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다중요인분석을 적용한 부분 최소제곱 경로 모형에 대한 고찰

Title
다중요인분석을 적용한 부분 최소제곱 경로 모형에 대한 고찰
Other Titles
Study on Partial Least Square Path Modeling Using Multiple Factor Analysis
Authors
박리라
Issue Date
2017
Department/Major
대학원 통계학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이은경
Abstract
본 논문에서는 상품의 속성을 통하여 소비자들의 기호도를 예측하는 방법론에 대하여 살펴보고 이를 실제 자료에 적용하여 이들의 성능을 파악해보고자 한다. 실제로 식품 산업에서는 제품의 속성과 소비자들의 기호도를 연관시켜 살펴보는 연구가 꾸준히 이루어지고 있고 이를 위한 다양한 방법론들이 제안되어 있다. 이들 방법론들 중 먼저 다중요인분석을 살펴본다. 이를 이용하여 소비자들을 비슷한 기호를 가진 4개의 군집으로 분할하고 군집별로 선호하는 제품 특성을 파악할 수 있다. 또한 다중요인분석 결과를 이용하여 부분 최소제곱 경로 모형을 적합한 후 이를 바탕으로 제품의 특성, 그리고 군집별로 소비자들이 평가한 특성을 통해 제품들의 기호도를 예측한다. 2개의 상반된 군집들에 적용한 부분 최소 제곱 경로 모형을 통하여 군집별로 소비자들이 선호하거나 기피하는 제품의 특성들, 그리고 각 군집별로 제품들을 어떻게 지각하는지 등을 파악할 수 있게 된다. 다중요인 분석을 활용한 부분 최소제곱 경로모형은 제품에 대한 특성과 소비자들의 기호도를 동시에 분석하여 이들의 관계를 규명하고 분석 결과를 제품 개발과 판매에 적용할 수 있다는 점에서 유용한 모형이라고 할 수 있다.;In this paper, we examine a methodology to predict consumer preferences using attribute of products, and apply this to real data. In fact, in the food industry, studies are in progress to investigate the relationship between product attributes and consumer preferences, and various methodologies for that are proposed. Among these methodologies, we first consider multiple factor analysis. In this way, we can divide consumers into four clusters with similar liking and fine preference characteristics for each cluster. Also, using the results of multiple factor analysis, we find partial least squares path modeling to predict consumer preferences through the characteristics of the product and the characteristics evaluated by consumers. We can understand the characteristics that consumers belonging to each cluster prefer or avoid and how products are perceived by consumers of each cluster through the partial least squares path modeling applied to two clusters which have conflicting tastes in perfumes. When multiple factor analysis is used in the partial least squares path modeling, it is possible to investigate relationships between products and consumers by analyzing product characteristics and consumer preferences simultaneously. This results can be applied to product developments and sales which makes this methodology more important and useful.
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일반대학원 > 통계학과 > Theses_Master
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