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dc.contributor.advisor김성국-
dc.contributor.authorINANLOU, MERANLOU ZEINAB-
dc.creatorINANLOU, MERANLOU ZEINAB-
dc.date.accessioned2018-04-04T11:56:51Z-
dc.date.available2018-04-04T11:56:51Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.otherOAK-000000137673-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000137673en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/241432-
dc.description.abstractWith the increase of complications in relations within groups and organizations, the importance of leadership becomes paramount. Charisma leadership has advantages and disadvantages. The process of recognizing a leader as charismatic has gotten a lot of attention from scholars. Perception of leadership style, in this case charisma, is what many scholars have been studying in terms of its relation to organizations. This study investigates whether leader centrality in an internal and external network directly effects charisma perception among subordinates. Moreover, this study investigates the direct effect of group density on diffusion of charisma perception among subordinates. Plus, this study examines whether perception of fairness evaluation moderates the impact of a leader's internal centrality (LIC), leader's external centrality (LEC), and group density on charisma perception. Specifically, I propose that perception of fairness evaluation strengthens the effects of LIC, LEC, and density of group on diffusion of charisma perception among subordinates. Data for this study was gathered from 95 employees and managers, working in 10 teams in HAEIR ASA which is one of the companies of Entekhab Investment Development Group in Iran. The result presents that leader's internal centrality (LIC) has a direct positive impact on diffusion of charisma perception. Moreover, a high density group facilitates diffusion of charisma perception as well as leader's internal centrality (LIC). Specifically, this study also shows that the perception of fairness in evaluation strengthens the group density and charisma perception's diffusion. Contrary to the prediction, the result shows a directly negative effect of the leader's external centrality on charisma perception. However, the results show that the perception of fairness lessens the negative effects of leader's external centrality (LEC) on charisma perception' diffusion. Additionally, the perception of fairness in evaluation strengthens the positive effect of the leader's internal centrality (LIC) on charisma perception.;최근 조직과 그룹들 간의 관계의 복잡성이 증가함에 따라 리더십의 중요성이 높아지고 있다. 카리스마 리더십은 단점과 장점이 있다. 카리스마가 있는 지도자를 인정하는 과정이 학자들의 주목을 받고 있으며, 그에 따라 최근의 학자들은 리더십의 스타일과 조직에 관련된 연구들을 꾸준히 수행하고 있다. 이 연구는 내부와 외부 네트워크 환경에서 지도자의 중심성 (leadership centrality)이 하급자들 사이에서 카리스마 인식에 직접적으로 영향을 미치는지를 조사했다. 또한 이 연구는 집단의 밀도 (group density)가 하급자들의 카리스마 인식의 학산(diffusion)에 직접적으로 미치는 영향도 조사했다. 특히 이 조사는 인성평가 공정성의 감지가 내부의 중심성 (LIC), 외부의 중심성 (LEC)을 조정하는지 조사하고, 집단의 밀도가 카리스마 인식에 영향을 미치는지를 조사하였다. 필자는 구성원에 의헤 인식된 평가의 공정성이 내외부 중심성 (LIC, LEC)의 효과를 강화시키고 집단의 밀도가 카리스마 인식에 관한 학산을 강화시킨다고 명확하게 주장하고자 한다. 이 연구의 데이터는 HAEIR ASA라는 회사 (엔테하브 그룹 (Entahab Investment Development Group)의 종속 회사)의 10개팀에서 근무하고 있는 경영자와 사원들로부터 수집하였다. 결론적으로 리더의 내부 중심성 (LIC)은 하급자들의 카리스마 인식의 학산에 직접적이고 긍정적만 영향을 미친다. 또한 집단의 밀도가 높으면 리더의 카리스마 인식 학산을 강화시키고 리더의 내부 중심성도 강화시킨다. 우리의 예상과 달리 리더의 외부 중심성 (LEC)은 리더의 카리스마 인식에 부정적인 영향을 미치는 것을 나타났다. 그러나 구성원들이 인식하는 인사평가의 공정성은 카리스마 인식의 학산과 집단의 밀도를 강화시킨다. 부연하자면 인사평가의 공정성은 카리스마의 인식 한산에 리더 외부 중심성 (LEC)의 부정적인 효과를 감소시키고, 카리스마의 인식 확산에 리더 내부 중심성의 긍정적인 효과를 강화시킨다.-
dc.description.tableofcontentsCHAPTER ONE: GENERAL INTRODUCTION 1 1.1 Research Background 1 1.2 Research Objectives 3 1.3 Structure of Thesis 5 CHAPTER TWO: THEORETICAL BACKGROUND 7 2.1 Self-Concept Motivation Theory and Charismatic Theory 8 2.2 Leader-Member Exchange Theory and Social Structural Theory 10 CHAPTER THREE: THEORETICAL MODEL 11 3.1 Charisma and Charisma Perception 11 3.2 Internal and External Centrality of Leaders 13 3.3 Members Network Structure via Density of Group 18 3.4 Perception of Fairness Evaluation 22 3.5 Moderator Role of Perception of Fairness Evaluation 24 CHAPTER FOUR: METHODS 28 4.1 Data Collection 28 4.2 Measurement 29 4.3 Analysis 32 CHAPTER FIVE: RESULT 35 5.1 Confirmatory Factor Analysis 35 5.2 Reliability Test 37 5.3 Correlation Matrix 38 5.4 Testing of the Hypotheses 40 CHAPTER SIX: DISCUSSION AND CONCLUSION 50 6.1 Discussion 50 6.2 Limitations and Suggestions 53 6.3 Conclusion 54 REFERENCES 55 APPENDIX 61 ABSTRACT IN KOREAN 64-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent795471 bytes-
dc.languageeng-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject.ddc600-
dc.titleLeader Charisma Perception-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitleLeader's Social Network Ties, Member's Network Structure, Fairness of Evaluation-
dc.title.translated리더 카리스마 인식 : 리더의 사회적 네트워크 연결, 집단 네트워크 구조, 평가의 공정성-
dc.format.pagevii, 65 p.-
dc.contributor.examiner정명호, 안지영-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 경영학과-
dc.date.awarded2017. 2-
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일반대학원 > 경영학과 > Theses_Master
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