View : 692 Download: 0

창작체조 협동학습이 중학생의 체육수업태도와 자기효능감에 미치는 영향

Title
창작체조 협동학습이 중학생의 체육수업태도와 자기효능감에 미치는 영향
Other Titles
Influence of Creative Gymnastics on the Attitude toward Physical Education Class and Self-Efficacy of First Grade Middle School Students
Authors
최수민
Issue Date
2017
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김경숙
Abstract
The thesis seeks to explain how creative gymnastics affect the attitude toward the physical education class and self-efficacy of first grade middle school students. In addition, to examine how to make students more interested in a physical education class, 400 students were selected from a middle school in Seoul and Gyeonggido and were divided into an experimental group and a comparison group with 200 subjects assigned to each group. The experimental class performed creative gymnastics through cooperative learning three times a week for 4 weeks. Students were tested twice, pretest and post-test, with the same checklist. The attitude toward the physical education class consisted of 3 components: individual aspect, psychological aspect, and social aspect. Self-efficacy consisted of 3 components of self-confidence, self-control efficacy, and the preference of task difficulty level. Independent t-test was utilized to discover the similarity between the experiment group and the comparison group. Pair sample t-test was utilized in order to confirm the effects of the creative gymnastics through cooperative learning. The research used the SPSS/WIN 23.0 program for the statistical processing of the collected data. Analytical results of this study are as follows. First, the creative gymnastics through cooperative learning affected the individual aspect, and psychological aspect and social aspect of attitude toward the physical education class. Second, these activities caused positive changes in self-confidence, self-control efficacy, and preference of task level. The findings of this study indicated that creative gymnastics through cooperative learning is a useful method in physical-education classes to develop the social and emotional aspects. Students face rapid changes in thinking and body growth during the middle school, and developing social and emotional aspects is crucial during this period. Therefore, creative gymnastics could provide positive learning and help teachers to produce creative learning strategy. To expand on this study, the difference between the male and female subjects should be further researched on. In addition, the influence of the teacher’s characteristics on the effects of creative gymnastics class needs to be analyzed as well.;본 연구는 창작체조 협동학습이 중학생의 체육수업태도와 자기효능감에 미치는 영향을 알아봄으로써 학생들이 학교체육수업에 대해 긍정적으로 인식하도록 하며 평생 체육으로서 신체적 활동에 대한 긍정적 정서를 형성하도록 하고 운동효과에 대한 심리적인 측면을 살펴보는데 있다. 본 연구를 위해 서울시 소재 D중학교와 경기도 소재 M중학교 총 14개 학급에서 총 400명을 연구대상으로 표집 하였다. 실험집단과 비교집단 각각 200명으로 나누어 실험집단은 창작체조 협동학습을 4주간 12차시 시행하였고 비교집단은 정규 체육수업시간에 다른 활동을 4주간 12차시 실시하였다. 두 집단 모두 동일한 검사지를 이용하여 사전검사와 사후검사를 실시하였고 두 집단의 체육수업태도와 자기효능감에 모두 유의한 차이가 있음을 규명하였다. 창작체조 협동학습이 체육수업태도에 미치는 영향을 살펴보기 위해 사회적, 심리적, 개인적 측면으로 나누어 살펴보았고, 자기효능감은 자신감, 자기조절효능감, 과제난이도선호로 나누어 살펴보았다(양영준, 2015에서 재인용). 자료처리는 SPSS/WIN 프로그램(ver23.0)을 사용하였다. 실험집단과 비교집단의 동질성 검사를 위해 사전에 독립 t-검증을 하였고 각 집단 결과 비교를 위해 사후검사로도 독립표본 t-검증을 사용하였다. 창작체조 협동학습의 효과를 알아보기 위해 사전 사후 검사로 대응표본 t-검증을 실시하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 창작체조 협동학습을 실시하기 전 실험집단과 비교집단의 체육수업태도(p= 0.685, p<.05)와 자기효능감(p =0.571, p<.05)에서 유의한 차이가 없었기에 동질성이 나타났다. 둘째, 창작체조 협동학습을 실시한 후 실험집단과 비교집단의 체육수업태도 하위요인인 사회적, 심리적, 개인적 측면에 차이를 나타냈다. 실험집단은 창작체조 협동학습이 체육수업태도에 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 비교집단은 사회적, 심리적 개인적 측면 모두 유의한 차이를 보이지 않았다. 셋째, 창작체조 협동학습을 실시한 후 실험집단과 비교집단의 자기효능감 하위요인인 자신감, 자기조절효능감, 과제난이도 선호에도 차이를 나타냈다. 창작체조 협동학습을 실시한 실험집단만이 이 3가지 요인에 긍정적 향상을 보였다. 넷째, 실험집단의 체육수업태도를 사전-사후의 차이로 살펴보았을 때 체육수업태도의 하위요인인 사회적, 심리적, 개인적 측면에서 모두 긍정적인 향상을 보였으나(p= .000, p<.05), 비교집단은 사전-사후검사에서 유의한 차이를 보이지 않았다(p= .061, p<.05). 다섯째, 실험집단의 자기효능감을 사전-사후의 차이로 살펴보았을 때 자기효능감의 하위요인인 자신감(p= .000, p<.05), 자기조절효능감(p= .000, p<.05), 과제난이도선호(p= .000, p<.05)에 창작체조 협동학습이 긍정적인 영향을 미쳤으나, 비교집단의 자신감(p =.204, p<.05), 자기조절효능감(p =.098, p<.05), 과제난이도선호(p =.234, p<.05)는 변화를 보이지 않았다. 본 연구를 통해 체육수업시간에서 창작체조 협동학습이 중학생의 체육수업태도와 자기효능감에 긍정적인 영향을 미치는 교육방법이라는 점을 알 수 있었고, 창작활동 자체가 학생들의 심리 정서적 측면에서 효과적 수업임을 알 수 있었다. 중학교 시기가 학생들의 사고가 가장 많이 발달하는 시기이며, 그 중에서도 창의적 사고의 발달이 많이 일어나는 정말 중요한 시기이다. 따라서 중학교 체육교육과정에서 창작체조 협동학습과 같은 창의적 학습활동은 앞으로 더욱 필요할 것이라 생각한다. 본 연구는 성별, 학생의 운동능력 등에 따른 차이는 구체적으로 살펴보지 않았지만 더욱 구체적으로 규명해 내고자 한다면 학생 변인에 대한 후속연구가 필요하며 창작체조 협동학습을 진행할 교사의 능력에 대한 차이와 그로 인한 변화될 수 있는 수업 효과에 관한 연구가 후속되어야 할 것으로 보인다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE