View : 310 Download: 0

물품기증 만족 개선을 위한 서비스디자인

Title
물품기증 만족 개선을 위한 서비스디자인
Other Titles
Service Design for Satisfaction of Donation : Focusing on beautiful store cases
Authors
박정민
Issue Date
2017
Department/Major
디자인대학원 서비스디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
이혜선
Abstract
21세기 시장이 빠르게 변화하고 있다. 최첨단 기술이 상용화되었고, 인간은 충분한 기술과 재화 속에서 살아가고 있다. 하지만 한편으로는 지나친 물질주의로 인한 빠른 성장과 변화 속에서 환경파괴와 빈곤의 양극은 다양한 사회문제를 일으키고 있으며. 이러한 사회문제 해결을 위해 영리와 비영리 조직의 구분 없이 다양한 가치기반의 활동이 실행되고 있다. 시대의 변화와 함께 따르는 사회문제 해결을 위해 비영리단체는 더 많은 기금이 필요하며, 시민들의 참여를 유도하기 위해 다양한 방법을 시도하고 있으다. 재사용가게는 그 대표적인 사례중 하나이다. 사용하지 않는 물품을 기증받아 되 판매를통해 기금을 마련하며, 동시에 사용하지 않는 물품의 순환이라는 사회적 가치를 확산하는 사회적기업이기도 하다. 재사용가게는 비영리의‘가치 확산 활동’과 영리의 ‘경제활동’두가지 특성을 모두 가지고 있으며, 이러한 특징은 2007년 사회적기업으로 인정받기도 하였다. 사용하지 않는 물품 기증이라는 특징은 현금기부 보다 높은 경제적 교환을 발생시키며 참여를 끌어 내기 쉬운 기부 방식인다. 하지만 재사용가게는 ‘기부’와 ‘판매’를 동시에 진행한다는 측면에서 물질적, 시간적 여유가 충분하지 않다는 어려움이 존재한다. 본 논문은 비영리사회적기업 아름다운가게의 물품기증 사례를 중심으로 물품 기증 참여를 통해 기부를 통한 보람과 아름다운가게의 가치를 동시에 경험할 수 있는 방법을 서비스디자인을 통해 도출하고자 했다. 서비스디자인을 통해 새롭게 제안한 물품기증 서비스는 참여자에게 아름다운 가게의 가치를 경험할 수 있게 할 것이며 이는 만족도 개선으로 이어져 아름다운 가게의 충성스러운 참여자 확보에 도움이 될 것이다.;The market is changing rapidly in the 21st century. State-of-the-art technology has become commercialized, and human beings are living in enough technology and goods. But on the other hand, the rapid growth of environmental degradation and changes in the environment caused by excessive materialism is causing a variety of social problems. In order to solve these social problems, various commercial enterprise activities are running without the distinction between for-profit and nonprofit organizations. A nonprofit organization runs a charity store to adapt itself to the new market. The charity shops donate things that are not used, sell them, increase social values, and spread social values. The charity shop has both a nonprofit and commercial enterprise two characteristics. These two characteristics of charity are called social enterprises. Donations of unused goods are easier than cash donations. However, it is not easy to satisfy the value of the non-profit organization and the professionalism of the economic activity at the same time. In this thesis, the author used 'service design thinking' to convey the social value of a beautiful store in a beautiful store. Applying the 'service design thinking' will allow your donor to experience the value of beautiful store. And the experience will help bolster the benefactor's satisfaction by contributing to the donors' satisfaction.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > 서비스디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE