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감성요소가 포함된 개인정보 수집 페이지의 효과성에 대한 연구

Title
감성요소가 포함된 개인정보 수집 페이지의 효과성에 대한 연구
Other Titles
Investigation into the effectiveness of personal information collection page including emotion element
Authors
최보인
Issue Date
2017
Department/Major
디자인대학원 UX(UserExperience)디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
유현정
Abstract
한국 IBM이 조사한‘2015년 쇼핑 형태 분석 보고서’에 따르면, ‘소비자들은 개인 맞춤 서비스를 원하고 있다’고 한다. 소비자들이 원하는 개인 맞춤 서비스를 제공하기 위해서는 빅 데이터 수집이 필수적이다. 하지만 사용자들은 빅 데이터의 기본적인 요소인 개인정보 제공마저 꺼려하고 있다. 따라서 기업들은 소비자에게 최소한의 정보만을 수집하고 있고 소비자가 만족할 만한 개인 맞춤 서비스 또한 제공하지 못하고 있는 현실이다. 이런 현실 속에서 최근 온라인 개인정보 수집 페이지가 변화하기 시작하였다. 개인정보만을 수집하는 기능적 페이지에서 디자인 요소와 스토리텔링을 포함한 감성을 전달하는 페이지로 변화하고 있다. 본 연구는 이런 변화의 효과성을 확인하였다. 문헌연구를 통해 온라인에서 디자인 요소는 사용자에게 친근함과 재미 등 다양한 감성을 전달하고, 스토리텔링은 흥미를 제공하고 이해도를 높이고 있다는 것을 알 수 있었다. 또한 온라인 페이지를 통해 사용자에게 감성을 전달할 경우 사용자의 만족도가 높아지고, 사용자 행동에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 확인 하였다. 하지만, 아쉽게도 기존의 연구는 웹 사이트 전체에 대한 연구만 진행되었고, 개인정보 수집 페이지와 같은 정보전달 페이지에 대한 연구는 찾아 볼 수 없었다. 그리하여 개인정보 수집 페이지에서 감성전달 요소의 효과성을 확인하기 위해 사례페이지를 찾아 전문가와 함께 분석을 진행하였다. 그 결과 사례 페이지는 ‘디자인 요소’와 ‘스토리텔링’을 포함하고 있었고, 이를 통해 사용자에게 친근함과 흥미 등 다양한 감성을 전달하고 있음을 확인 하였다. 확인된 감성전달 요소인 ‘디자인 요소’와 ‘스토리텔링’을 포함한 개인정보 수집 페이지를 프로토타입으로 제작하여 사용자 10명을 대상으로 심층인터뷰를 진행하였다. 인터뷰 결과 사용자들은 새로운 형식의 개인정보 수집 페이지에 흥미를 보였지만, 디자인 요소가 너무 과다하여 복잡하다는 의견이 많았다. 그 외에 사용자의 의견을 적용하여 프로토타입을 수정하고, 심층인터뷰를 통해 사용자가 개인정보 수집 페이지를 통해 느끼는 대표 감성 어휘를 선정하여 설문을 진행하였다. 설문은 온라인을 쉽게 접할 수 있는 모든 사람을 대상으로 하여 총 250명에게 진행되었다. 설문 결과 사용자들은 새로운 개인정보 수집 페이지에 많은 흥미를 보였고, 친근함을 느끼고 있었다. 반면 기존의 개인정보 수집 페이지가 익숙한 사용자는 새로운 레이아웃에 복잡하다고 느끼고 있었다. 그럼에도 불구하고 감성요소가 포함된 개인정보 수집페이지에 민감 정보를 포함한 개인정보를 제공 하겠다고 답하였다. 이런 결과를 통해 감성요소를 포함한 개인정보 수집 페이지는 사용자 행동에 긍정적인 영향을 미쳐 개인정보 수집을 원활하게 할 수 있다는 것을 알 수 있다. 만약 사용자가 감성을 포함한 개인정보 수집 페이지에 복잡함을 느끼지 않는다면 그 효과성은 더 높을 것으로 보인다. 그리하여 본 연구에서는 감성요소를 포함한 개인정보 수집페이지의 복잡함을 줄여 새로운 개인정보 수집 페이지를 제안 하였다.;According to '2015 shopping behaviors analysis report' conducted by Korea IBM, consumers want individual customized service. In order to offer individual customized service, collecting big data is essential. However, people hesitate in providing their personal information which is the basic requirement of big data due to the anxiety for corporates’ frequent information leaks. Therefore, companies have trouble providing personalized services that meet consumer needs since they can only collect the minimum data. Recently, online personal data collection page started to change. In other words, the page has changed from the functional one collecting only personal information to the ones including sensibility. In order to identify the effectiveness of these changes, with the result that we identified sensibility design and the elements conveying it and the effectiveness of each element through literature research, 'design elements' convey various sensibilities like friendliness, etc to users, and 'storytelling' offers an interest to users and enhances their understanding. Besides, if users' desired sensibilities are conveyed to them through online page, the satisfaction on the page can increase, as well as positive influences can be brought to users' behaviors. Although there are studies about effectiveness of overall websites in literature references, the effectiveness of page conveying information like the one collecting personal information has not been studied. In this thesis, we investigated for the case pageswith an expert and analyzed them to confirm the direct effectiveness of personal information collection page with sensitive design. As the result, unlike typical information collection page, the case pages delivered sensibility to users through ‘design element’ and ‘storytelling’. Thus, in this thesis, in order to make sure of the effectiveness of sensibility delivery elements, we conducted the survey that would have a positive influence on them if sensibility was delivered to users in the page collecting personal information. Prior to the survey, a prototype of personal information gathering page that delivers sensibility was made and in-depth interview of 10 users was conducted, then by editing the prototype a questionnaire of user opinion was made. A comparison was made between a personal information page with ‘design element’ and ‘storytelling’ to deliver sensibility and a common personal information page made with same contents. For the result of the survey, users showed much interest and were feeling friendly in the new page collecting personal information. On the other hand, there were also users who felt confused at the layout different from the existing familiar page collecting personal. The users who felt sensibility in the new page collecting personal information were affected positively by the sensibility and answered that they were willing to offer their personal information. It is considered that if users do not feel that the new page collecting personal information is complicated, its effectiveness will increase more. In this thesis, we intends to suggest a prototype of effective personal information collection page using the elements that delivers sensibility such as colors, layouts, graphic designs, and storytelling techniques.
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디자인대학원 > UX(User Experience)디자인전공 > Theses_Master
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