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사용자의 긍정적 인식을 위한 모바일 애플리케이션 아이콘의 디자인 요소

Title
사용자의 긍정적 인식을 위한 모바일 애플리케이션 아이콘의 디자인 요소
Other Titles
The Design Factors of Mobile Application Icons for Positive Users’ Perception : Focused on Flat Design
Authors
정다정
Issue Date
2018
Department/Major
대학원 융합콘텐츠학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
류한영
Abstract
모바일 GUI 디자인의 트렌드 변화에 맞추어 모바일 애플리케이션 아이콘의 디자인이 지속적으로 변화하고 있다. 이와 같은 환경에서는 디자인 트렌드를 빠르게 반영하는 것을 우선시하기보다 디자인의 결과가 사용자의 긍정적인 인식으로 이어질 수 있도록 해야 하는데, 이 때 사용자의 인식에 주요한 영향을 미치는 아이콘의 디자인 요소를 파악하여 이를 중심으로 디자인 과정이 효율적으로 진행되도록 하는 것이 매우 중요하다. 이에 본 연구에서는 최근의 모바일 디자인 트렌드인 플랫 디자인을 중심으로 사용자의 긍정적 인식에 영향을 미치는 ‘모바일 애플리케이션 아이콘의 디자인 요소’를 확인하였다. 먼저 문헌을 바탕으로 모바일 애플리케이션 아이콘의 디자인 트렌드 변화를 이해하고 모바일 애플리케이션 아이콘에 대한 사용자의 인식에서 사용자 감성이 차지하는 중요성을 확인하였다. 그리고 선행 연구의 결과를 통해 ‘모바일 애플리케이션 아이콘의 디자인 요소’를 정리한 후, 이를 바탕으로 설문을 작성하여 실행하였다. 그 결과, ‘사용자의 만족도’와 ‘사용자의 선호도’에 영향을 미치는 디자인 요소를 각각 확인하였으며 추가적인 분석을 통해 ‘디자인의 완성도’, ‘소장가치’, ‘표현의 디테일’이 다양한 아이콘의 디자인 요소 중에서도 ‘사용자의 만족도’와 ‘사용자의 선호도’에 공통적으로 영향을 미치는 중요한 디자인 요소임을 알 수 있었다. 이러한 사실을 바탕으로 모바일 애플리케이션 아이콘 디자인 과정에서는 사용자가 아이콘 디자인의 시각적 완성도, 애플리케이션을 지속적으로 사용하고자 하는 소장 가치, 플랫 디자인의 특징인 단순함과 간결함을 느낄 수 있도록 하여 아이콘에 대한 긍정적인 인식과 평가로 이어지도록 하는 것이 특히 중요함을 확인하였다. 사용자의 긍정적 인식에 주요한 영향을 미치는 ‘플랫 디자인 모바일 애플리케이션 아이콘의 디자인 요소’를 조사하고 특징을 분석함으로써 바람직한 디자인의 방향을 정리한 본 연구의 결과는 향후 모바일 환경은 물론 플랫 디자인 형식의 애플리케이션 아이콘을 제공하는 다양한 환경의 디자인 과정에서 활용될 수 있을 것으로 기대된다.;With changing trend in mobile GUI design, the designs of mobile application icons are continuously renewed. In this environment, the results of the renewal should be led to the positive users’ perception, rather than only reflect the current design trend. In this regard, during the design process, identifying and focusing on the design factors of icons that affect users’ perception are very important. Thus, this study identifies ‘The design factors of mobile application icons’ that affect positive users’ perception, focusing on the current mobile design trend, Flat design. First, based on the previous literature, this study follows the changes in design trend of mobile application icons and identifies the importance of users’ sensibility in users’ perception on mobile application icons. Also, through the results of the previous researches, this study organizes ‘The design factors of mobile application icons’ and implemented a survey based on the organized factors. The results show the design factors that affect ‘Users’ satisfaction’ and ‘Users’ preference’ respectively. With additional analysis, the results also show that ‘The completeness of the design’, ‘The application’s value of possession’, and ‘Details of the expression’ are the important design factors that affect ‘Users’ satisfaction’ and ‘Users’ preference’ among other factors. The results of this study suggest that, in the process of designing mobile application icons, the visual completeness of the icon design, the application’s value of possession, and simplicity of Flat design are the essential requirements for the positive users’ perception and evaluation. This study suggests the desirable directions for the icon design by investigating ‘The design factors of flat design mobile application icons’ and analyzing features of each design factor. The results of this study are expected to be utilized in the design process not only of mobile environment, but also of different environments which offer application icons with Flat design.
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일반대학원 > 융합콘텐츠학과 > Theses_Master
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