View : 791 Download: 0

지역아동센터 기악프로그램이 학생들의 학업적 자기효능감에 미치는 영향

Title
지역아동센터 기악프로그램이 학생들의 학업적 자기효능감에 미치는 영향
Other Titles
The Effect of the Instrumental Music Program in the Community Children Center on the Academic Self-Efficacy of the Students
Authors
조민경
Issue Date
2017
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김선옥
Abstract
본 연구의 목적은 지역아동센터에서 운영되고 있는 기악 활동 프로그램 참여에 따른 학생들의 학업적 자기효능감의 차이를 살펴보는 것이다. 이를 위해 지역아동센터 기악프로그램에 참여하고 있는 학생들의 일반적 특성과 참여악기의 종류, 참여 기간, 참여 동기, 연주 참여 경험의 유·무에 따라 학업적 자기효능감(과제난이도 선호, 자기조절효능감, 자신감)에 차이가 있는지 분석하였다. 본 연구의 대상은 서울특별시 Y구 소재의 지역아동센터에서 기악프로그램에 참여하고 있는 초등학생 3·4·5·6학년과 중학생을 대상으로 하였다. 설문지 조사에 참여한 학생은 총 152명이며 이 중 8명은 설문지를 불성실하게 응답하여 제외시켜 총 144개의 설문지가 통계분석에 사용되었다. 본 연구에서 사용된 검사도구는 김아영, 박인영이(2001) 개발하여 타당화 조사를 마친‘학업적 자기효능감 검사 척도’이다. 학업적 자기효능감 검사 척도는 총 28개 문항으로 하위영역에는 과제난이도 선호 10개 문항, 자기조절효능감 10개 문항, 자신감 8개 문항으로 구성되어 있다. 연구목적에 제시되어 있는 연구문제를 검증하기 위해 설문지조사를 실시하였다. 수집한 설문지를 분석하기 위해 SPSS 22.0 통계프로그램을 사용하여 전산통계 처리하였고 연구 문제에 따라 성별, 학년, 참여동기, 연주경험은 독립표본 t 검정(t-test)으로 분석하였고 참여 기간, 참여 악기의 종류에 따른 차이는 일원변량분석(one-way ANOVA)을 사용하여 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 학생들의 성별에 따른 학업적 자기효능감의 차이는 나타나지 않았다. 둘째, 학생들의 학년의 경우 초등학생과 중학생으로 나누어 구분하였는데 학년이 낮을수록 학업적 자기효능감이 높게 나타났다. 중학생보다 초등학생이 과제난이도 선호, 자신감, 학업적 자기효능감 영역에서 더 높게 나타났고, 통계적으로 유의한 차이가 있음을 나타냈다. 셋째, 지역아동센터 기악프로그램에 참여하는 학생들의 악기의 종류에 따른 학업적 자기효능감의 차이는 나타나지 않았다. 넷째, 지역아동센터 기악프로그램의 참여기간은‘6개월 미만’,‘6개월에서 2년미만’,‘2년 이상’으로 구분하였는데 참여한 기간이 길수록 학업적 자기효능감이 더 높게 나타났고, 통계적으로 유의한 차이가 있음을 나타냈다. 다섯째, 지역아동센터 기악프로그램 참여동기는 타의선택으로 기악프로그램을 참여 하고 있는 학생보다 자의선택으로 기악프로그램을 참여 하고 있는 학생이 과제난이도 선호, 자신감, 학업적 자기효능감 영역에서 더 높게 나타났으며. 통계적으로 유의한 차이가 있음을 나타냈다. 여섯째, 학생들의 연주경험의 유·무가 자신감에서는 유의한 차이를 보이지 않았지만 과제난이도 선호, 자기조절효능감, 학업적 자기효능감의 차이에 유의미한 결과가 나타났다. 그러므로 지금까지 알아본 연구 결과에서는 지역아동센터 기악프로그램이 학생들의 학업에 있어서 긍정적인 영향을 미치고 학업적 자기효능감에 의미 있는 영향을 미친다고 볼 수 있다. 따라서 이 연구를 통해 지역아동센터 학생들에게도 다양한 기악 활동의 기회를 제공하여 학업적 자기효능감 증진에 도움을 주고, 지역아동센터에 다양한 제도가 생성되고 기악교육에 대한 많은 지원이 이루어 질 수 있는 계기가 되기를 기대한다.;The purpose of this study is to confirm if the instrumental music program had a difference in the academic self-efficacy following the participation in the instrumental music program which was being operated in the community children center. For this, the general nature and academic self-efficacy(sub-factor) of students participating in the instrumental music program of the community children center was analyzed. sub-factor are the kind of participation instruments, participation period, participation motive, and whether or not having experience in participating in performance.  This study targeted the elementary students in the 3rd, 4th, 5th, and 6th grade and the middle school students who attended the community children center in Y-gu, Seoul Special City. The total number of students who participated in the survey was 152 and total 144 questionnaires except 8 ones which were written insincerely were used for the statistical analysis. ‘Academic self-efficacy test criterion’ which was developed by A-Young Kim and In-Yeong Park(2001) and went through the feasibility study was used as the test tool of this study. The academic self-efficacy test criterion consisted of total 28 questions: 10 questions of the preference for difficulty of study subject, 10 ones of the self-control efficacy, and 8 ones of self-confidence.  The survey was conducted to verify the study questions presented in the study purpose. The collected questionnaires were treated in the computer-statistical way by means of the SPSS 22.0 statistical program and the gender, grade, participation motive, and performance experience were analyzed by the independent sample t-test according to the study question, and the difference following the participation period and the kind of participation instruments was analyzed by means of the one-way ANOVA.  The result of this study is summarized as follows.  First, the students’gender did not have a significant difference in the academic self-efficacy. Second, the students’grades were divided into the elementary students and middle school students; it was revealed the lower grade had a higher the academic self-efficacy level. The preference for difficulty of study subject, self-confidence, and academic self-efficacy(whole) were higher in the elementary students than in middle school students, and there was a statistically significant difference.  Third, the kind of instruments of the students who participated in the instrumental music program in the community children center did not have a difference in the academic self-efficacy. Fourth, the participation period of the instrumental music program of community children center was divided into‘under 6 months’,‘from 6 months to under 2 years’, and‘over 2 years’; it was shown the academic self-efficacy(whole) were higher in the students whose participation period was longer, and there was a statistically significant difference.  Fifth, it was shown the motive for participating in the instrumental music program of the community children center had a very significant difference of the academic self-efficacy. The preference for difficulty of study subject, self-confidence, and academic self-efficacy(whole) were higher in the students who participated in the instrumental music program voluntarily than in the students who participated against their will, and there was a statistically significant difference.  Sixth, it was revealed although whether or not students had experience in performing did not show a significant difference in the self-confidence, it had a significant difference of the preference for difficulty of study subject, self-control efficacy, and academic self-efficacy(whole).  From the study result until now, it is confirmed the instrumental music program of the community children center had a positive effect on the students’ schoolwork and had a significant effect on the academic self-efficacy. Therefore, it is expected various chances of instrumental music activity will be provided for the students in the community children center through this study in order to help enhance the academic self-efficacy, reduce the educational gap, create various systems in the community children center, and support the instrumental music education a lot.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE