View : 650 Download: 0

학교스포츠클럽 활동의 재미요인이 학교생활 스트레스에 미치는 영향

Title
학교스포츠클럽 활동의 재미요인이 학교생활 스트레스에 미치는 영향
Other Titles
A study on the influence of enjoyment factors in school sports club on school life stress
Authors
김명희
Issue Date
2017
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
함정혜
Abstract
본 연구의 목적은 학교스포츠클럽 활동의 재미요인이 학교생활 스트레스에 미치는 영향을 규명하는 것이다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 경기도에 소재한 중학교 4개교를 선정하여 1,2,3학년 학생 800명을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 회수된 800부의 설문지 중 불성실하게 응답한 188부의 설문지를 제외한 612부를 SPSS 21.0 통계 프로그램을 이용하여 연구문제 따라 빈도분석, One-way ANOVA, 다중회귀분석, 상관관계분석을 실시하였다. 이상의 연구방법을 통하여 다음과 같은 연구결과를 도출하였다. 첫째, 개인적 배경에 따른 학교스포츠클럽 활동의 재미요인을 분석한 결과, 성별에 따른 재미요인의 차이는 수업용이 요인을 제외하고는 남학생과 여학생간의 유의미한 차이가 나타났으며, 학년에 따라서는 모든 요인에서 유의미한 차이가 나타났다. 또한 참여종목에 따라서는 게임 요인, 수업용이 요인에서 유의미한 차이가 나타났다. 그리고 운동 능력에 따라서는 모든 요인에서 유의미한 차이가 나타났다. 마지막으로 참여기간에 따라서는 모든 요인에서 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 둘째, 개인적 배경에 따른 학교생활 스트레스를 분석한 결과, 성별에 따라서는 친구요인을 제외하고 모든 요인에서 남학생과 여학생 간에 유의미한 차이가 나타났으며, 학년에 따른 분석에서는 공부 및 성적요인과 학업 및 시험요인에서 유의미한 차이가 나타났다. 또한 참여종목에 따른 학교생활 스트레스에서는 종목에 따라 친구요인을 제외하고 모든 요인에서 유의미한 차이가 나타났다. 그리고 운동 능력에 따른 차이에서는 학업 및 시험요인에서 유의미한 차이가 나타났다. 마지막으로 참여기간에 따라서는 모든 요인에서 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 셋째, 학교스포츠클럽 활동의 재미요인이 학교생활 스트레스에 미치는 영향을 분석한 결과, 재미요인의 하위 요인인 친구 및 정서 전환요인과 교사요인이 학교생활 스트레스 요인 중 친구요인에 부적 영향을 미치는 것으로 알 수 있었다. 또한 재미요인 중 교사요인이 학교생활 스트레스 요인 중 교사 및 학교생활에 부적 영향을 미치는 것으로 알 수 있다. 그리고 재미요인 중 친구 및 정서전환 요인과 교사요인은 학교생활 스트레스 요인 중 공부 및 성적요인 스트레스를 해소해 주었으나 수업용이 요인은 오히려 공부 및 성적과 관련된 스트레스를 해소해 주지 못했다. 마지막으로 재미요인 중 수업용이 요인은 학교생활 스트레스 중 학업 및 시험요인으로 발생한 스트레스를 해소해주지 못하였고 , 교사요인은 학업 및 시험 요인으로 발생하는 스트레스를 해소해 주었다. 넷째, 학교스포츠클럽 활동의 재미요인이 학교생활 스트레스와의 관계를 분석한 결과, 모든 재미요인은 학교생활 스트레스 요인 중 친구요인에서 받는 스트레스를 해소해줌으로써 상관이 있었고, 재미요인 중 교사요인은 학교생활 스트레스 요인 중 교사 및 학교생활 요인과 학업 및 시험요인에서 받는 스트레스를 해소해 줌으로써 상관이 있었다. 한편 재미요인 중 수업용이 요인은 오히려 학교생활 스트레스 요인 중 공부 및 성적 요인의 스트레스를 해소해주지 못하는 것으로 상관이 있게 나타났다. 본 연구를 통해 살펴본 결과 학교스포츠클럽 활동의 재미요인은 학교생활스트레스에 부적 또는 정적인 영향을 준다는 것을 알 수 있었다. 특히, 재미요인 중 수업용이 요인은 오히려 공부 및 성적과 관련된 스트레스와 학업 및 시험요인과 관련된 스트레스에 정적인 영향을 주었다. 이러한 결과는 수업용이 요인으로는 공부 및 성적 그리고 학업 및 시험요인과 관련된 스트레스를 해소해 주지 못했다는 것으로 볼 수 있다. 그러나 대다수의 재미요인은 스트레스를 해소해주었다. 학교스포츠클럽 활동은 방황을 시작하는 시기인 중학생들의 생활에 긍정적 탈출구가 되어주어 올바른 방향으로 나아갈 수 있도록 도와준다. 학교스포츠클럽의 활동이 지속적으로 잘 운영되고 학생들의 적극적 참여가 보장된다면 학생들은 학교생활과 나아가 일상생활에 대한 만족까지 이를 수 있을 것이다.;The purpose of this study was to explore the fun factors of school sports club activities during creative experiential activities and analyzed students’ stress of school lives, and to identify the effects of fun factors on school life stress. For this purpose, a survey was conducted for 800 students in the first, second, and third grades after selecting 4 major schools located in Gyeonggi-do. Among 800 questionnaires collected, 612 copies were analyzed in terms of frequency analysis, descriptive statistics, one-way ANOVA, multiple regression analysis, and correlation analysis by using the SPSS 21.0 statistical program, except for 188 copies with insincere answers. The results of the study are as follows. First, as a result from analyzing the fun factors of school sports club activities according to personal backgrounds, the fun factors in terms of genders was significantly different between female students and male students excepting class-easiness factor. In terms of student grades, there were significant differences in all factors. Moreover, in terms of participation items, there were significant differences in game factor and class-easiness factor. In terms of sport competences, there were significant differences in all factors. Lastly, in terms of participation periods, there were no significant differences in all factors. Second, as a result from analyzing the school life stress according to personal backgrounds, in terms of genders, there were significant differences between male students and female students in all factors except for friend factor. In terms of student grades, there were significant differences in study-and-score factor and study-and-exam factor. Furthermore, in terms of participation items, there were significant differences in all factors excepting friend factor. In terms of sport competences, there were significant differences in study-and-exam factor. In terms of participation periods, there were no significant differences in all factors. Third, as a result from analyzing the fun factors of school sports club activities on school life stress, it was found that friend-and-emotional-transition factor and teacher factor as sub-factors of fun factors had negative effects on friend factor among school life stress factors. It was also found that teacher factor among fun factors negatively affected teacher-and-school-life factor among school life stress factors. Although friend-and-emotional-transition factor and teacher factor as sub-factors of fun factors could relive the score-factor stress among school life stress factors, the class-easiness factor rather could not relieve the study-and-score related stress. Finally, the class-easiness factor among fun factors could not relieve the study-and-score factor related stress among school life stress, while teacher factor could relieve the stress caused by the study-and-exam factor. Fourth, as a result of analyzing the relation between fun factors of school sports club activities and school life stress, all fun factors had correlation by relieving the friend-factor stress among school life stress factors. The teacher factor among the fun factors had correlation by relieving the teacher-and-school-life factor and study-and-exam factor among school life stress factors. On the other hand, it was revealed that the class-easiness factor among the fun factors could not relieve the study-and-score factor among school life stress. The research findings of this study demonstrated that the fun factors of school sports club activities had negative or positive effects on school life stress. In particular, the class-easiness factor among the fun factors rather had positive influences on the study-and-score related stress and study-and-exam related stress. It implies that the class-easiness factor could not relieve the study-and-score related stress and study-and-exam related stress. However, the majority of fun factors had negative influences on school life stress and then relieved students’ stress. The school sports club activities are a positive way of exit for middle school students who usually start wandering; it helps them to move in the right direction. If the school sports club activities continue to operate well and students’ active participations are guaranteed, students will be able to enjoy satisfactory their school lives and daily lives.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE