View : 597 Download: 0

Program Annotation

Title
Program Annotation
Authors
변지연
Issue Date
2018
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
정윤보
Abstract
본 논문은 본인의 석사과정 졸업연주 프로그램인 L. V. Beethoven의『Bagatelle Op. 33』, C. Debussy의『Estampes』, S. Rachmaninoff의『Piano Sonata No.2, Op. 36』에 대한 작품 연구이다. Ludwig Van Beethoven(1770-1827)은『Bagatelle op.33』외에『Bagatelle Op.119』,『Bagatelle Op.126』, 작품번호(opus)가 없는‘2개의 바가텔(Zwei Bagatelle)’을 작곡했다. Beethoven은 소나타와 변주곡 같은 주요한 장르 외에 여러 개의 소품들을 작곡했는데, Bagatelle을 시작으로 그가 소품들에 음악적인 내용과 의미를 부여하기 시작했다고 평가된다. 『Bagatelle op.33』은 그가‘하일리겐 슈타트(Heiligen stadt) 유서’를 쓴 1802년에 완성되었다. 이 곡에는 어려운 시기를 넘긴 그의 내면적 성숙함이 당시 피아노 구조의 발달과 함께 새로운 연주 기법과 낭만적 표현으로 드러나 있다. 또한 그의 Bagatelle은 고전주의 전통을 계승한 그의 초기 음악에서 낭만주의 음악으로의 과도기와 19세기 성격소품(Character Piece)의 전신이 되는 낭만주의 특징들을 드러내고 있다. Claude Debussy(1862-1918)의 피아노 모음곡 중 하나인『Estampes』는 인상주의를 음악 분야에 도입한 그의 피아노 기법과 음악 색채를 잘 나타내는 곡이다. 프랑스적인 예술을 찾아내려 했던 그는 앞에 나온 베토벤의 독일 형식과 낭만주의와 결별하고 인상주의 미술과 상징주의 문학에 영향을 받는다. ‘판화(Estampes)’라는 제목에서부터 알 수 있듯이 미술용어를 사용하고 있고 수록된 곡 모두‘탑(Pagodes)’, ‘그라나다의 황혼(Soirée de Granade)’, 비오는 정원(Jardins sous la Pluie)’으로 회화적인 제목을 갖고 있다. 첫 곡인‘탑’은 5음 음계(Pentatonic Scale)를 사용하여 동양적인 분위기를 자아낸다. 다음 곡‘그라나다의 황혼’에서는 하바네라 리듬을 사용하여 스페인의 정취를 표현했으며 세 번째 곡 ‘비오는 정원’에서는 2개의 프랑스 민요를 차용하였다. Sergei Rachmaninoff(1873-1943)는 러시아의 후기 낭만주의를 대표하는 피아니스트이자 작곡가이다.『Piano Sonata No. 2, Op. 36』에서 그가 음악의 요소로 개척한 그의 피아노 연주 기법과 음악적 정서를 총망라 해놓았다. Debussy를 포함하여 19세기후반부터 20세기 초반의 작곡가들이 지향하였던 모더니즘을 외면하듯, 이 곡에서는 후기낭만주의 음악어법을 사용하며 1악장의 주제가 전 악장을 통해서 제시되는 순환형식(cyclic form)으로 쓰여 졌다. 그는 P. Tchaikovsky(1840-1893)를 잇는 러시아 후기 낭만주의 성향을 고수하였으며 이 곡에서는 그의 독자적인 피아니즘과 특유의 서정성이 잘 드러나 있다.;This paper presents an study into L. V. Beethoven's『Bagatelle Op. 33』, C. Debussy's『Estampes』, and S. Rachmaninoff's『Piano Sonata No.2, Op.36』in the author's graduation performance program for a master's course. Ludwig Van Beethoven(1770-1827) wrote 『Bagatelle Op.119』,『Bagatelle Op.126』, and "Zwei Bagatelle" works with no opus number in addition to 『Bagatelle op.33』. Beethoven composed many small piece other than major genres like sonatas and variations, and it seems that he started to grant musical content and meanings to his small pieces in his bagatelle works. 『Bagatelle op.33』was completed in 1802 when he wrote "Heiligenstadt Testament". His internal maturity after a difficult time was revealed in this work in a new play technique and romantic expression along with the development of the piano structure at that time. His bagatelle works reflect the characteristics of the transitional period from his early music inheriting the classical tradition to romantic music and those of romanticism that was the forerunner of character pieces in the 19th century. One of Claude Debussy(1862-1918)'s piano suites, 『Estampes』is characterized by its great presentation of his piano techniques and musical colors that introduced impressionism into the field of music. Trying to find French music, he separates himself from the previous German style and romanticism of Beethoven, and was influenced by impressionist art and symbolic literature. Like the title "Engraving(Estampes)," all of his works using the art terminology have pictorial titles such as "Pagodas(Pagodes)," "Dusk at Granada(Soirée de Granade)" and "A Raining Garden(Jardins sous la Pluie)." The first work "Pagodas(Pagodes)" is in an Oriental mood based on the pentatonic scale. The next work "Dusk at Granada(Soirée de Granade)" expresses the Spanish atmosphere with habanera rhythms. The last one "A Raining Garden(Jardins sous la Pluie)" borrowed two French folksongs. Sergei Rachmaninoff(1873-1943) is the pianist and composer who represented late romanticism in Russia.『Piano Sonata No.2, Op.36』covers all of his piano play techniques and musical sentiments that he pioneered with his musical elements. As if he turned away from modernism sought after by composers from the latter part of the 19th century to the early 20th century including Debussy, he wrote this work in a cyclic form of presenting the theme of the first movement throughout the whole movements with the musical diction of late romanticism. He adhered to the late Russian romanticism after P. Tchaikovsky(1840-1893), and this work shows his own pianism and unique lyricism.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE