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P. Hindemith Viola Sonata Op.11, No.4의 악곡분석에 관한 연구

Title
P. Hindemith Viola Sonata Op.11, No.4의 악곡분석에 관한 연구
Other Titles
An Analytical Study on P. Hindemith Viola Sonata Op.11, No.4
Authors
황현경
Issue Date
2017
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
성기선
Abstract
This paper looked into Hindemith's life, and analyzed the whole piece of Viola Sonata Op. 11 No.4, thereby investigating how his compositional tendency and musical techniques were incorporated into the work. Further, his employment of compositional techniques was analyzed by investigating in detail his compositional techniques shown in the overall work. The results of investigating the work on the basis of these viewpoints can be summarized as follows: First, Hindemith, a 20-century German composer, tried to implement compositional techniques that combine periods by merging neoclassicism and baroque expression into the techniques of modern music. The investigation of this study showed that a variety of compositional techniques from different periods were used within his repertoire. Among others, , one of his early works, is a neoclassical piece influenced by Johann Sebastian Bach's (1685-1963) counterpoint. Second, Hindemith applied to the composition of traditional music elements such as the contrapuntal elements of canonic stretto, imitation and repetition, and the baroque ornamental variation and fugue as well as 20th-century compositional techniques such as atonal harmony, the fourth-chord, the dissonance, irregular rhythms, frequent modulation, tonality destruction, and the chromatic scale. This work is characterized by binary form in the first movement, the variation form of one theme and four variations in the second movement, and the combination of seven variations and the sonata form in the third movement. This work is also characterized by the attacca technique throughout all the movements; it is found that the first movement, the second movement and the third movement are connected without pause. Third, Hindemith expressed a strong modernist tendency in this work. At the same time, his efforts for sublimation into his own creative music by adding neoclassical techniques and baroque language are found across the music. On this, this paper was designed to understand the Hindemith's work by analyzing in detail his , a piece of music for my graduation recital required for the completion of the master's course in the graduate school, and to obtain help in correctly analyzing, understanding, and expressing the music for its actual performance.;본 논문은 힌데미트의 생애를 알아보고 의 전체 악곡 분석을 바탕으로 힌데미트가 본 작품 안에서 그의 작품 성향과 음악적 기법을 어떻게 적용하여 작곡하였는지에 대해 연구하였다. 또한 곡 전체에 나타나는 힌데미트의 작곡기법에 대한 세분화된 연구를 통해 어떤 작곡기법을 활용하는지를 분석하였다. 이와 같은 관점에서 작품을 연구한 결과는 다음과 같이 정리할 수 있다. 첫째, 20세기 독일의 작곡가인 힌데미트는 현대음악 기법에 신고전주의와 바로크적 어법을 융합시키는 시대 통합적 작곡기법을 구현하려 하였다. 그 결과, 힌데미트의 작품전반에서 시대를 종횡하는 다양한 작곡 기법들을 구사하였음을 연구를 통해 알 수 있었다. 그 중에서 힌데미트의 는 그의 초기 작품 중 하나로, 바흐(Johann Sebastian Bach, 1685-1963)의 대위법적인 영향을 받은 신고전주의적인 곡이다. 둘째, 는 20세기의 작곡기법인 무조 화성, 4도 화음, 불협화음, 불규칙한 리듬, 잦은 전조, 조성파괴, 반음음계 등 뿐 아니라 캐논기법의 스트레토, 모방, 반복 등 대위법적인 요소들, 바로크적 장식변주와 푸가와 같은 전통적 음악 요소들을 응용하여 작곡하였다. 1악장은 2부분 형식, 2악장은 1개의 주제선율과 4개의 변주형식, 3악장은 7개의 변주곡 형식과 소나타 형식을 융합시켜 작곡된 것이 이 작품의 특징이다. 또 다른 특징으로는 전 악장이 attacca 기법으로 이루어져 있다는 것으로, 1·2·3 악장이 분리 없이 연결되어 마치 한곡처럼 연결됨을 볼 수 있다. 셋째, 힌데미트는 이 작품에서 20세기 음악성향을 강하게 표현하였다. 이와 동시에 신고전주의적기법과 바로크적 어법을 더하여 그 자신만의 독창적인 음악을 승화시키려는 노력 또한 곡 전체에 나타남을 볼 수 있다, 본 논문은 대학원 석사 이수를 위한 졸업 리사이틀 연주곡 중 하나인 의 분석을 통하여 힌데미트의 작품을 이해하고 연주를 하는데 있어서 올바른 곡 해석과 이해, 음악적 표현에 도움을 얻고자하는 의도로 진행하였다.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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