View : 1087 Download: 0

교내 합창대회가 학생들의 또래관계에 미치는 영향 및 합창 효과인식 조사

Title
교내 합창대회가 학생들의 또래관계에 미치는 영향 및 합창 효과인식 조사
Other Titles
A survey on the impact of the intramural chorus competition on the relationship of students with the same age and the effect of the chorus
Authors
정예원
Issue Date
2017
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김선미
Abstract
본 연구의 목적은 교내 합창대회가 학생들의 또래관계에 미치는 영향 및 합창 효과인식 조사에 있다. 이를 위하여 성별, 합창대회 경험, 합창대회 경험 유무에 따른 시기, 합창대회 참가 횟수, 연습 횟수, 합창 효과인식으로 구분하여 또래관계와의 차이를 살피고 합창대회를 통해 또래관계에서의 변화는 어떤 것이 있었는지, 합창대회에서 어려움을 겪은 상황은 어떤 것이 있었는지에 대하여 분석하였다. 본 연구는 서울 소재의 3개의 고등학교를 선정하여 교내 합창대회를 진행하고 있는 고등학교 학생들 187명, 교내 합창대회를 진행하지 않는 고등학교 학생들 105명을 대상으로 선정하였다. 설문지 구성은 일반적 특성, 교내 합창에 대한 효과인식, 개방형 문항, 또래관계로 구성하였다. 본 연구에 수집한 자료는 SPSS(Statiatical Package for Social Science)Ver 21.0 통계패키지 프로그램을 통해 분석하였으며, 연구 목적에 따라 기술통계, t검정, 일원 변량분석을 실시하였고 개방형 문제에 대해서는 빈도와 백분율을 실시, Bunnett T3, Scheffe 사후검정을 실시하였다. 이에 따라 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 합창대회 경험 유무에 따른 또래관계 및 합창에 대한 효과인식 차이에 대한 분석결과 또래관계는 합창대회 경험이 있는 학생이 경험이 없는 학생보다 높은 것으로 나타났고, 통계적으로도 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 합창에 대한 효과인식은 합창대회 경험이 있는 학생이 합창대회 경험이 없는 학생에 비해 합창에 대한 효과 인식이 높은 것으로 나타났고, 통계적으로도 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 합창대회 참여 학생의 일반적 특성에 따른 또래관계 및 합창 효과인식의 차이에 대한 분석결과 또래관계는 남자가 여자보다 높은 것으로 나타났으나 통계적으로는 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났고, 효과인식은 남자가 여자보다 높은 것으로 나타났으며 통계적으로도 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 합창대회 참가 횟수에 따른 또래관계 및 합창 효과인식의 차이에 대한 분석결과 또래관계, 합창 효과인식 모두 유의미한 차이를 보이지 않았다. 연습 횟수에 따른 또래관계 및 합창 효과인식의 차이에 대한 분석결과 또래관계는 유의미한 차이를 보이지 않았지만 합창에 대한 효과인식은 주 1회, 주 2회, 주 3회, 기타에 대해 통계적으로 유의미한 차이를 보였고, 주 2회 연습한 학생들이 주 1회 연습한 학생들보다 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 셋째, 합창 효과인식을 알아보기 위하여 개방형 문항과 3명의 학생들에게 인터뷰를 진행하였다. 합창대회를 통한 또래관계에서의 변화는 교내 합창대회를 진행하지 않는 고등학교 학생들의 응답인 무응답을 제외하고, ‘변화 없음’이 제일 높은 응답률을 보였고, 그 다음으로‘사교성’, ‘협동성’에 관련된 응답이 높았다. 또한 합창대회에서 어려움을 겪는 상황에 대한 전체 응답률 중 ‘어려움 없음’이 제일 높은 것으로 나타났다. 인터뷰 내용을 종합해 볼 때 합창대회는 무대에 서서 보여주는 것 이상으로, 질풍노도와 같은 청소년 시기에 친구를 이해하고 화합하며 잠재된 내면의 많은 것들을 끌어낼 수 있는 긍정적인 활동이었다는 총체적 평가를 내릴 수 있다. 이와 같은 결과를 바탕으로 합창대회 참여 여부에 따라 또래관계와 합창 효과인식에 차이가 있음을 보여주며, 고등학교 교내 합창대회가 학생들의 또래관계에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 입증하였다. 많은 학교에서 교내 합창대회 활동을 하기를 적극 권장하고 또한 교내 합창대회를 활성화 시킨다면 학생들의 또래관계에 많은 도움이 될 것이다.;The purpose of this research is to see whether the intramural chorus competition on the relationship of students with the same age and the effect of the chorus. For this reason, classifying it into the distinguished difference between the age experience of chorus competition, the period with or without experience of chorus competition, the number of chorus competition attendance, practice times and the effect of the chorus competition, I examined the difference between the relationship with the same age through the chorus competition, what kind of change was the relationship with the same age through the chorus competition, difficulties in the chorus competition I analyzed what kind of situation I experienced. In this research, four high schools in Seoul were selected, and 187 students from high schools who are progressing in the in-school chorus competition were selected, and 105 students from high schools who did not advance the in-school chorus competition were selected. The composition of the questionnaire consisted of general characteristics, recognition of the effect on the in-school chorus competition, open question items, and relations with the same age. The data collected in this research is analyzed through SPSS Ver 21.0 statistical package program, descriptive statistics, t-test, and one-way analysis of variance were conducted according to the study purpose. The frequency and percentage of open-ended problems were carried out and the results were analyzed after Bunnett T3 and Scheffe's post verification. The results of this study are summarized as follows. Firstly, it is confirmed that students with experience of the chorus composition are higher than those without experience as a result of analyzing the relationship with the same age and the difference in recognition of the effect on the chorus composition due to the presence or absence of experience of the chorus composition. It turned out that there was also a statistically significant difference. Recognition of the effect of the chorus competition has confirmed that students with experience of the chorus composition are more aware of the effect of the chorus competition than those without experience of the chorus composition, and there are also statistically significant differences. Secondly, the relationship with the same age according to the general characteristics of the students participating in the chorus competition, the analysis result on the difference in recognition of the effect of the chorus competition, the difference between the sexes, the relationship between the same age was found to be higher for men than for women However, it was confirmed that there was no significant difference statistically, and it was found that males were higher than women on recognition of effects, and that there was a statistically significant difference. Experiences of the chorus competition, the timing by the presence or absence of experience on the chorus competition, the relationship with the same age due to the number of times of the chorus competition and the effect recognition effect of the chorus conference Relationship with the same age, the effect of the chorus competition Recognition All did not show a significant difference. Analysis result on the difference with the same age due to the number of exercises or the effect recognition effect of the chorus competition Although the relation with the same age does not show a meaningful difference, the effect on the chorus competition is recognized once a week, twice a week, three times a week , And others, and found that the students who practiced twice a week were higher than the students who practiced once a week. Thirdly, the changes in the relationship with the same age through the chorus competition are the answers of the high school students who do not advance the in-school chorus competition, except for no answer, ‘No change’ shows the highest response rate. Next, there were many responses related to ‘sociability’ and ‘cooperativeness’. In addition, it was found out that ‘No difficulty’ is the highest among the overall response rates to the situation where difficulty is learned in the chorus competition. Based on these results, depending on whether you participate in the chorus competition or not, it shows that there is a difference in the awareness of the relationship with the same age and the effect on the chorus competition, and the in-school choir competition of the high school has a positive influence on the relationship between the society. In many schools, actively recommending to act in a intramural chorus Competition and activating the intramural chorus Competition will help a lot of students' relationship with their age.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE