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영유아기 자녀를 둔 부부의 부모역할신념과 어머니 문지기역할, 부부 공동양육의 관계

Title
영유아기 자녀를 둔 부부의 부모역할신념과 어머니 문지기역할, 부부 공동양육의 관계
Other Titles
A study on understanding about fictiveness of modem novel and reconstruction of time in modern novel
Authors
조윤진
Issue Date
2017
Department/Major
대학원 심리학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
유성경
Abstract
본 연구는 부모역할에 대한 개인 신념의 변화와 부부 공동양육의 사회적 필요성에도 불구하고 여전히 부족한 아버지의 양육참여의 원인을 부부 공동양육 상호작용에 초점을 두어 탐색하고, 협력적이고 조화로운 부부 공동양육을 고무시키기 위한 방안을 모색하고자 실시되었다. 국외에서는 부족한 아버지 양육참여의 원인으로 어머니 문지기역할(maternal gatekeeping)이 지속적으로 언급되고 있다. 어머니 문지기역할은 부부가 양육이라는 공동의 과제를 수행하는 과정에서 부모가 주고받는 대표적인 상호작용으로, 양육을 포함한 가사 노동에서 부부의 협력을 제한하거나 지지하는 어머니의 행동을 의미하며(Allen & Hawkins, 1999), 문닫기와 문열기, 두 가지 하위차원으로 구성되어 있다. 다양한 선행 연구를 통해 어머니 문지기역할이 남성의 양육참여를 설명하는 핵심적인 요소로 확인되었음에도 불구하고(Schoppe-Sullivan, Lauren, Meghan, Daniel, & Claire, 2015), 아직까지 국내에서는 어머니 문지기역할을 포함한 부부 공동양육 상호작용에 대한 충분한 탐색과 연구가 이루어지지 않았다. 하지만 어머니 문지기역할은 전통적으로 여성에게 어머니 정체성이 강조되어 왔던 한국 사회에서 주목할 만한 현상이며, 한국의 사회문화적 맥락 안에서 어머니 문지기역할이 어떤 요소에 의해 발생되는지를 확인해야 할 필요가 있다. 이러한 필요성에 따라 본 연구에서는 다음과 같은 세 가지 하위연구를 수행하였다. 연구1에서는 영유아기 자녀를 양육하는 부부의 공동양육 경험이 어떠한지를 양육의 두 주체인 아버지와 어머니의 입장에서 질적 연구를 통해 살펴보았다. 연구2에서는 부부 짝 자료를 활용하여, 한국 어머니의 문지기역할에 영향을 미치는 다양한 요인은 무엇이며 그 상대적인 영향력은 어떠한 가를 확인하기 위한 위계적 회귀분석을 실시하였다. 연구3에서도 부부 짝자료가 사용되었으며, 부모가 가진 부모역할신념이 자신 및 배우자의 실질적 양육 참여에 미치는 영향과 그 관계에서 어머니 문지기역할의 매개 및 조절효과를 확인하기 위한 모형을 설정하였고, APIM(Actor-partner Interdependence Model)을 통해 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 연구1 공동양육 경험에 대한 귀납적 분석(inductive analasys)결과, 첫째, 아버지와 어머니는 공동양육 과정에서 개인요인 뿐 아니라 배우자를 포함 한 가정 및 직장관련 요인의 영향을 받고 있었고, 어머니와 아버지 공통적으로 자신 및 배우자의 부모역할신념 및 태도, 양육과 관련된 부부간 소통, 양육에 대한 주변의 도움, 원가족의 영향을 받고 있었다. 둘째, 어머니는 아버지에 비해 상대적으로 어머니로서의 정체성과 책임감, 타인양육에 대한 불안 및 죄책감 등의 양육과 관련된 개인의 정체성 및 심리 특성, 출산 및 양육과 관련된 어려움 등 개인적인 요인의 영향을 많이 받고 있었고, 아버지는 개인 요인 보다는 배우자인 어머니를 포함한 가정 및 직장 요인의 영향을 더 많이 받고 있었다. 셋째, 공동양육에서 아버지의 경험은 양육의 책임에서 한 발 물러섬, 양육자로서 부적절감과 소외를 느낌, 관계를 통해 양육에 참여하며 아이와 유대를 형성함으로 드러났다. 넷째, 공동양육 과정에서 어머니의 경험은 양육에 대한 양가적 감정과 태도로 인해 혼란스러움, 의도치 않았던 평가자, 관리자를 자처함, 그리고 협력적 공동양육을 위한 노력으로 설명되었다. 다섯째, 부부 공동양육의 결과 양육에 수동적인 태도를 보이며 자녀와 친밀한 유대를 형성하지 못한 아버지는 양육에서 더욱 멀어지며, 가족 관계에서 더욱 멀어지게 되었다. 반면, 아내와의 관계, 자녀와의 유대를 통해 양육에 참여하고자 노력하는 아버지는 양육 참여가 더욱 수월해졌고, 부부가 양육에서 이견을 소통하며 양육의 책임을 함께 나누는 것을 통해 협력적 공동양육을 이뤄가는 것으로 나타났다. 마지막으로 공동양육에서 아버지의 참여가 어머니의 태도 및 행동에 따라 저해되기도 촉진되기도 한다는 것이 부부 모두의 경험에서 드러나 기존의 연구에서 언급되어 왔던 어머니 문지기역할과 연결 지어 논의 되었다. 연구2 어머니 문지기역할에 대한 위계적 회귀분석 결과, 첫째, 어머니 문닫기와 문열기에 공통적으로 영향을 미치는 요인은 남편양육에 대한 어머니의 만족도, 어머니의 부모역할신념, 결혼만족과 부부갈등이었다. 둘째, 어머니의 문닫기에만 유의한 설명력을 보인 변인은 어머니의 분리불안, 양육 완벽주의, 신경증, 어머니 양육효능감으로 확인되었다. 셋째, 어머니의 문열기만을 유의하게 설명하는 변인은 양육에 대한 주변의 지지, 그리고 아버지가 보고한 아버지 양육효능감으로 확인되었다. 넷째, 어머니 개인 변인이 어머니 문지기역할을 설명하는 가장 강력한 요인으로 확인되었고, 이러한 결과는 문열기와 문닫기 모두에서 확인되었다. 연구3 부부의 부모역할신념이 자신 및 배우자의 양육참여에 미치는 영향에서 어머니 문지기역할의 매개 및 조절효과에 대한 APIM모형 검증 결과, 첫째, 부부의 부모역할신념이 직접적이고 간접적인 경로를 통해 부부의 양육참여에 영향을 미치는 자기효과와 상대방효과가 확인되었다. 아버지의 평등적인 부모역할신념은 아버지의 양육참여에 정적인 영향을 미칠 뿐 아니라 어머니의 양육참여에 부적인 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 어머니의 부모역할 신념은 어머니 문지기역할을 매개로 한 간접 경로를 통해 부부 모두의 양육참여에 영향을 미쳤다. 둘째, 어머니의 부모역할신념은 어머니가 보고한 문닫기를 매개로 어머니 양육참여의 증가와 관련되었고, 어머니가 보고한 문열기를 매개로 어머니 양육참여의 감소와 관련되었다. 이와 동시에 어머니의 부모역할 신념은 어머니가 보고한 문닫기를 매개로 아버지 양육참여 감소와 관련되었고, 아버지가 지각한 문열기를 매개로 아버지 양육참여의 증가와 관련되었다. 넷째, 아버지의 신념이 양육참여에 미치는 영향은 어머니의 문닫기 수준에 의해 조절되었다. 아버지가 어머니의 문닫기 행동을 적게 지각할 때에는 아버지의 신념이 평등적일수록 양육참여를 많이 하는 것으로 확인되었지만, 어머니가 문닫기를 많이 한다고 지각하는 경우 아버지의 신념이 평등적일수록 오히려 양육에 대한 참여가 감소하는 것으로 확인되었다. 종합 논의를 통해 본 연구에서 드러난 한국의 영유아기 자녀를 둔 부모의 부모역할신념 및 양육참여의 특성이 설명되었고, 아버지의 양육 행동에 영향을 미치는 어머니의 통제를 의미하는 어머니 문지기역할이 본 연구를 통해 현상적으로 드러났으며, 공동양육에 있어서 저해 또는 촉매자로서 어머니 역할의 중요성이 논의 되었다. 또한 어머니 문지기 역할에 영향을 미치는 어머니의 개인적인 심리특성과 신념, 부부 관계의 중요성이 함께 논의되었다. 본 연구의 결과와 논의를 바탕으로 한 상담 심리치료 및 부모 교육, 어머니 교육 프로그램에 대한 제언과 본 연구의 제한점 및 추후 연구 제언이 함께 제시되었다.;Despite the recent change in parents' beliefs in parental roles and increased societal need for coparenting, fathers’ involvement in childcare is still lacking. The present study aimed to explore father's involvement in childcare with the focus on spousal interactions, as well as ways to encourage cooperative and harmonious coparenting. Fathers' role is influenced more by the context, especially mothers' characteristics, than by fathers' personal characteristics (Goldherg, 2014; Henley & Pasley, 2005). In fact, wives intervene more in husbands' parenting behaviors than husbands do in wives' parenting behaviors (Schoppe-Sullivan, Kotila, Jia, Lang, & Bower, 2013). In international literature, maternal gatekeeping has been consistently suggested as a main form of interaction through which mothers influence fathers' parenting. Maternal gatekeeping occurs when parents interact in their joint task of childcare. It represents mothers' behaviors that restrict or support spousal cooperation in family work, including childcare tasks (Allen & Hawkins, 1999; Schoppe-Sullivan et al., 2008), and comprises two subdomains, gate-closing and gate-opening. Although numerous past studies have identified maternal gatekeeping as an important factor in explaining fathers' involvement in childcare (Schoppe-Sullivan, Lauren, Meghan, Daniel, & Claire, 2015), little domestic research has explored maternal gatekeeping and other spousal coparenting interactions. As cultural expectations and social context are known to have significant impact on parenting and coparenting behaviors (McHale & Lindahl, 2011), it is important to examine factors associated with maternal gatekeeping and its influence on coparenting in the Korean sociocultural context. To address this need, three studies were conducted in the present research. In Study 1, the coparenting experience of couples with children under 6 was qualitatively examined from the perspectives of both fathers and mothers. In Study 2, hierarchical regression analysis was conducted to identify factors that influence Korean mothers' gatekeeping and their relative influence, using paired data of married couples. In Study 3, Actor-Partner Independence Model (APIM) was analyzed using paired data to explore the effect of couples' parental role beliefs on their own and spouses' actual involvement in childcare, as well as the mediating and moderating effects of maternal gatekeeping in this link. The main findings of the present research are as follows. In Study 1, the results of inductive analysis on coparenting experience showed that first, fathers' and mothers' coparenting was influenced by not only personal factors but also by family- and work-related factors, and mothers and fathers were both influenced by their and spouses' beliefs and attitudes toward parental role, spousal communication about childcare, help from surrounding others, and families of origin. Second, mothers were influenced more by personal factors such as identity and responsibility as a mother, and anxiety and guilt about entrusting childcare to others. In contrast, fathers were influenced more by family factors such as those related to their spouses, as well as factors related to work. Third, fathers' coparenting experiences were characterized by taking a step back from the childcare responsibility, experiencing a sense of unfitness and isolation, and participating in childcare and building bond with children through relationship. Fourth, mothers' coparenting experiences were characterized by confusion from ambivalent emotions and attitudes toward childcare, unintentional assuming of the roles of evaluator and manager, and efforts toward cooperative coparenting. Fifth, fathers who showed passive attitudes toward childcare and failed to form close bond with their children became even less involved in childcare and more distant from family. In contrast, fathers who put effort to be involved in childcare through their relationship with spouses and bond with children found participation in childcare increasingly easier and could form cooperative coparenting through mutual communication and sharing of childcare responsibilities with spouses. Lastly, both mothers and fathers reported that mothers' attitude and behaviors can restrict or facilitate fathers' participation in coparenting, which corresponds with maternal gatekeeping discussed in previous studies. In Study 2, hierarchical regression analysis on maternal gatekeeping revealed that first, mothers' gate-closing and gate-opening behaviors were influenced by mothers' satisfaction with fathers' childcare, mothers' parental role beliefs, marriage satisfaction, and marital conflicts. Second, mothers' gate-closing was also significantly explained by mothers' separation anxiety, perfectionism in childcare, neurosis, and self-efficacy in childcare. Third, mothers' gate-opening was significantly explained by support from others for childcare and fathers' self-efficacy in childcare. Fourth, mothers' personal factors were identified as the strongest in explaining maternal gatekeeping, and such result was consistent in both gate-opening and gate-closing. In Study 3, APIM was analyzed to investigate the mediating and moderating effects of maternal gatekeeping in the relationship between couples' parental role beliefs and their own and spouses' involvement in childcare. First, there were significant actor effect and partner effect in the direct and indirect links between couples' parental role beliefs and their involvement in childcare. Fathers' equal parental role beliefs had a positive effect on their involvement in childcare, and a negative effect on mothers' involvement in childcare. Mothers' parental role beliefs had an indirect effect on both their and fathers' involvement in childcare via maternal gatekeeping as a mediator. Second, mother-reported gate-closing mediated the link between mothers’ parental role beliefs and their increased involvement in childcare, while mother-reported gate-opening mediated the link between mothers' parental role beliefs and their decreased involvement in childcare. Also, mother-reported gate-closing mediated the relationship between mothers' parental role beliefs and fathers' decreased involvement in childcare, and father-reported maternal gate-opening mediated the relationship between mothers' parental role beliefs and fathers' increased involvement in childcare. Fourth, the relationship between fathers' beliefs and involvement in childcare was moderated by mothers' gate-closing behaviors. More specifically, when fathers perceived low degree of maternal gate-closing, their beliefs in role equality was positively associated with their involvement in childcare. However, when fathers perceived high degree of maternal gate-closing, their beliefs in role equality showed negative association with their involvement in childcare. In summary, the present study examined the characteristics of parental role beliefs and involvement in childcare of Korean parents with infants. Also, maternal gatekeeping, which reflects mothers’ control over fathers' childcare behaviors, was phenomenologically revealed, and mothers were found to play an important role as a restrictor or facilitator in coparenting. In addition, maternal gatekeeping was influenced by mothers' psychological characteristics and beliefs, as well as marital relationship. Based on the present findings, implications for counseling, parenting education, and educational programs for mothers, limitations of the study, and directions for future research were discussed. The present research started from the following research question: "Despite the increase in numbers of men who value the paternal role in childcare, why is there a gap between fathers' awareness of their role in parenting and their actual involvement in childcare?" The present research has significance in that it increased the understanding on the interactive coparenting process of couples with infants, and that it explored how maternal gatekeeping is revealed in the coparenting of Korean parents with infants. Especially, mothers' gate-closing was found to moderate the relationship between fathers' beliefs and involvement in childcare, suggesting that mothers play an important role in the gap between fathers' awareness and participation in child care. In addition, the present research has significance in that it examined couples' beliefs and involvement in childcare, maternal gatekeeping, and factors that affect maternal gatekeeping from the perspectives of both mothers and fathers.
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