View : 838 Download: 0

<도라지>에 나타난 연주법 비교연구

Title
<도라지>에 나타난 연주법 비교연구
Other Titles
The comparative study of (Doraji)'s fingering : based on Chinese zither(古筝) and Korean 25 strings zither(gayageum)
Authors
WANG WEI
Issue Date
2017
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
곽은아
Abstract
The purpose of the study Abstract was designed to develop the common and difference between Chinese traditional Instrument zither(古筝) and Korean zither(gayageum) with 25 strings, based on analyzing Chinese zither(古筝) throughits development history, regional genres, performance methods and etc. To do this, by applying these two instruments performance methods and timbres to the same music composition, this study was conducted to investigate the similarities of these two instruments fromfingering and music expression. The development of Chinese zither(古筝) could be divided into five historical periods: ancient, modern(1920s-1940s), and contemporary times(1950s-1960s, 1970s-1980s, after 1990s). Thus, the first part was to introduce music compositions, representatives, and performance methods at each stage. Secondly, this study explored the origin, as well as themusic characteristics,performance style common fingerings and representative music compositions ofregional genres including ShanXi(陕西),HeNan(河南), ShanDong(山东), ChaoZhou(潮州), KeJia(客家),ZheJiang(浙江). Thirdly, within establishing the difference of Chinese zither(古筝) traditional performance methods and reformed methods, the comparison between Chinesezither(古筝) and Korean zither(gayageum) with 25 strings was conducted from fingerings and timbres . Finally, using the music composition named (도라지Doraji)as approach to analyze and summarize the main performance methods of Gayageum with 25 strings . Furthermore, the common and difference of timbres between Chinese zither(古筝) and Korean zither(gayageum) are explored based on the melody, construct and genre of (도라지Doraji). And through analyzing the music performance which varies in each paragraph, the research also explored their similarities and difference from music characteristics. In sum, this study is carried out in order to suggest thatKorean zither(gayageum) within forceful and powerful expression and Chinese zither(古筝) within soft and elegant expression could not only get to play ensemblebut also duos together.;본 연구에서는 중국 전통 악기인 고쟁(古筝)에 대한 소개와 함께 고쟁음악의 역사와 발전과정, 지역에 따른 유파 및 연주법 등을 고찰하여 한국의 25현 가야금과 고쟁의 음악적 표현에 어떤 차이와 공통점이 있는지를 알아보고자 한다. 또한 두 악기의 음색과 연주법에 대한 연구를 바탕으로 같은 악곡을 연주할 때 가야금과 고쟁의 운지법 그리고 phrase표현의 비교를 진행하면서 두 악기간의 유사, 상이점을 보고자 하였고 결과는 다음 내용이다. 첫 번째는 고쟁음악의 발전과정 즉 고대(20C 이전), 근대(1920-1940년대), 현대(1950-1960년대, 1970-1980년대, 1990년대 후)를 다섯 단계로 나누었다. 각 단계에서 나타난 음악형식, 연주법의 고찰에 따라 고쟁은 선진(先秦)시기에 기원을 두고 민간음악으로 보급되었다가 수(隋), 당(唐)나라 시기에 이르러서 궁정아악(宫廷雅乐)영역에서 큰 발전이 되었고 성행해왔다. 근대시기(1920-1940년대)에 많은 고쟁 연주가, 이론가들이 나타남에 따라 전문적인 고쟁의 악보를 만들었으며 그로인해 전통 기법을 보존 할 수 있었다. 현대(1950년대 이후)부터 고쟁은 발전시기에 진입되었으며 새로운 고쟁음악의 작곡, 연주법 개량의 혁신이 고쟁음악의 발전에 지대한 영향을 주었다. 두 번째는 섬서(陕西),하남(河南), 산동(山东), 차오우저우(潮州), 객가(客家),절강(浙江)의 지역에 따라 고쟁(古筝)의 기원과 음악특징, 연주방식, 운지법등을 살펴보았다. 각 지역별로 있는 독특한 희곡, 소리, 그리고 민간음악과 융합되어 지역별 유파가 형성되었고 이렇게 나누어진 유파별 음악은 각각 음운의 특징과 연주 스타일을 갖고 있으면서 음악 형식도 다르게 가지고 있다. 세 번째는 고쟁의 대표적인 전통 연주법과 개량 연주법을 설명하였다. 각 연주법을 살펴보고 고쟁의 연주법은 오른손 연주법과 왼손 연주법, 왼손 농현법 으로 나누고 현대 음악에서 사용되는 양손의 다성부 연주법 또한 연구하였다. 네 번째는 25현 가야금의 출현 및 기본적인 연주법을 설명하였다. 각 연주법을 살펴보면 25현 가야금의 연주법은 고쟁과 비슷하며 전통 연주법과 왼손 농현법, 개량 연주법으로 나눌 수 있다. 연주법 개량의 발전이 가야금의 표현력을 다양화하게 시켰다. 마지막으로 악곡 <도라지>의 구조와 연주법의 분석을 통해 구조를 살피고 연주법에 따른 가야금과 고쟁 음색의 공통점과 차이점을 분석한 후, <도라지>를 25현으로 연주할 때 고쟁 연주 기법의 활용방안을 연구해 보았다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 한국과 중국의 현악기인 25현 가야금과 고쟁은 동일한 악곡에서 각기 다른 스타일의 독주가 가능 할 뿐만 아니라, 강하고 힘 있는 가야금의 음악적 표현과 부드럽고 우아한 고쟁의 음악적 표현을 융합하여 합주나 듀엣 연주의 활용방안과, 한국과 중국의 폭넓은 음악적 교류의 발전 가능성을 제시하였다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE