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음악영재학급 교사의 음악영재학급 운영경험 탐색

Title
음악영재학급 교사의 음악영재학급 운영경험 탐색
Other Titles
A Study on Exploration into Music Teacher’s Operational Experiences for the Musically Gifted Classes
Authors
박수연
Issue Date
2018
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
신지혜
Abstract
본 연구의 목적은 초·중학교 음악영재학급 담당교사의 음악영재학급 운영사례 및 교사의 경험을 탐색하는 것이다. 이를 위하여 질적 연구방법 중 심층면담을 사용하여 영재학급 담당교사의 영재학급 운영경험을 탐색하고자 하였다. 본 연구의 연구 참여자는 음악영재학급을 운영한 경험이 1년 이상인 교사 5명이다. 이들을 대상으로 심층면담을 진행하였고 면담 시간은 약 40 ~ 80분 정도 소요되었다. 음악영재학급 담당교사의 음악영재학급 운영경험에 대한 연구 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 음악영재학급 교사들은 학생들의 수준차이 및 수업에 적극적으로 참여하지 않는 태도 등을 어려움으로 인식하였다. 음악영재와 비영재 학생의 수준차이, 음악영재학급 수료를 위해 형식적으로 참여하는 일부 학생과 학부모의 태도 등을 어려움으로 인식하였고, 이러한 측면에서 학생뿐만 아니라 학부모 교육의 필요성이 대두되었다. 또한 음악영재학급 교사들은 음악영재학급을 운영하는 담당교사에 대한 적절한 보상체계가 부족한 것을 문제점으로 인식하고 있었다. 교사들은 공적인 학교 업무 이외에 추가적으로 담당하고 있는 영재학급 업무가 과중하여 부담을 느끼고 있었다. 영재학급을 지금보다 더 지속적이고 체계적으로 운영할 수 있도록 교육청이나 학교 차원의 승진 및 가산점 인센티브제도 도입이 시급하다. 둘째, 음악영재학급 교사들은 교육청에서 요구하는 직무연수를 이수하고 있었으나, 이러한 연수가 수업에 효과적인 도움을 주지 않았다고 인식하고 있었다. 이론 위주의 연수프로그램이 아니라 수업에 적용할 수 있는 프로그램 및 자료 개발과 관련된 연수가 이루어져야 하며 이를 토대로 예술영재 분야에서 음악영재만을 위한 특화된 연수가 필요할 것이다. 셋째, 음악영재학급 교사들은 학생들의 성과를 보았을 때 보람이나 만족감을 느끼고 있었고, 개인적으로 모르는 분야에 대한 노력을 하였으며 교육에 대한 책임감과 사명감을 가지고 음악영재학급을 운영하고 있었다. 교사들은 운영과정에서 어려움을 경험하기도 하였지만, 학생들을 지도하는 과정에서 만족감을 느낀 것으로 보아 이러한 긍정적인 경험들은 향후 지속적으로 음악영재학급을 운영하는 교사로 활동하고자 하는 의지를 갖게 될 것이라고 볼 수 있다. 넷째, 음악영재학급 교사들은 음악영재학급이 지속적으로 운영되기 위해서 정부차원과 교육청차원에서 체계적인 관리를 해주고 보조 인력을 지원해주기를 희망하였다. 담당교원의 전문성 신장을 위해서 수업에 알맞은 프로그램을 구성할 역량을 갖출 수 있도록 지원하는 등 연수기회를 확대하고, 영재학급 수업의 원활한 운영을 위해 개선방안을 모색해야 할 것이다. 이와 같은 결과로 초·중학교 음악영재학급 담당교사의 음악영재학급 운영경험을 탐색함으로써 음악영재학급이 지금보다 더 지속적이고 체계적으로 운영될 수 있도록 개선방안을 제공할 수 있을 것으로 기대한다.;The purpose of this study is to explore musically gifted class operating cases of teachers in charge at an elementary and middle school and their experiences. For this, an in-depth interview of qualitative research methods was used to investigate musically gifted class operating experiences of teachers in charge of the class. Research participants were five teachers who had more than a year experience in operating the musically gifted class. Targeted at the teachers, the in-depth interview was carried out for 40 or 80 minutes. The result of the research and analysis on the class operating experiences is in the following. First, the teachers in charge of the musically gifted class recognized that a level difference between students and their inactive participation in class were difficult to them. They found it difficult to deal with a level difference between musically gifted students and non-talented students and attitudes of some of students who formally participated in class for the completion of the musically gifted class and their parents. In this respect, a necessity to educate students as well as their parents came to the fore. Furthermore, the teachers in charge of the musically gifted class recognized that a lack of compensation systems for them was a big problem. They felt the burden of a lot of extra work for the class besides official schoolwork. It is very urgent for Education Office or school to promote teachers in charge of the musically gifted students and adopt additional point incentive systems in order to more continuously and systematically operate the musically gifted class than ever now. Second, the teachers in charge of the musically gifted class did take occupational training required by the Education Office, but they recognized that it was not effectively helpful to the class. It is necessary to carry out training related to the development of a program or data that can be applied in every class rather than a theory-based training program. Based on this, there is a need of another training system specialized for musically gifted students in the field of music. Third, the teachers in charge of the musically gifted class have felt satisfied with the great result of their students, have personally studied the education of the musically gifted who they didn’t know before and have operated the musically gifted class with a great responsibility and duty for education. They experienced a difficulty in an operation process, but they were considered to have intention to continuously operate the class in the future through these positive experiences because they were really satisfied with their teaching the students. Last, the teachers in charge of the musically gifted class hoped that the government and Education Office would systematically manage the class and support more assistants in order to continuously operate the class. It would be necessary to support the relevant teachers to enable them to have an ability to organize a suitable program for the class for the professional development of the teachers, enlarge an opportunity to take a training system, and find out improvements for the smooth operation of the musically gifted class. As a result, it was expected that it might be possible to provide improvement proposals in order to more continuously and systematically operate the musically gifted class through the exploration into the musically gifted class operating experiences of teachers in charge of the class at an elementary and middle school.
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