View : 1241 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor조기숙-
dc.contributor.authorJIN, LING-
dc.creatorJIN, LING-
dc.date.accessioned2018-03-06T16:32:03Z-
dc.date.available2018-03-06T16:32:03Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.otherOAK-000000147960-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/common/orgView/000000147960en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/240844-
dc.description.abstract본 논문은 중국 연변지역 <조선족무용기본>중 ‘동작기본’을 분석하여 그 특징에 대하여 연구하는 것을 목적으로 한다. 본 연구의 대상인 ‘동작기본’은 조선족무용의 기본동작들을 종합한 것이다. 이 ‘동작기본’은 조선족무용의 핵심요소로 교육과 예술활동에 중요한 역할을 하고 있기에 연구의 의미가 크다. 조선족무용을 이해하기 위해서 중국 조선족과 연변지역의 형성과정, 연변지역 조선족무용의 구축과정을 탐구하였다. 본 연구의 방법론은 문헌연구와 애드쉐드 무용분석법을 함께 사용하였다. 문헌자료에 근거하여 중국 조선족, 연변지역의 형성과정과, 연변지역 조선족무용의 구축과정을 탐구하였다. ‘동작기본’분석에는 애드쉐드의 무용분석법에 근거하여 구성분석과 관계분석 그리고 해석을 하였다. 분석을 위한 영상자료는 <조선족무용교본(朝鲜族舞蹈教程)>을 주로 사용하였고 저서에 기록된 것도 참고하였다. 연변지역 <조선족무용기본>의 ‘동작기본’을 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, ‘동작기본’구성은 단일동작과 동작묶음으로 되어있다. 단일동작은 동작과정을 자세하게 제시해주면서 동작이 다양하게 발전될 수 있는 가능성을 제공해준다. 단일동작을 종합하여 안무한 동작묶음은 여러 가지 방향에 변화를 주면서 춤사위가 색다른 방식으로 나타난다. 둘째, 상체동작과 하체동작의 조화는 몸의 균형을 잡아준다. 화려한 상체동작에 튼튼한 다리가 중심을 잡아주고 상체와 하체의 힘을 조화롭게 배분하면서 동작이 완성된다. 동작은 신체의 통제력을 제고하고 동작의 연결성을 강조하여 끊어지지 않는 흐름을 보여주면서 아름다운 춤사위를 만들어준다. 셋째, 호흡은 조직화된 동작에 생기를 부여한다. 동작에서 보이는 호흡은 장단의 흐름 속에서 통제되면서 나타난다. 정교한 움직임에 호흡이 결합되면서 몸 전체에 생명력을 제공해준다. 호흡은 무릎의 굴신에서 반영되고 부드러운 형태를 만들어준다. ‘동작기본’에 대한 해석은 다음과 같다. 첫째, ‘동작기본’은 조선족무용의 핵심적인 춤가락으로 한과 흥이 통합되어 있다고 볼 수 있다. 어깨를 들썩이거나 손뼉을 치는 동작은 슬픈 한의 정서가 내포되어 있지만 흥겨운 장단을 타면서 소탈한 흥 또한 갖고 있다. 여자무용수의 세심한 손동작, 팔동작은 연변 조선족의 아픔의 역사를 부드러운 선과 아름다운 동작으로 승화한 것이라고 해석할 수 있다. 그리고 남자무용수의 씩씩하고 쾌활한 동작은 아픔을 흥겨움으로 전화시킨 것이라고 할 수 있다. 둘째, ‘동작기본’은 표현성이 뚜렷하여 내면의 감정을 표정과 춤에 분명하게 드러내고 있다. 이는 조선족무용 전체에 해당된다고 할 수 있다. 셋째, 조선족무용은 한민족의 성향과 중국성을 동시에 갖고 있다. 즉 중국사회의 영향을 받았음에도 불구하고 민족적 색채를 갖고 발전하고 있는 것을 볼 수 있다. 동작에서도 나타나듯이 한국민속적인 춤사위들은 있지만 현대적인 중국식 표현수법이 결합된 것을 볼 수 있다. 넷째, ‘동작기본’은 교육적 가치가 있다고 볼 수 있다. 동작구성은 상체와 하체를 분리하여 동작을 제시하면서 단일동작과 동작묶음의 관계 속에서 표현적요소가 추가되고 동작의 범위를 확장시켜주는 것으로 발전되는 형태를 볼 수 있다. 이러한 동작은 학습자의 몸을 사용하는 원리뿐만 아니라 동작의 수행과정에서 정신과 몸이 하나가 되어 춤사위로 나타날 수 있다. 그렇기에 이는 신체적 기능과 정신적 인격을 향상시키는데 체계적인 구조를 갖추고 있다고 볼 수 있다. 이 작은 연구가 연변지역의 조선족무용을 한국에 소개하여 서로의 춤을 서로 이해하고 교류하는데 작은 기반이 되기를 바란다. 또한 중국과 러시아에 퍼져 있는 조선족동포들이 문화적으로 소통하고 하나 되는데 작은 기여를 하기 바란다. ;The purpose of this thesis is to study characteristics of basics of movements by analyzing basics of movements among <basics of the dance of ethnic Koreans in China> in Yanbian. The subject of this study, ‘basics of movements,' means the whole basic movements of the dance of ethnic Koreans living in China. ‘Basics of movements' plays an essential role in education and art of the dance of ethnic Koreans. To understand ‘basics of movements,' the formation of ethnic Koreans living in China and the development of the dance of ethnic Koreans in Yanbian are studied. The methodology of this study combines with document analysis and Janet Adshead's dance analysis. It is necessary to research formation of ethnic Koreans living in China and the development of the dance of ethnic Koreans living in Yanbian because of document analysis. ‘Basics of movements’ are analyzed based on Janet Adshead's dance analysis. <Textbook for the dance of ethnic Koreans in China(朝鲜族舞蹈教程)> is mainly used as data for analysis in this thesis. The results of the analysis in <basics of the dance of ethnic Koreans in China> in Yanbian are as follows. First, ‘basics of movements’ consist of single movement and chained movements. Single movements show movement processes clearly and provide possibilities for developing variously. Chained movements combined with single movements move differently with changes in various directions, which make dance performances diversely. Second, the harmony of upper body motions and lower body motions helps a dancer keep his or her balance. The showy upper body motions use the strong legs as the center of gravity and distribute the upper body and lower body forces in harmony to complete the movements. The movements enhance the control of the body and emphasize the connectivity of the movements, creating a beautiful dancing scene while showing the uninterrupted flow. Third, breath organized actions. The breath that appears in motions controlled in the flow of short and long performances. The breath influence elaborate movement to provide vitality to the whole body and reflect in the bones of the knees so that to create a smooth shape. Analysis of ‘basics of movements’ are as follows. First, ‘basics of movements’ is characterized by Han and Heung. The movement of shaking the shoulders or clapping the hands involves the emotions of a sad Han. The precise hand movements and arm movements of female dancers can be interpreted as a sublimation of the history of the pain of the Yanbian Korean ethnicity into soft lines and beautiful movements. Moreover, the cheerful movements of the male dancer can be said to call the pain a joy. Second, ‘basics of movements’ has the beauty of implication. It can be said that this corresponds to the whole Korean dance. Third, Korean dancers have a tendency of Korean people and Chinese characters at the same time. In other words, despite the influence of Chinese society, it can be seen that it is developing with a national color. As can be seen from the movement, there are Korean folk dance performances, but we can see the combination of the present Chinese expression methods. Forth, ‘basics of movements’ can be regarded as educational value. The lotion composition can be seen to be a form that the expression element is added and the range of the motion is expanded in the relation of the single motion and the motion bundle while presenting the motion by separating the upper body and the lower body. In addition to the principle of using the learner's body, this movement can be expressed as a dance by combining the mind and the body in the process of performing the movement. Therefore, it can be said that it has a systematic structure to improve physical function and mental personality. The author of this thesis hopes that this research will introduce Korean dancers in Yanbian to Korea and help them understand each other's dances and communicate with each other. Also, the author hopes to contribute a small contribution to cultural communication and unity among the Korean compatriots in China and Russia.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구목적 및 필요성 1 B. 연구방법 및 제한점 6 Ⅱ. 역사적 배경 8 A. 중국 조선족 형성과정 8 B. 연변지역 형성과정 10 C. 연변지역 조선족무용 구축과정 13 Ⅲ. 동작기본의 특징 분석 23 A. 구성분석 23 B. 관계분석 98 C. 분석결과 및 해석 103 Ⅳ. 결론 105 참고문헌 109 ABSTRACT 112-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent133899216 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject.ddc700-
dc.title중국 연변지역 <조선족무용기본>중 ‘동작기본’의 특징 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedStudy on Characteristics of ‘Basics of Movements' among <Basics of the Dance of Ethnic Koreans in China> in Yanbian-
dc.format.pagevi, 114 p.-
dc.contributor.examiner신상미-
dc.contributor.examiner양민석-
dc.contributor.examiner조기숙-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 무용학과-
dc.date.awarded2018. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 무용학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE