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중국 소비자 택시 어플리케이션 이용에 따른 만족도에 관한 연구

Title
중국 소비자 택시 어플리케이션 이용에 따른 만족도에 관한 연구
Other Titles
A study on the Influence Factors of Chinese Users’Satisfaction for Using Smart phone Taxi Application
Authors
양진
Issue Date
2017
Department/Major
대학원 소비자학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최혜경
Abstract
본 연구는 중국 상하이 지역을 중심으로, 중국 소비자들이 택시 앱의 가치 속성에 대해 어떻게 지각하는지, 택시 어플리케이션 대해 얼마나 만족하며 한 만족도에 영향을 미치는 요인이 무엇인가, 그리고 택시 어플리케이션 사용 빈도가 택시 어플리케이션 지각과 만족도에 영향을 받는지를 연구하고자 한다. 본 연구는 상하이 시에 거주하거나 상하이 시로 출퇴근하는 사람들이 대상으로 한 설문조사는 2016년 10월 10일부터 2016년 10월 30일까지 실시되었다. 설문지는 총 306부를 분석에 사용하였다. 분석 방법으로는 빈도 분석(Frequency Analysis), 신뢰도 분석(Cronbach's Alpha value, Reliability Analysis), 교차분석(Cross Tab Analysis), 분산분석(One-Way ANOVA), 상관관계 분석(Correlation Analysis), 회귀분석(Multiple Regression Analysis)을 시행하였다. 스마트폰 택시 앱의 가치 지각은 선행연구를 통해 정리한 요인들을 참고하여 스마트폰 택시 앱 만족에 영향을 주는 사용 요인에서 선택하여 시스템 활용성 지각, 서비스 품질 지각, 용이성 지각, 유용성 지각, 가격 지각, 위험성 지각으로 구분하였다. 첫째, 조사 대상자의 택시 앱 이용 실태는 택시 이용 빈도가 1주일에 1~2번 응답자가 가장 많았고 대부분 사람이 택시 앱을 통해 택시 이용하여 택시 앱이 주로 디디다처가 이용한 것으로 나타났다. 택시 이용 시작하는 시간에는 1년 이상 응답자가 가장 많았고 주로 경제성 때문에 택시 사용한다고 응답한 사람이 가장 많이 나타났다. 사회. 인구학적 특성에 따른 택시 앱 이용 형태의 교차분석 결과, 연령과 택시 이용 빈도, 택시 앱 이용 빈도, 학력과 택시 이용 빈도, 택시 부르는 방식, 택시 앱 이용 빈도 간 유의미한 차이가 있는 결과를 보았다. 둘째, 스마트폰 택시 앱 가치 지각 및 만족도의 특성은 용이성 지각이 높게 나타났으며, 위험성 지각이 가장 낮게 나타났다. 그리고 사회. 인구학적 특성에 따른 택시 앱 가치 지각 및 만족도의 차이분석 결과, 연령과 지각된 용이성, 지각된 가격 간 유의미한 차이가 있고 학력과 지각된 가격 간 유의미한 차이가 있는 것을 나타났다. 셋째, 택시 앱 가치 지각과 만족도와 관계를 파악하기 위해서 상관관계 분석을 실시한 결과, 모든 요인과 만족도 간 유의한 관련성이 있는 것으로 나타났다. 마지막으로 사회·인구학적 특성, 택시 앱 사용실태 및 가치 지각이 만족도와의 회귀분석 결과, 서비스 품질 지각, 유용성 지각, 가격 지각, 시스템 활용성 지각이 만족도에 영향을 끼쳤으며, 시스템 활용성 지각 및 유용성 지각이 만족도에 영향력이 높게 나타났다.;The purpose of the study is to investigate how Chinese consumers perceive value attributes of taxi application, how satisfied they are with taxi application, what factors affect their satisfaction, and whether the frequency of taxi application usage is affected by taxi application perception and satisfaction. This study was conducted from October 10, 2016 to October 30, 2016, for people who live in Shanghai or commute to and from Shanghai. A total of 306 questionnaires were used for the analysis. Analysis methods included Frequency Analysis, Cronbach's Alpha value, Reliability Analysis, Cross Tab Analysis, One-Way ANOVA, Correlation Analysis, Multiple Regression Analysis. The value perception of smart phone taxi application was divided into system utility perception, service quality perception, easiness perception, usability perception, price perception, and risk perception, by choosing from the usage factors that influence the satisfaction of smart phone taxi app, referring to the factors summarized through previous studies. First, the actual use of taxi app of respondents was the most frequent one or two times a week, and most people use taxis via taxi App. Their most commonly used Taxi app is "Didi Taxi". Most of the respondents answered that they used taxi app service for more than 1 year and they used this service mainly because of economic reasons. As a result of crossover analysis of taxi app using status according to socio-demographic characteristics, there was a significant difference between the age and frequency of taxi usage, the frequency of taxi application usage, education and frequency of taxi usage, the way of taxi calling, and the frequency of taxi application usage. Second, among the characteristics of smart phone taxi app value perception and satisfaction, easiness perception was highest, and risk perception was lowest. As a result of the analysis of taxi app value perception and satisfaction according to socio-demographic characteristics, there was a significant difference between age and perceived easiness and perceived price, and there was a significant difference between education and perceived price. Third, as a result of correlation analysis to identify relationship between taxi app value perception and satisfaction, there was a significant relationship between all factors and satisfaction. Finally, as a result of regression analysis of socio-demographic characteristics, taxi app using status, and value perception with satisfaction, service quality perception, usability perception, price perception, and system utility perception affected satisfaction, and system utility perception and usability perception greatly affected satisfaction.
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