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전시·컨벤션 모바일 애플리케이션 서비스 품질에 따른 사용자 만족도 및 행동의도에 관한 연구

Title
전시·컨벤션 모바일 애플리케이션 서비스 품질에 따른 사용자 만족도 및 행동의도에 관한 연구
Other Titles
How the Service Quality of Convention and Exhibition Mobile Applications Affect the Satisfaction and the Behavioral intention of Users in China
Authors
FENG, LI
Issue Date
2018
Department/Major
대학원 국제사무학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
윤혜정
Abstract
최근 스마트폰과 태블릿PC와 같은 스마트 기기의 보급 확대와 이용이 빠르게 확산됨에 따라 다양한 모바일 기술들을 접목한 애플리케이션은 사용자들의 욕구 및 행동패턴의 변화를 가져왔다. 빠른 속도로 발전하면서 전세계의 주목을 받고 있는 전시·컨벤션산업에 있어서도 모바일 애플리케이션은 유용하게 활용되고 있다. 또한, 중국은 최근 전시·컨벤션산업뿐만 아니라 스마트기기 등 기술영역에서도 활발하게 걸음발로 움직이고 있으며 오늘날 세계에서도 상당히 수준을 갖추고 있고 많은 관심과 주목을 받고 있다. 뿐만 아니라, 중국에서도 전시·컨벤션 개최업체 또는 참가자로서 전시·컨벤션산업에 모바일 애플리케이션의 사용을 점점 중요하게 인식되는 추세이다. 그러나 중국 전시·컨벤션 애플리케이션이나 애플리케이션 서비스품질에 대해 진행된 연구는 아직까지 부족한 상황이다. 따라서 본 연구에서는 중국 내 스마트폰이나 태블랫PC 등 스마트 기기에 설치하는 전시·컨벤션 모바일 애플리케이션의 사용 만족도에 영향을 주는 서비스 품질 요인을 규명하고자 하였다. 선행연구를 통해 전시·컨벤션 모바일 애플리케이션의 서비스 품질을 유희성, 정보 품질, 반응성, 개인화, 사용 용이성, 디자인 품질, 안전성 등 총 7개 요인으로 구분하여, 이들을 독립변수로 설정하였다. 또한, 전시·컨벤션 모바일 애플리케이션의 이러한 서비스 품질에 따른 사용자의 만족도는 향후 행동의도에 어떠한 영향을 주는지를 살펴보았다. 중국 내 전시·컨벤션 모바일 애플리케이션 사용자 290명을 대상으로 설문지 방법을 통해 자료를 수집하였으며, 수집된 자료는 SPSS 22.0 프로그램을 활용하여 분석하였다. 가설 검증 결과에 따르면, 전체 그룹에 있어서는 유희성, 반응성, 디자인 품질을 제외한 나머지 4개 요인이 사용 만족도에 유의한 영향을 주는 것이 밝혀졌으며, 사용자의 만족도가 높을수록 향후 재사용 및 추천의도가 높아졌다. 본 연구의 결과가 향후 전시·컨벤션 모바일 애플리케이션의 개발 및 사용자 확대에 유용한 참고자료가 되길 희망한다.;Recently, as the supply enlargement and usage of smart devices such as smart phones and tablet PCs spread rapidly, applications that incorporate various mobile technologies have changed the desire and behavior pattern of users. Mobile applications are also being used in the convention and exhibition industries, which are rapidly developing and attracting worldwide attention. In addition, China has been actively stepping up in technology fields such as smart devices as well as conventions and exhibitions in recent years. Today, China has a considerable level of strength and attracts much attention. In China, the use of mobile applications in the convention and exhibition industry is increasingly recognized as organizers or participants. However, there is still a lack of research into the quality services of convention and exhibition applications in China. Therefore, the main goal of this study is to identify the service quality factors that affect the satisfaction of the users of convention and exhibition mobile applications installed in smart devices such as smart phones and tablet PCs in China. Through previous researches, the service quality of exhibition and convention mobile application is divided into 7 factors such as playfulness, information quality, responsiveness, personalization, ease of use, design quality, and security. In addition, we examined how the satisfaction and the behavioral intention of users according to the service quality of exhibition and convention mobile applications. The survey was conducted on 290 users of convention and exhibition mobile application in China. The collected data were analyzed using SPSS 22.0 program. According to hypothesis test results, it was found that the four factors excluding playfulness, responsiveness, and design quality, had a significant effect on user satisfaction in the whole group, and the higher the user satisfaction, the higher the reuse and recommendation intention . The results of this study will be helpful reference material for the development and user expansion of exhibition and convention mobile applications in the future.
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