View : 240 Download: 0

중학교 협력종합예술활동 중 뮤지컬활동에 대한 교사들의 인식

Title
중학교 협력종합예술활동 중 뮤지컬활동에 대한 교사들의 인식
Other Titles
A study on the awareness of teachers on musical activity of cooperative activity of composite arts in middle school
Authors
백성희
Issue Date
2018
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김선미
Abstract
본 연구는 2018년부터 서울시 모든 중학교에 전면적인 도입을 앞두고 있는 협력종합예술활동 중 뮤지컬활동을 운영하는 교사들의 인식을 알아보는 데에 목적이 있다. 이를 위하여 교사 5명을 개별적으로 심층면담을 실시하여 자료를 수집하였다. 심층면담의 질문지는 크게 협력종합예술활동의 도입과 운영과정, 운영결과로 구성하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 교사들은 협력종합예술활동을 도입함에 있어 이미 기존의 운영방법과 같아 특별한 차이를 느끼지 못했지만, 교육과정 내로 들어오는 것과 서울시교육청의 지원이 이루어진다는 것에서 다르다고 인식하고 있었다. 협력종합예술활동을 교육과정에 반영하는 것에는 긍정적인 인식과 부정적인 인식이 공존하였으며, 협력종합예술활동을 도입하면서 받은 지원은 전문성신장을 위한 연수, 워크숍과 예산, 연습실 등이 있다. 둘째, 협력종합예술활동을 운영하는 과정에 있어서 교사들은 협력활동과 학습자 중심활동을 실현할 수 있었다. 다양한 역량을 가진 학생들이 역할 분담을 하여 긍정적으로 상호작용하면서 하나 됨을 경험하였고, 이는 다른 교과의 협동학습보다 예술을 통해 더욱 자연스럽게 협력을 이끌어 낼 수 있었다. 또한 학생들이 중심이 되어 직접 대본부터 공연을 올리기까지 능동적으로 참여하고 작품을 만들어 갔다. 이것은 지금의 교육혁신의 방향과 일치하는 것이기에 큰 의미를 갖는다. 하지만 운영하는 과정에서 교사들의 업무부담 가중과 융합교육의 활성화에 어려움을 보였다. 셋째, 협력종합예술활동을 운영한 결과로는. 학생들에게 다양한 변화들이 나타났고 이에 교사는 보람을 느꼈다. 학생들은 자신의 흥미와 관심에 맞는 역할을 함으로써 자아정체감을 확립하였고, 자기효능감과 책임감 향상 등 선행연구들에서 밝히는 뮤지컬활동을 통한 교육적 효과가 나타남을 볼 수 있었다. 이에 더 나아가 협력종합예술활동으로 뮤지컬활동이 이루어졌을 때, 학생들은 많은 시간들을 함께하며 갈등과 해결을 반복함으로써 유대관계가 더욱 깊어졌고 이는 학창시절 큰 의미 있는 경험이 되었다. 교사들 또한 학생들이 적극적으로 참여할 때, 새로운 모습과 긍정적인 변화를 보았을 때, 공연이 올라갈 때와 졸업식에서 감동을 느꼈으며, 이는 협력종합예술활동을 운영하는 데에 있어 겪는 어려움들 이상으로 교사에게 의미 있는 경험이 되었다. 협력종합예술활동은 학생들에게 긍정적인 영향을 끼치며 그 과정 자체로서 의미 있는 교육이라 할 수 있다. 따라서 본 연구자는 담당교사가 협력종합예술활동에 대한 바른 인식과 함께 적극적인 태도를 갖는 것이 중요하며 이와 더불어 학교구성원들의 배려와 협력 및 서울시 교육청의 인적·물적 지원 환경이 유기적으로 연합되어야 함을 제안하였다. 이에 본 연구를 바탕으로 2018년 서울시 모든 학교에 전면적 시행을 앞둔 협력종합예술활동이 안정적으로 정착되어 성공적으로 운영되기를 기대한다. ;The purpose of the study was to inquire into the awareness of school teachers who are in charge of running the Cooperative Activities of Composite Arts, particularly the musicals, which is due to be introduced to all middle schools in Seoul across the board from year 2018. A total of five school teachers were individually interviewed in order to collect relevant data. The questionnaire for the interview falls under three main headings according to research questions, the introduction and operational purpose of Cooperative Activities of Composite Arts, operation and procedure, and operation result. The result of this study can be summed up as follows. First, teachers found no big difference between Cooperative Activities of Composite Arts and the existing method of operation, but were well aware that it was distinctively introduced into the curriculum and that it was supported by Seoul Metropolitan Office of Education. There existed both positive and negative perceptions about reflecting Cooperative Activities of Composite Arts into the curriculum, and through its introduction, training, workshop, practicing studios, and budgets were funded. Second, teachers were able to perform cooperative and student-oriented activities within the procedure of operating Cooperative Activities of Composite Arts. Students with diverse competences shared works and positively interacted with each other forming a united team, which made better cooperation through arts than doing cooperative studies in other subjects. Plus, students enthusiastically took part from writing scripts to performing on stage, making an art piece by themselves. This is meaningful as it coincides in the direction pursued by educational innovation. Nonetheless, workload of teachers and difficulties in activating convergence education were shown along the process. Third, as an outcome of operating Cooperative Activities of Composite Arts, various changes took place among students, and teachers were therefore proud. Students were able to form their ego-identity by working on what they like, and educational effect such as self-efficacy and responsibility through musical activities that were previously shown in the preceeding studies were also to be seen. To go even further, as musical activities took place in the form of Cooperative Activities of Composite Arts, students spent more time with each other working out the conflicts, and through repeating this process were they able to experience meaningful time in school and form strong ties with one another. Teachers felt extremely proud when seeing students actively participating and showing positive changes, and were deeply moved when plays were put, which could not be any more meaningful to them in operating Cooperative Activities of Composite Arts despite all the obstacles they had faced along the line. Cooperative Activities of Composite Arts give positive impact on students and the process itself educates the students in many ways. Thus, the researcher suggested that teachers’ proper perception and active attitude towards Cooperative Activities of Composite Arts are necessary, and considerations and cooperation of school members, and the human and material resource aided by Seoul Metropolitan Office of Education should also work together as a single organ. Based on this outcome, we expect Cooperative Activities of Composite Arts to be well established and successfully operated in year 2018 in all schools of Seoul expecting this change.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE