 있다. 이를 위해, 뷰티코쿤시니어의 개념과 특징, 화장품과 한방화장품의 개념에 대한 이론적 배경을 선행논문, 인터넷 자료 등 문헌적 조사를 토대로 정리를 하였다. 또한 한방화장품에 대한 만족도와 인식, 라이프스타일을 1:1인터뷰와 inmybag 도출법을 통해 분석하고 국내 한방화장품 용기디자인의 사례분석과 선행연구를 통하여 디자인 요소를 도출하고 용기디자인을 검증하고자 했다. 한방화장품을 사용해 본 뷰티코쿤시니어와 잠재 수요자의 대부분은 브랜드 인지도가 높은 설화수를 사용하고 있었으며 샘플을 통해 본품을 구매, 재구매하였고 효능부분에서 매우 좋은 효과를 보고 있다고 응답했다. 한방화장품의 용기디자인에 대해서는 고급스러운 골드색상과 장식에 만족했으나 용량확인이 불가능한 재질과 종류에 대한 형태 식별력부분에서 불만족스러워했다. 라이프스타일 분석결과 연령대와 상관없이 젊음과 아름다움을 추구하려는 뷰티지향적, 유행 및 건강추구형 특징을 가지고 있음을 알 수 있었다. 한방화장품의 효능이 잘 나타나 보이는 용기디자인 요소는 용기의 형태 A : 삼각형형, 용기의 색조 A : 선명한 색조, 용기의 타이포그래피 A : 한자형 순으로 나타났다. 본 연구는 소비자의 인지도가 높은 한방화장품의 브랜드 용기디자인에 대한 자료를 바탕으로 연구되었다. 기존 시장의 한방화장품 디자인에 대한 선입견과 인식을 탈피하고 신소재와 효능에 대한 심층적인 추가연구와 전 타겟층이 만족할 수 있는 새롭고 다양한 용기디자인의 시도가 필요할 것이다. 본 연구 조사에 있어 대상자와 조사방법의 신뢰성에 대해 연구의 한계가 존재할 수 있으나 한방화장품 용기디자인 요소 제안에 실증적 자료로 활용될 수 있을 것으로 기대한다.
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디자인대학원 > 디자인매니지먼트전공 > Theses_Master
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