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교육실습경험이 예비중등음악교사의 교수내용지식(PCK)과 음악교육신념에 미치는 영향

Title
교육실습경험이 예비중등음악교사의 교수내용지식(PCK)과 음악교육신념에 미치는 영향
Other Titles
The effects of student teaching experience on pre - service middle school music teacher‘s pedagogical content knowledge and beliefs of music education.
Authors
정자현
Issue Date
2017
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
장근주
Abstract
본 연구의 목적은 교육실습경험이 예비중등음악교사의 교수내용지식(PCK)과 음악교육신념에 미치는 영향을 살펴보고 이에 대한 교육적인 시사점을 제시하는 것이다. 이를 위해 연구대상으로 2017년 3월과 4월에 교육실습을 이수한 예비중등음악교사 54명으로 단일집단 사전·사후 설문조사를 실시하였다. 연구도구는 실험자의 일반적 특성을 알아보는 문항과 교수내용지식(PCK: Pedagogical Content Knowledge)을 측정하기 위해 Grossman(1990)이 제작한 교수내용지식(PCK) 인식조사도구를 사용하였으며, 음악교육신념을 측정하기 위해 Austin과 Reinhardt(1999)의 Music Belief Questionnaire(MBQ)를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS Ver 19.0 통계패키지 프로그램을 사용하여 전산통계 처리하였고, 유의수준은 p<0.05, p<0.01, p<0.001 에서 검증하였다. 교수내용지식(PCK)과 음악교육신념의 변화를 알아보기 위해 대응표본 t-test를 실시하였으며, 두 변인의 관계를 알아보기 위해 상관관계분석을 실시하였다. 연구의 결과로는 첫째, 교육실습경험을 통한 교수내용지식(PCK)의 인식에는 통계적으로 유의미한 차이가 있었다(t=-3.260, p<.01). 하위요인 중 상황이해 지식이 가장 높은 수치를 나타내었으며 교육학지식, 교과내용지식, 학생이해지식 순으로 인식수준의 결과를 나타냈다. 둘째, 교육실습경험을 통한 음악교육신념의 변화에 통계적으로 유의미한 차이가 있었다(t=-3.211, p<.01). 하위요인으로는 심미적 효능에서 가장 높은 기대감을 나타냈으며, 그 다음 사회 정서적 효능과 삶의 질 효능으로 기대감을 나타냈다. 셋째, 교수내용지식(PCK)과 음악교육신념의 관계에는 정(+)의 유의한 상관관계가 있는 것으로 나타났다(r=.513, p<.001). 연구결과를 통해 교육실습경험이 예비중등음악교사의 교수내용지식(PCK)과 음악교육신념에 영향을 미치는 것을 알 수 있었으며 교수내용지식(PCK)과 음악교육신념은 서로 유의한 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 이는 예비교사들의 교수내용지식(PCK)의 인식과 그들이 가지고 있는 음악교육에 대한 신념이 서로 영향을 받는 것으로 볼 수 있다. 결과를 바탕으로 첫째, 예비중등음악교사가 학습에 대한 학생이해를 높이기 위한 교육실습 이외의 실습과목이 마련의 필요성을 보여준다. 수업 참관이나 시범수업 등 예비교사가 직접 현장에서 수업을 경험할 수 있는 제도가 마련되어야 한다. 둘째, 교사양성과정에서 교육실습 전에 예비음악교사 자신의 음악교육에 대한 신념을 생각해 볼 수 있도록 도와주고, 그 신념을 바른 방향으로 발현할 수 있는 교육실습 학교의 도움이 필요함을 보여준다. 올바른 음악교육에 대한 신념의 질적으로 높은 수업을 진행할 수 있는 동기가 될 것이며, 교사의 전문성인 교수내용지식(PCK)에도 긍정적인 변화가 생길 것이다. 셋째, 교육실습학교와 교사양성과정에 협력도 필요하지만 직접 지도하는 지도교사의 체계적인 교사연수가 필요하다.;The purpose of the study is to examine how student teaching experience of pre-service middle school music teachers effect on their pedagogical content knowledge (PCK, hereinafter) and beliefs of music education, and thus suggest educational implications. To this purpose, a one-group pretest protest survey was conducted, and it targeted fifty four Pre-service middle school music teachers who underwent student teaching experience. With regard to research instruments, the PCK perception tool developed and validated by Grossman (1990), and The music belief questionnaire (MBQ) of Austin and Reinhardt (1999) were used along with the sociodemographic questionnaires. SPSS version 19.0 was used in order to analyze the collected data. As for the methodologies, paired t-test and correlation analysis were applied in order to figure change in PCK and beliefs of music education, and their association respectively. Statistical significance of each hypothesis was observed when its p-value is less than .05, .01, or .001. The major results are as follows: First, the participants’ perception of PCK was significantly changed before and after the student teaching experience (t=-3.260, p<.01). Amongst the components of PCK, knowledge of specific contexts showed the highest rate, followed by knowldeges of specific contexts, content knowledge, and knowledge of learners and learning. Second, the study participants’ level of beliefs of music education was significantly changed before and after the student teaching experience (t=-3.211, p<.01). Specifically, aesthetic efficacy showed the highest level of expectancy, followed by socioemotional efficacy and quality of life efficacy. Third, positive correlation was reported between PCK and beliefs of music education, and its coefficient was statistically significant (r=.513, p<.001). According to the research results, student teaching experience tends to impact on both of PCK and beliefs of music education. Besides, these two variables are correlated each other, addressing that Pre-service middle school music teachers’ PCK is likely to be impacted by their beliefs of music education. The results of the current study lead to some implications. First, besides teaching experience, more curricular for field experience such as class visit or demonstration are highly recommended in order to improve pre-service middle school music teachers’understanding on learners. Second, supports from practice schools are needed when it comes to guiding pre-service music teachers’ beliefs of music education. A proper beliefs of music education is particularly essential as it plays a motivational role for high quality class, and in turn leads to a positive change in PCK. Last, besides the cooperation of practice schools, the direct supervisors are also required to take systematic training.
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