View : 1584 Download: 0

한·중 공익광고에 나타난 개념적 은유 양상에 대한 대비 연구

Title
한·중 공익광고에 나타난 개념적 은유 양상에 대한 대비 연구
Other Titles
A Comparative Study of Conceptual Metaphors in Korean and Chinese Public Service Advertisements
Authors
QIU, YUNHONG
Issue Date
2017
Department/Major
대학원 국어국문학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
전혜영
Abstract
본 연구는 한국과 중국 공익광고에 나타난 은유적 언어 표현을 인지언어학에서의 ‘개념적 은유’ 이론으로 분석하고 양국 공익광고에 나타난 개념적 은유의 공통점과 차이점을 밝히는 데에 목적이 있다. Ⅰ장에서는 본 연구의 목적과 필요성을 소개하고 한국과 중국 광고언어의 은유 표현에 대한 선행연구를 검토하였다. 또한 본 연구의 대상, 연구 방법을 제시하였다. Ⅱ장에서는 본 연구의 바탕이 되는 ‘개념적 은유(conceptual metaphor)’ 이론을 소개하였다. 우선 개념적 은유의 본질과 정의를 밝히고 개념적 은유의 작용 원리에 대해 논의하였다. 그 다음에 개념적 은유의 종류에 대해 살펴보았다. 인지언어학적 관점에서 은유는 언어적 문제가 아니라 사고의 문제이고 은유란 하나의 개념 영역을 또 다른 하나의 개념 영역으로 이해하는 것이다. 개념적 은유는 추상적이고 낯선 목표영역(target domain)과 우리에게 익숙한 근원영역(source domain) 사이의 부분적인 사상에 의해 실현된다. 개념적 은유의 종류에는 구조적 은유(structural metaphors), 존재론적 은유(ontological metaphors), 지향적 은유(orientational metaphors)가 있다. Ⅲ장에서는 한국 공익광고에 나타난 개념적 은유를 구조적 은유, 존재론적 은유, 지향적 은유로 나누어 살펴보았다. 구조적 은유에서 [건물]은유, [여행]은유, [전쟁]은유를 찾아볼 수 있었고 존재론적 은유에서 [생명체]은유, [사물]은유, [자연물]은유를 찾아볼 수 있었다. [생명체]은유에서 의인화, [식물]은유, 그리고 구체적으로 어떤 생물인지 분명하게 드러나지 않는 [생명체]은유가 있다. [사물]은유에서 [고체]은유, [액체]은유, [화학물]은유, [음식물]은유를 찾아볼 수 있었다. [자연물]은유에서 [불]은유, [빛]은유, [홍수]은유, [땅]은유, [오아시스]은유가 나타났다. 지향적 은유에서 [위]은유, [아래]은유, [앞]은유, [뒤]은유를 찾아볼 수 있었다. Ⅳ장에서는 중국 공익광고에 나타난 개념적 은유를 구조적 은유, 존재론적 은유, 지향적 은유로 나누어 살펴보았다. 구조적 은유에서 [건물]은유, [여행]은유, [전쟁]은유, [음악]은유를 찾아볼 수 있었고 존재론적 은유에서 [생명체]은유, [사물]은유, [자연물]은유를 찾아볼 수 있었다. [생명체]은유에서 의인화, [식물]은유, [동물]은유, 그리고 구체적으로 어떤 생물인지 분명하게 드러나지 않는 [생명체]은유가 있다. [사물]은유에서 [고체]은유, [액체]은유, [기체]은유, [음식물]은유를 찾아볼 수 있었다. [자연물]은유에서 [불]은유, [빛]은유, [홍수]은유, [바다]은유, [물방울]은유, [바람]은유, [산]은유를 찾아볼 수 있었다. 지향적 은유에서 [위]은유, [아래]은유, [중심]은유를 찾아볼 수 있었다. Ⅴ장에서는 Ⅲ장과 Ⅳ장의 분석 결과를 바탕으로 한국과 중국 공익광고에 나타난 개념적 은유들을 유형별로 통계하고 대비함으로써 양국 공익광고에 나타난 개념적 은유의 양상과 사용 빈도 상의 공통점과 차이점을 밝혔다. Ⅵ장에서는 Ⅴ장까지의 논의를 요약하고 본 연구의 의의를 정리하였다.;This study analyzes the metaphorical linguistic expressions which are found in Korean and Chinese Public Service Advertisements from the perspective of cognitive linguistics. The objective of this study is to analyze the metaphorical linguistic expressions appeared in Korean and Chinese Public Service Advertisements under the framework of Conceptual Metaphor Theory presented by Lakoff & Johnson, and to find out the similarities and differences of conceptual metaphors between them. The first chapter introduces the purpose and necessity of the study, reviews previous studies regarding metaphorical expressions in Korean and Chinese Advertisements. This chapter also presents the subject and methodology of the study. The second chapter introduces Conceptual Metaphor Theory in detail, including the definition, function mechanism and classification. Cognitive linguists regard metaphor as a way of human cognition and thinking rather than merely a linguistic phenomenon or a kind of rhetoric. Metaphor is a kind of cognitive activities that employs the human’s experience in some conceptual domain to explain or understand the other conceptual domain. Conceptual metaphors consist of a Source Domain and a Target Domain, as well as a set of partial mappings between them. According to the Conceptual Metaphor Theory, metaphor can be classified as three general kinds: structural metaphors, ontological metaphors and orientational metaphors. The third chapter analyzes the conceptual metaphors in Korean Public Service Advertisements. In this chapter, metaphors collected from Korean Public Service Advertisements are divided into structural metaphors, ontological metaphors and orientational metaphors to be discussed. In the structural metaphors, there are BUILDING metaphors, JOURNEY metaphors and WAR metaphors. In the ontological metaphors, there exist LIVING THINGS metaphors, OBJECTS metaphors and NATURE OBJECTS metaphors. The LIVING THINGS metaphors include PERSONIFICATION, PLANT metaphors and OTHER LIVING THINGS metaphors which can not be distinguished the specific types. The OBJECTS metaphors include SOLID metaphors, LIQUID metaphors, CHEMICALS metaphors and FOOD metaphors. The NATURE OBJECTS metaphors include FIRE metaphors, LIGHT metaphors, FLOOD metaphors, LAND metaphors and OASIS metaphors. In the orientational metaphors, there are UP metaphors, DOWN metaphors, FRONT metaphors and BACK metaphors. The fourth chapter analyzes the conceptual metaphors in Chinese Public Service Advertisements. In this chapter, metaphors collected from Chinese Public Service Advertisements are divided into structural metaphors, ontological metaphors and orientational metaphors to be discussed. In the structural metaphors, there are BUILDING metaphors, JOURNEY metaphors, WAR metaphors and MUSIC metaphors. In the ontological metaphors, there exist LIVING THINGS metaphors, OBJECTS metaphors and NATURE OBJECTS metaphors. The LIVING THINGS metaphors include PERSONIFICATION, PLANT metaphors, ANIMAL metaphors and OTHER LIVING THINGS metaphors which can not be distinguished the specific types. The OBJECTS metaphors include SOLID metaphors, LIQUID metaphors, GAS metaphors and FOOD metaphors. The NATURE OBJECTS metaphors include FIRE metaphors, LIGHT metaphors, FLOOD metaphors, SEA metaphors, WATER DROPLET metaphors, WIND metaphors and MOUNTAIN metaphors. In the orientational metaphors, there are UP metaphors, DOWN metaphors and CENTRAL metaphors. Based on the analyses of the third and forth chapter, the fifth chapter counts the conceptual metaphors by types, discusses the similarities and differences of conceptual metaphors and the using frequency in Korean and Chinese Public Service Advertisements. The sixth chapter concludes the analysis and argument, summarizes the meanings and refers to limitations of the study.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 국어국문학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE