View : 643 Download: 0

Program Annotation

Title
Program Annotation
Authors
최윤화
Issue Date
2018
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김정은
Abstract
The purpose of the study is to raise the understanding of musical work, focusing on the three pieces from my master’s graduation recital program by analyzing the composers’ lives, musical backgrounds, and characteristics and by mainly studying the role of the accompanying parts. The three pieces are L. V. Beethoven’s 12 Variations on 'Ein Mädchen oder Weibchen” from Mozart’s Zauberflöte for Piano and Cello in F Major, Op. 66, B. Britten’s on this Island Op. 11, and G. Fauré’s Sonata for Piano and Violin No. 1 in A Major, Op. 13. Ludwig von Beethoven(1770-1827) is a representative composer of the classical period along with Franz Joseph Haydn (1732-1809), Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791). Beethoven composed three variations for piano and cello that are WoO 45, Op. 66, WoO 46. Beethoven composed <12 Variations on 'Ein Mädchen oder Weibchen” from Mozart’s Zauberflöte in F Major, Op. 66> in 1796 as 12 variations for piano and cello by using the theme of Papageno’s Aria from the second act of Mozart’s opera. This is a classic work that highlights cello as a solo instrument while it previously only voiced as base in Haydn’s instrumental pieces. Benjamin Britten(1913-1976) was a conservative English composer who acknowledged much social and political responsibility. He excelled in many fields, but he is considered especially as a composer who greatly contributed to the improvement in vocal music after Henry Purcell (c. 1659-1695) by composing over eighty song pieces. Wystan Hugh Auden (1907-1973) was a popular English poet in the 1930s who had many influences on Britten’s early song cycles. Britten was inspired by Auden’s poetry book “Look, Stranger!” to compose . This was his first song cycle where the techniques of Britten, who took the relationship between the poetry and the music seriously, are well expressed. Gabriel Fauré (1845-1924), a great French lyrical composer, left notable number of outstanding songs. The first chamber music of Fauré whose composing revolved around songs was the . Surely his romantic musical techniques of Jakob Ludwig Felix Mendelsshon Baartholdy (1809-1847), Robert Alexander Schumann (1810-1856), and Camille Saint Saens (1835-1921) are shown in this. However, most importantly, through this composition, he proved his original lyrical characteristic with his sophisticated melody displaying its soft elegance. His music influenced on the following representative French composers such as César Franck (1822-1890), Claude Achille Debussy (1862-1918), and Maurice Joseph Ravel (1875-1937).;본 논문의 연구 목적은 본인의 석사과정 졸업연주회의 프로그램인 L.v.Beethoven 의 『12 Variations on“Ein Mädchen oder Weibchen”from Mozart’s Zauberflöte for Piano and Cello in F Major, Op. 66』, B. Britten의『On this island, Op. 11』, G. Fauré의『Sonata for Piano and Violin No.1 in A Major, Op. 13』의 세 작품을 중심으로 작곡가의 삶과 음악적인 배경 및 특징, 곡을 분석하고 반주부의 역할을 집중적으로 연구하여 곡에 대한 이해를 높이고자 한다. 루트비히 반 베토벤(Ludwig von Beethoven, 1770-1827)은 하이든(Franz Joseph Haydn, 1732-1809), 모차르트(Wolfgang Amadeus Mozart, 1756-1791)와 더불어 고전시대를 대표하는 작곡가이다. 베토벤은 첼로와 피아노를 위한 변주곡을 총 3곡 작곡하였는데, WoO 45, Op.66, WoO 46가 있다. 베토벤의 L. v. Beethoven 『12 Variations on“Ein Mädchen oder Weibchen(여자친구인가 아내인가)”from Mozart’s Zauberflöte in F Major, Op. 66』은 모차르트의 오페라에 나오는 2막의 파파게노 아리아의 주제를 사용하여 첼로와 피아노를 위한 12개의 변주곡으로 1796년에 작곡하였다. 이전의 하이든의 기악작품에서 bass의 역할 정도만 맡았던 첼로를 독주 악기로 부각시켜 나타낸 대표적인 작품이다. 벤자민 브리튼(Benjamin Britten, 1913-1976)은 사회적이고 정치적인 책임에 대한 인식이 강한 보수적인 영국의 작곡가였다. 그는 다양한 장르에서 두각을 나타내었으며 특히 80곡이 넘는 성악음악을 작곡하여 퍼셀(Henry Purcell, 1659추정-1695) 이후 성악음악에 큰 발전을 준 작곡가로 평가되고 있다. 브리튼의 초기 연가곡에 다양한 영향을 미친 위스턴 휴 오든(Wystan Hugh Auden,1907-1973)은 1930년대 영국의 대표적 시인으로써, 브리튼은 그의 시집 Look, Stranger!(보라, 나그네여!)에서 영감을 얻어 『On this island, Op. 11』을 작곡하였다. 이 곡은 그의 첫 연가곡으로써 시와 음악의 연관성을 중요하게 생각한 그의 기법이 특히 잘 나타나는 곡이다. 가브리엘 포레(Gabriel Fauré, 1845-1924)는 프랑스를 대표하는 서정적인 작곡가로 특히 많은 뛰어난 가곡을 남겼다. 가곡을 중심으로 작곡을 하던 포레가 실내악 작품들 중에 최초로 작곡한 곡이 『Sonata for Piano and Violin No.1 in A Major, Op. 13』이다. 이 곡은 멘델스존(Jakob Ludwig Felix Mendelssohn Baartholdy, 1809-1847), 슈만(Robert Alexander Schumann, 1810-1856), 생상스(Camille Saint Saens, 1835-1921)가 자주 사용하던 낭만주의적 음악기법이 느껴지지만 본인만의 세련된 음악과 부드러운 우아함을 드러내는 선율로 독자적인 개성을 확실히 표현하여 인정받은 곡이다. 그의 작품들은 프랑크(César Franck, 1822-1890), 드뷔시(Claude Achille Debussy, 1862-1918), 라벨(Maurice Joseph Ravel, 1875-1937)로 이어지는 프랑스를 대표하는 작곡가들에게 많은 영향을 주었다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE