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여학생 체육활동 친화성 척도 개발 및 타당화

Title
여학생 체육활동 친화성 척도 개발 및 타당화
Other Titles
Developing a scale to estimate the friendliness of a physical activity program for female students
Authors
김태현
Issue Date
2017
Department/Major
대학원 체육과학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
김경숙
Abstract
최근 여성들의 체육활동에 대한 관심이 증가함에 따라 스포츠를 즐기는 여성 인구의 수는 급증하는 추세를 보이고 있다. 다른 연령대의 여성들과는 달리 여자 고등학생들의 경우 체육활동을 기피하는 경향으로 인해 체육활동이 단절되는 현상이 나타나고 있다. 그러나 학창시절의 체육활동은 훗날 생활체육 참여의 근간이 되고 더 나아가 건강한 시민으로 성장한다는 점에 비추어 중요한 의미를 갖는다. 따라서 여학생 체육활동을 구성하는 요인이 무엇인지를 이해하고 그리고 이를 측정할 수 있는 타당한 도구의 개발은 매우 중요하다. 이러한 관점에서 본 연구는 '여학생 친화적 체육활동'의 개념이 무엇을 의미하는지를 정의하고 그 요인 구조를 밝히며, 여학생 친화적 체육활동을 측정할 수 있는 평가척도를 개발하는데 목적을 두었다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 구체적인 연구문제를 다음과 같이 설정하였다. 첫째, 여학생 친화적 체육활동의 개념이 무엇인지 살펴보고자 한다. 둘째, 여학생 친화적 체육활동의 구성요인과 구성요인별 문항은 무엇인지 찾아내서 신뢰도를 검토하고자 한다. 셋째, 개발된 척도의 타당화를 위해 확인적 요인분석과 타당도가 어떠한지 확인하고자 한다. 이러한 연구문제들을 해결하기 위한 연구 과정은 다음과 같다. 첫째, 문헌 고찰과 전문가 집단의 심층면담을 통해 여학생 친화적 체육활동 이론적 구성요인을 설정하고, 이를 근거로 정의를 내렸다. 또한 구성요인들을 바탕으로 50개의 문항을 추출하였다. 둘째, 요인분석을 위해 서울지역에 3개 고등학교 여학생들 950명을 대상으로 설문 조사를 실시하였다. 950명의 표집 중 402명을 대상으로 탐색적 요인분석을 실시하였다. 셋째, 개발된 척도의 타당도를 높이기 위하여 902명을 대상으로 확인적 요인분석을 실시하고 다른 기준과 관련된 타당도를 확인하였다. 측정도구의 신뢰도를 알아보기 위해 Cronbach's α 값을 산출하였다. 분석에는 SPSS 20.0과 AMOS 18.0 통계 프로그램이 사용되었다. 이상과 같은 연구과정을 통하여 도출된 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 여학생 친화적 체육활동이란 여학생만을 위한 다양하고 흥미를 유발할 수 있는 소재와 내용을 구성하여 연령에 따른 심리적 및 신체적 특성이 반영된 학습전략 및 방법을 사용하여 체육에 대한 긍정적인 인식과 태도로 스스로 참여할 수 있도록 하는 체육활동을 뜻한다. 둘째, 여학생 친화적 체육활동에 대한 탐색적 요인분석을 실시한 결과 총 24문항, 7개의 요인(협동/배려, 교사, 미학, 참여, 시설, 인식, 태도)이 추출되었다. 셋째, 탐색적 요인분석으로 추출된 6개 요인을(미학 제외) 대상으로 확인적 요인분석을 실시하였다. 그 결과 6개 요인은 각각 모형적합도가 기준에 부합하며 구인타당도 및 교차타당도가 검증되었다. 본 연구를 통해 개발된 여학생 친화적 체육활동 척도는 여학생 체육활동을 측정할 수 있는 타당성과 신뢰성이 확보된 도구라고 할 수 있다. 끝으로, 이 연구결과들을 바탕으로 여학생 친화적 체육활동 척도 개발의 의의를 밝히고 후속연구에 대한 시사점을 제시하였다.;As female interest in physical activities has increased recently, the number of females enjoying sports has suddenly increased. Unlike other age females, in the case of high school females, they avoid physical activities and due to this, physical activities are severed. However, physical activities during one's student days is important because it becomes the base of everyday physical activity participation in the future, and further, the base for becoming a healthy citizen. Thus, it is important to understand what compromises female students' physical activities and to develop reasonable tools that can measure this. In this view, this study has the following as its purpose: define what "female student friendly physical activities" are, show the cause structure for this, and develop a scale that can measure female student friendly physical activities. In order to achieve such study purposes, the specific research problems were set as the below. First, see what the concepts of female student friendly physical activities are. Second, regarding female student friendly physical activities, find what the composing factors and questions for each of those composing factors are, and review the reliability. Third, in order to validate the developed scale, check verification factor analysis and validity. The study process for solving such study issues are as follows. First, in order to set theoretical composing factors for the female student friendly physical activities and make definitions based on this, use literature contemplation and face-to-face talks with professional groups. Also, extract 50 questions based on the composing factors. Second, in order to analyze the factors, a survey was conducted with the following as subjects: 950 female Seoul high school students. Of the 950 sample, exploratory factor analysis was done on 402. Third, in order to increase the validity of the developed scale, conduct confirmatory factor analysis and check validity related to other standards. In order to find the reliability of the measurement tool, Cronbach's α value was deducted. Statistics programs SPSS 20.0 and AMOS 18.0 were used in analysis. The results that were deduced through the study processes above are summarized as follows. First, female student friendly physical activities are defined as the following: physical activities that allow for female students to participate by their own will, due to changed perception and attitude, coming about from female student collaboration and consideration. This is done through various and interesting contents and material that made just for female students, that also reflect psychological and physical characteristics in the study strategy and methods. Second, as a result of conducting exploratory factor analysis on female student friendly physical activities, a total of 24 questions and 7 factors were deduced (collaboration/consideration, incitement, esthetics, participation, facilities, perception, and attitude). Third, confirmatory factor analysis was conducted on the 6 factors (excluding esthetics) deduced from the exploratory factor analysis. As a result, the 6 factors had goodness of fits that were in accordance with standards, and thus construct validity and cross validity were confirmed. The female student friendly physical activity scale that was developed by this study can be said to be a tool that has validity and reliability in measuring female student physical activities. In conclusion, with these study results, the meaning of female student friendly physical activity scale development was shown and implications were presented for follow-up studies.
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