View : 640 Download: 0

음악교사 직무만족도와 중학생 음악 학습동기의 상관관계

Title
음악교사 직무만족도와 중학생 음악 학습동기의 상관관계
Other Titles
Study on the relational analysis of job satisfaction affects a music teacher’s ability to motivate their middle school music students.
Authors
김영은
Issue Date
2018
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
신지혜
Abstract
본 연구의 목적은 음악교사 직무만족도와 중학생의 음악 학습동기의 관계를 조사하는 것에 있다. 이를 위하여 서울시 소재 일반계 중학교 음악교사와 학생들이 한 학교에서 동시에 표집이 될 수 있도록 하였고, 총 교사 22부, 학생 84부의 설문지가 최종적으로 본 연구에 사용되었다. 수집된 자료를 분석하기 위해 연구 문제에 따라 빈도분석 및 기술통계를 실시하여 평균과 표준편차를 산출하고, 독립표본 T-검정, 일원분산분석, 상관분석을 사용하였다. 분석한 자료를 바탕으로 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 음악교사들의 직무만족도는 전반적으로 긍정적인 편이었다. 특히, 사회관계적 측면인 동료교사와의 관계가 교장·교감이나 학부모나 학생과의 관계보다 만족감이 높게 나타났다. 이러한 결과는 음악교사들이 개인과 환경적 측면 보다는 타인과의 관계에 대한 만족도가 높으며 특히, 동료교사와의 관계에서 큰 만족감을 나타내는 것이라 할 수 있다. 교사의 경력에 따른 직무만족도는 학생과의 관계에서 차이를 나타내었다. 즉, 경력이 5~9년인 교사가 5년 미만인 교사보다 학생과의 관계에 대해 높은 직무만족도를 나타내었다. 또한 9년 이상 된 교사들의 직무만족도가 초임교사들의 직무만족도와는 큰 차이를 보이지 않았다. 둘째, 학생의 음악 학습동기 실태를 분석한 결과 외적동기 중 하위요인인 선생님의 영향이 가장 높게 나타난 것을 확인 할 수 있었다. 이러한 결과는, 교사가 학생들의 학습동기에 많은 영향을 미친다는 것을 의미하는 것이라 할 수 있다. 성별에 따른 음악 학습동기의 차이를 살펴 본 결과, 여학생이 남학생들 보다 음악에 대한 흥미나 노력의 학습동기가 높다는 것으로 확인되었다. 따라서 교사는 남학생이 음악수업에 대해서 보다 적극적으로 참여 할 수 있고 본인의 노력에 따른 성취감을 느끼도록 도와 줄 필요가 있다. 셋째, 교사 직무만족도와 중학생의 음악 학습동기와의 상관관계를 분석한 결과 두 요인과의 상관관계가 없는 것으로 나타났다. 하지만 하위요인들을 분석한 결과, 학생들의 음악에 대한 흥미와 음악교사의 담당직무에 대한 만족감은 높은 관계가 있는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 학생들이 음악에 대한 흥미가 높을수록 교사들은 교내 음악 활동이나 행사를 준비함에 있어 학생들의 만족감을 높이는 것에 자부심을 느끼고 만족감을 갖는다는 것을 의미하는 것이라 볼 수 있다. 본 연구는 국내에서 연구되지 않았던 음악교사 직무만족도와 중학생 음악 학습동기의 상관관계에 대해 살펴봄으로써 중학생 음악 학습동기를 향상시키고, 이에 대한 음악교사의 역량과 직무만족도에 대한 시사점을 제공하는 것에 의의가 있다.;The purpose of this paper is to look at how job satisfaction affects a music teacher’s ability to motivate their middle school music students. A total of 22 teachers and 84 students from the same general middle school in Seoul, Korea, completed questionnaires. To analyze the data, mean and standard deviations were calculated by frequency analysis and descriptive statistics according to the questions. Also, T-test for independent samples, one-way ANOVA and correlation analyses were used. The results of the study are as follows. First, the music teachers indicated that they were generally satisfied with their jobs. Particularly, they were more satisfied with their relationships with co-workers than with principals, assistant principals, students, or parents of their students. This shows that music teachers received much more satisfaction from interacting with their co-workers than from personal and environmental factors. The duration of the teacher’s work experience appeared to have an effect on their level of satisfaction in relationships with students. In short, music teachers, who had taught for five to nine years, had a higher level of satisfaction in their relationships with their students than those who had taught for less than five years. Also, there was no big difference between teachers with more than nine years of experience versus newly appointed teachers in satisfaction levels. Second, the results show that a teacher’s influence, which is a sub factor of external motivation, was the biggest source of motivation for students to study music. This means teachers are one of the most important drivers of motivation for students to study hard. Additionally, female students were more motivated and interested in studying music than male students. Therefore, music teachers should try to help male students participate actively and feel more achievement during the music class. Last, the results prove that there is no correlation between a music teacher’s job satisfaction and a middle school student’s motivation to study music. However, by analyzing the sub factors, the results show that a music teacher’s job satisfaction highly influences how interested their students are in music. In other words, the more interested students are in music, the more effort teachers will put into their musical activities or events in schools to help their students. This study, which has not been done before in Korea, examines the relationship between how satisfied music teachers are with their jobs and how motivated middle school students are to study music in order to increase students’ academic motivation to study music and to see the implications of music teachers' capabilities and job satisfaction.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE