View : 555 Download: 0

Program Annotation

Title
Program Annotation
Authors
박지혜
Issue Date
2018
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
계명선
Abstract
This dissertation describes musical characteristics and analysis of the writer's master's recital program which consists of 『Airs chantes, FP. 46』 of F. Poulenc, 『Poema en forma de canciones, Op. 19』of J. Turina, and 『Sonata for Piano and Violin in A Major』 of C. Franck. Francis Poulenc (1899-1963) is a Late-Romantic period composer, who stood out in the twentieth century with regard to French art songs. He displayed characteristics of neo-classicism, and especially, showed an extraordinary musical talent in the genre of vocal music. The song cycle 『Airs chantes, FP. 46』 was composed in 1927, and contains four songs: 'Air romantique', 'Air champetre', 'Air grave', and 'Air vif'. The titles themselves tell each song's ambience. Short motives are elongated by repeating rhythms or melodies, and the melody lines are beautiful, and this shows that his composition is classical but has various changes at the same time. Joaquin Turina (1882-1949) was born in Seville, Spain. He studied with D'Indy in Paris and was influenced by French music. He met Albeniz in Paris and dedicated himself to conserve Spanish music and spirit. Subsequently, French elements and Spanish folk music coexist in his music. 『Poema en forma de canciones, Op. 19』was composed in 1918, for the text of a Spanish Realism poet Romon de Campoamor (1817-1901). It includes 'Dedicatoria', a piano solo piece, and four vocal pieces: 'Nunca olvida…', 'Cantares', 'Los dos miedos', and 'Las locas por amor'. The texts are not relevant with each other,but the theme of a suite is love. This song cycle is lyric, very short, and lively. A usage of Spanish folk rhythm and mode is noticeable, and Turina's unique melody and Spanish music style appeals to listeners. Cesar Franck (1822-1890) left only one violin sonata through his life. 『Violin Sonata in A Major』 was composed in 1884 and dedicated to the violinist Eugene Ysaye (1858-1931), celebrating his marriage. This piece is one of major works of Romanticism, and consists of 4 Movements; Allegretto ben moderato- Allegro - Recitativo-Fantasia ben moderato - Allegretto poco mosso. The piece achieves equivalence and the beauties of symmetry between the violin and the piano. Franck made a constant use of modulation and chromatic scale in a classical sonata form. This illustrates that he combined his own Romanticistic factors with classical forms. This dissertation examines how he made his signature through the use of harmony, and a cyclical variation of a motif, which is a compositional technique that transforms a theme and has it reappear. ;본 논문은 본인의 석사과정인 졸업연주회 프로그램으로 F. Poulenc의 『Airs chantés, FP. 46』, J. Turina의 『Poema en forma de canciones, Op. 19』, C. Franck의『Sonata for Piano and Violin in A Major』에 대한 음악적 특징과 작품분석에 대해 담고 있다. 후기 낭만시대 작곡가 풀랑(Francis Poulenc, 1899-1963)은 프랑스 예술가곡에 있어서 20세기에 가장 주목받은 작곡가이다. 신고전주의 경향을 가지며 특히 성악곡에 가장 좋은 음악적 재능을 보였다.『노래들(Airs chantés, FP. 46)』이 연가곡은 1927년에 작곡된 곡으로 ‘낭만적인 노래(Air romantique)’, ‘전원의 노래(Air champêtre)’, ‘장중한 노래(Air grave)’, ‘생기있는 노래(Air vif)’ 총 4곡으로 구성되어 있다. 제목 자체가 각 곡들의 분위기를 말하고 있다. 짧은 동기를 리듬이나 선율의 반복을 통하여 길게 나열하고 선율이 매우 아름답게 느껴지는 것은 그의 작곡이 고전적이면서도 변화가 다양한 음악적 특징이 잘 나타나있음을 보여준다. 투리나(Joaquin Turina, 1882-1949)는 세비야 출신으로 파리에서 댕디(D'Indy)와 공부하고 프랑스의 음악에서 영향을 받았다. 파리에서 알베니츠(Albeniz)를 만나서 스페인 정신과 음악을 보존하기 위하여 노력한 결과 투리나의 작품은 프랑스적인 요소와 스페인의 민속적인 음악이 공존하고 있다는 점이 큰 특징이다.『노래형식의 시(Poema en forma de canciones, Op. 19)』는 1918년에 작곡되었다. 스페인의 사실주의 시인 캄포아모르(Romón de Campoamor, 1817-1901)의 시에 곡을 붙였고, 피아노 솔로곡인 ‘헌정(Dedicatoria)’과 4개의 성악곡 ‘결코 용서하지 않으리(Nunca olvida...)’, ‘노래하다(Cantares)’, ‘두 개의 두려움(Los dos miedos)’, ‘사랑에 빠진 여인들(Las locas por amor)’로 구성되어 있다. 모두 연관성이 없는 시의 내용이지만, 사랑을 주제로 한 노래의 모음곡이다. 서정적이면서 매우 짧고 경쾌한 이 연가곡은 스페인 민속적인 리듬과 선법의 사용이 두드러지며 그만의 독특한 선율과 스페인 음악의 매력을 느낄 수 있다. 프랑크(César Franck, 1822-1890)는 일생 동안 단 한곡의 Violin Sonata를 남겼다.『Violin Sonata in A Major』은 1884년 작곡되어 바이올리니스트 이자이(Eugène Ysaÿe, 1858-1931)에게 결혼을 축하하며 헌정한 곡이다. 이 곡은 바이올린과 피아노 두 악기의 동등함과 균형미를 가진 곡으로 그의 곡에서 잦은 전조와 반음계의 화성을 고전소나타의 형식 안에서 사용하였는데 낭만주의적인 요소를 잘 조화시켰음을 보여준다. 본 논문에서는 주제들이 변형되어 나타나는 기법인 순환동기의 변형과 화성의 사용으로 각 주제의 변화를 두 악기를 통해 어떠한 특징을 나타내었는지 알아보고자 한다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE