View : 699 Download: 0

내부회계관리제도의 인적자원 특성과 경영자-감사인간 의견불일치

Title
내부회계관리제도의 인적자원 특성과 경영자-감사인간 의견불일치
Other Titles
Characteristics of Human Resources in Internal Accounting Control and Auditor-Client Disagreement : Focusing on External Audit Act Amendments of the Submission of Unaudited Financial Statements to the Securites and Futures Commission
Authors
신보선
Issue Date
2017
Department/Major
대학원 경영학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
한종수
Abstract
금융위원회는 일부 기업에서 행해지는 외부감사인의 재무제표 대리작성 관행을 근절하기 위해 2013년 12월 주식회사의 외부감사에 관한 법률(이하 외감법)을 개정하였다. 본 연구는 외감법 개정으로 도입된 감사 전 재무제표의 증권선물위원회 제출의무화 규정의 실효성을 분석한다. 구체적으로 내부회계관리제도(Internal Control over Financial Reporting; ICFR)의 운영을 담당하는 인적자원의 특성이 경영자-감사인간 의견불일치에 미치는 효과를 살펴보고, 이러한 효과가 외감법 시행 전후에 차별적으로 나타나는 지 분석한다. 본 연구에서는 감사 전 재무제표 품질의 대용치로서 경영자-감사인간 의견불일치를 사용한다. 이는 감사 전 재무제표상의 당기순이익(이하 감사 전 이익)과 감사 후 재무제표상의 당기순이익(이하 감사 후 이익)의 차이로서, 감사 전 이익에 대한 외부감사인의 수정 정도를 의미한다. 따라서 기업에서 재무제표 작성업무를 담당하는 내부회계담당인력이 충분하고 전문성을 갖추었다면 내부통제가 효과적으로 이루어짐으로써 경영자-감사인간 의견불일치를 감소시킬 수 있다. 또한 외감법의 개정을 통해 실제로 감사인의 재무제표 대리작성 관행이 줄어들었거나 근절되었다면, 내부회계관리제도의 인적자원 특성이 경영자-감사인간 의견불일치에 미치는 영향이 더욱 커질 것으로 기대한다. 내부회계담당인력에 대한 정보는 사업보고서의 내부회계관리제도 운영보고서상에 공시되는 자료를 이용하였다. 내부회계담당인력의 양적측면으로서 기업 전체 종업원 대비 내부회계담당인력의 비율을 사용하였고, 전문성을 나타내는 질적측면으로서 기업 전체 종업원 대비 내부회계담당인력 중 공인회계사 비율과 내부회계담당인력의 평균경력월수를 사용하였다. 2012년부터 2015년까지 유가증권시장에 상장된 법인을 대상으로 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 내부회계관리제도의 인적자원의 특성변수는 모두 경영자-감사인간 의견불일치와 통계적으로 유의한 관계를 보이지 않았다. 개정 외감법의 도입이전에는 내부회계관리제도가 효과적이지 않더라도 외부감사인의 도움을 받아 감사 전 재무제표의 품질을 어느정도 유지할 수 있었을 것이다. 따라서 내부회계관리제도의 효과성이 경영자-감사인간 의견불일치에 미치는 효과가 명확하게 나타나지 않은 것으로 판단된다. 둘째, 개정 외감법 도입 이후에 내부회계관리제도의 인적자원 특성이 경영자-감사인간 의견불일치에 미치는 추가적인 영향을 살펴본 결과, 기업 전체 종업원 대비 내부회계담당인력의 비율과 공인회계사 비율은 경영자-감사인간 의견불일치와 유의한 음(-)의 관계를 나타내었다. 개정 외감법 도입 이후에는 감사 전 재무제표 작성에 더 이상 외부감사인이 개입하지 않게 되면서 기업이 단독으로 재무제표를 작성해야 하므로, 감사 전 재무제표의 품질에 기업 내 재무제표 작성 담당자인 내부회계담당인력이 미치는 영향력이 커진 것으로 해석할 수 있다. 본 연구의 공헌점은 다음과 같다. 첫째, 경영자-감사인간 의견불일치를 발생시키는 요인으로서 기업 측면의 요인, 특히 기존 선행연구에서 다루지 않았던 내부회계관리제도의 인적자원 특성을 분석하였다. 개정 외감법 이후 내부회계관리제도의 인적자원 특성이 경영자-감사인간 의견불일치의 결정요인임을 확인하였다. 둘째, 감사 전 재무제표의 증권선물위원회 제출의무화 규정의 실효성을 확인하였다. 외감법 개정 이후 경영자-감사인간 의견불일치에 미치는 내부회계담당인력의 영향이 증가함을 보임으로써, 외부감사인의 재무제표 대리작성 관행의 감소 및 근절이라는 개정 외감법의 도입목적이 효과적으로 달성되고있음을 확인하였다. 셋째, 본 연구의 결과는 개정 외감법 이후 경영자-감사인간 의견불일치를 감소시키는 데 있어서 내부회계담당인력의 역할 및 중요성이 증대되었음을 의미하는 것으로서, 기업이 자체적으로 재무제표 작성능력을 향상시키는 것이 중요함을 확인하였다는 데 의의가 있다.;The Korean Financial Services Commission passed an amendment to the Act on External Audit of Stock Companies (hereafter, External Audit Act) for the prevention of auditors' compilation services on December 2013. The amendment requires that all listed firms submit their unaudited financial statements to the Securities and Futures Commission no later than six weeks before the annual meeting. It also requires that auditors provide no opinions or assurance on an firm's unaudited financial statements. This study aims to assess the effectiveness of the amendment to External Audit Act of 2013. More specifically, this study examines the relation of chracteristics of human resources in Internal Accouting Control and auditor-client disagreement, and whether the relation is strengthened after the amendement. This study uses auditor-client disagreement as a proxy for the quality of unaudited financial statements. It is an earnings revision that occurs between unaudited preliminary earnings and the subsequent actual earnings reported in financial statements. If a firm has sufficient and qualified personnel who are responsible for monitoring accounting functions and detecting errors or possible irregularities (hereafter, IC personnel), the firm's internal control system is stronger and earnings revisions are less likely to occur. Furthermore, if the amended External Audit Act is effective in achieving its intended objectives to reduce auditors' compilation service, the effect of IC personnel on auditor-client disagreement is strengthened after the amendment. Following prior studies that the effectiveness of internal control system depends on having sufficient and qualified IC personnel, this study uses the ratio of IC personnel to the total number of employees in the firm as a quantitative measure, and the ratio of CPAs of IC personnel to the total number of employees in the firm and the average number of months of experience of IC personnel as qualitative measures. This study finds following empirical results. First, the relation of the quantitative and qualitative measures of IC personnel and auditor-client disagreement is not significant. Because there often exist auditors' compilation services prior to the amendment, it is likely that the quality of unaudited financial statements of firms that have less human resources in internal control is not too different from that of firms that have sufficient IC personnel. That is why the relation of characteristics of IC personnel and auditor-client is not clearly shown. Second, the ratio of IC personnel and CPAs is negatively associated with auditor-client disagreement after the amendment. In other words, the more a firm has IC personnel and CPAs in internal control-related departments, the less likely auditor-client disagreement occurs. It implies that the amended External Audit Act is effective in achieving its intended objectives to reduce auditors' compilation services, and the effect of IC personnel on auditor-client disagreement is strengthened after the amendment. This findings are informative, especially to firms that have less IC personnel and CPAs as this study demonstrated the role of IC personnel to reduce auditor-client disagreement.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 경영학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE