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Program Annotation

Title
Program Annotation
Authors
이윤정
Issue Date
2018
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
문병석
Abstract
본 논문은 2015년 11월 30일 김영의홀에서 이루어진 이화여자대학교 음악대학 오르간전공 이윤정의 석사과정 졸업연주회 프로그램에 관한 연구이다. 연주회 프로그램은 작품의 작곡 시대에 따라 바로크, 낭만, 현대 순으로, 디트리히 북스테후데(Dietrich Buxtehude, 1637-1707)의 『토카타 F 장조, BuxWV156 (Toccata in F Major, BuxWV156)』, 요한 세바스찬 바흐(Johann Sebastian Bach, 1685-1750)의 『토카타, 아다지오와 푸가 C 장조, BWV564 (Toccata, Adagio and Fugue in C Major, BWV564)』, 막스 레거(Max Reger, 1873-1916)의 『소나타 2번 d 단조, Op.60 (Sonata No.2 in d minor, Op.60)』중 1악장 즉흥곡(Improvisation), 루이 비에른(Louis Vierne, 1870-1937)의 『교향곡 3번 f# 단조, Op.28 (Symphony No.3 in f# minor, Op.28)』중 1악장 알레그로 마에스토소(Allegro maestoso), 4악장 아다지오(Adagio), 5악장 피날(Final), 그리고 가스통 리테즈(Gaston Litaize, 1909-1991)의 『프렐류드와 댄스 푸가 (Prelude and Dance Fugue)』 5곡으로 구성하였다. 북스테후데는 바로크 북독일 오르간 음악의 독보적인 위치에 있던 작곡가로, 『토카타 F 장조, BuxWV156』는 환상적 양식(Stylus Phantasticus)의 즉흥적인 토카타 부분과 대위법적인 푸가 부분이 대비를 이루는 5부분으로 구성되었다. 이 곡은 바로크 시대의 연주법에 따라 논레가토(Non legato)로 연주한다. 음색 조합은 토카타 부분에서는 오르가노 플레노(Organo Pleno)를 기본으로 하며, 페달(Pedal)의 화려한 음형을 강조하기 위해 리드(Reed) 음색을 추가할 수 있다. 또한 토카타보다 주로 가벼운 음색을 사용하는 푸가 부분에서는 플루트(Flute) 계열과 스트링(String) 계열의 가벼운 음색으로 조합한다. 바흐의『토카타, 아다지오와 푸가 C 장조, BWV564』는 ‘빠름-느림-빠름’의 3악장 구조로 이탈리아 콘체르토 그로소(Concerto grosso) 양식의 특징을 잘 보여준다. 1악장 토카타는 손 건반과 페달 건반의 화려한 솔로(Solo)와 리토르넬로(Ritornello) 형식이 조화를 이루고. 2악장 아다지오는 전형적인 기악 아리아(Aria)로 이탈리아 협주곡 양식을 모방하였으며, 3악장 푸가는 토카타적 성격의 주제와 대주제, 도약과 반복음, 에피소드(Episode) 등이 간결하고 경쾌한 느낌을 준다. 이 곡은 논레가토 주법을 바탕으로 연주하되 연주 공간의 울림을 고려하여 적절한 음가의 길이로 연주한다. 1, 3악장에서는 손 건반에 믹스츄어(Mixture)가 포함된 큰 플레노 음색을 기본으로 하지만, 3악장에서 보다 선명하고 활기찬 음색을 선택하도록 한다. 2악장에서는 오른손의 솔로 선율이 돋보이도록 왼손의 반주 성부에 스트링 계열의 음색을 사용하여 연주한다. 레거의 『소나타 2번 d 단조, Op.60』 중 1악장 즉흥곡은 화려한 기교가 돋보이는 곡으로, 고전 소나타 형식으로 작곡되었지만 폭 넓은 다이나믹(Dynamic), 잦은 전조, 감7화성과 반음계의 사용은 낭만시대의 음악적 특징들을 잘 보여준다. 이 곡을 연주할 때 부분적으로 오버레가토(Overlegato)로 연주하기도 하며, 과장된 빠르기와 다이나믹은 악보에 표기된 대로 받아들기보다 상대적인 의미로 해석하여 유연하게 연주하도록 한다. 음색은 작은 소리부터 투티(Tutti)까지 여러 단계로 음색을 조합하여 단계별 셈여림을 표현할 수 있다. 프랑스 교향악 악파(Symphonic School)의 대표적인 작곡가 비에른의 『교향곡 3번 f# 단조, Op.28』은 5악장 구성으로, 순환형식을 통한 통일성, 반음계, 불협화음, 관현악적인 음색 사용 등을 통해 후기 낭만의 교향악적 특징을 보여준다. 그 중 소나타 알레그로(Sonata Allegro) 형식의 1악장은 반음계 진행과 함께 두 개의 주제 음형이 곡 전반에 반복되어 나타난다. 4악장은 3부분 형식의 느린 악장으로 반음계적 병진행이 특징이며, 마지막 5악장 역시 소나타 알레그로 형식이지만 악장 전체에서 토카타적 성격의 빠른 음형이 사용된다. 음색은 단계별로 조합하여 셈여림을 표현하고, 리드 음색을 추가할 때는 부드러운 소리의 리드 음색부터 강하고 두꺼운 소리를 내는 리드 음색 순으로 추가하여 자연스러운 크레셴도(Crescendo) 효과를 표현할 수 있다. 리테즈의 『프렐류드와 댄스 푸가』는 고전 형식 안에서 다양한 현대적 요소들을 결합시킨 신고전주의의 특징이 잘 나타난다. 경쾌한 춤곡 리듬을 잘 표현하기 위해 레가토, 테누토(Tenuto), 스타카토(Staccato)의 구분이 명확하도록 연주하고, 클러스터(Cluster)에 음이 추가됨에 따라 고조되는 긴장감을 느끼며 연주한다. 음색조합은 악보의 지시에 따르는 것이 좋으며 다양한 뮤테이션(Mutation) 스톱과 리드 스톱(Stop)을 사용하여 곡의 색채감을 더할 수 있다. 이상으로 바로크, 낭만, 현대 시대에 걸친 다양한 작품들을 통해 각 시대별 작곡가의 생애와 작품, 그리고 연주법과 김영의홀 오르간을 바탕으로 연주에 적합한 음색조합에 관해 살펴보았으며, 본 연구를 통해 위의 곡을 연주하는 연주자들에게 실질적인 도움이 되기를 바란다.;This thesis aims to understand the pieces Younjeong Lee performed at the Master’s degree graduation recital in Kim Young Ui Hall, Ewha Womans University, on the 30th of November, 2015. The recital program arranged five pieces in the order of time period, starting from the Baroque period and extending to the Romantic period and the modern period: Toccata in F Major, BuxWV156 by Dietrich Buxtehude, Toccata, Adagio and Fugue in C Major, BWV564 by Johann Sebastian Bach, the first movement Improvisation from Sonata No.2 in d minor, Op.60 by Max Reger, the first movement Allegro maestoso, the fourth movement Adagio, and the fifthe movement Final from Symphony No.3 in f# minor, Op.28 by Louis Vierne, Prelude and Dance Fugue by Gaston Litaize. Dietrich Buxtehude is a composer of the Baroque period and he was the representative composer in northern regions of Germany. His Toccata F major, BuxWV156 consists of five parts, contrasted with the improvisational toccata part of Stylus Phantasticus and the counterpoint fugal part. This piece is played at non-legato follwing the Baroque techniqe. The tone combination of toccata is basis of Organo Pleno, and add a Reed tone to emphasize the sound of the pedal. Also, in the fugue where mainly use light tones rather than toccata, it is combine with light tones of the flute series and string series. Toccata, Adagio and Fugue by Johann Sebastian Bach, consist of three different pace movement well described characteristices of Concerto grosso style of Italy. The 1st movement Toccata combines the colorful solo part performed on the hand and pedal keys, with the part be ritornello style. The 2nd movement Adagio is a typical instrumental Aria, which was influenced by a concerto form of Italy. The 3rd movement Fugue gives characteristics of toccata theme and Counter theme, a skip, same note, episod that gives a light and succinct rhythm. Mostly, this piece plays non-legato, but play it with the proper length considering the sound of the performance space. The 1st and 3rd movement can express the splendor of this piece by using a combination based on large pleno tone including mixture on the hand keys and Reed tone on the pedal, but select a more vivid and lively tone in 3rd movement. In the 2nd movement, soft flute-like tone is played as accompaniment part to make the solo tone stand out. The 1st movement from Sonata No.2 in d minor, Op.60 by Max Reger is a piece of splendid technique. Although composed in classical sonata form, the use of broad dynamics, frequent transcriptions, dissonant sound such as diminished chords and chromatic scale show the musical characteristics of the romantic era. When playing this piece, it is important to based on the legato technique and partially it is needed to play with overlegato, but the exaggerated tempo and dynamics are interpreted in relative terms rather than accepting as indicated in the sheet music, so that player should play with flexibility. The tone can be expressed step by step by combining the voices in various stages from the small sound of the flute timbre to the full sound of Tutti. Louis Vierne is well-known composer of the French symphonic school, wrote Symphony No.3 in f# minor, Op.28. This piece has five movement, and show the symphonic characteristics of late romantic period through circulatory structure, chormatic scale, dissonant sound and use of orchestral tone. Among those five movement, the 1st movement is a Sonata Allegro form, two motifs of theme appear repeatedly throughout the movement, with a chromatic progression. The 4th movement is a slow movement in ternary form, characterized by chromatic parallel motion. The last 5th movement is also sonata allegro form, but the fast motifs of the toccata character are used throughout the movement. The tone combination of each movement can be expressed step by step by combining the voices in various stages, and when adding a reed tone, it can express the natural Crescendo effect by adding a soft loud reed tone, followed by a stronger and thicker reed tone. Prelude and Dance Fugue by Gaston Litaize feature Neo-classical characteristics that combine various modern elements in classical form. In order to express the rhythm of light dance, it plays clearly distinction of Legato, Tenuto and staccato notation on the sheet music and plays with increasing tension as notes are added to the cluster. The tone combination follows the directions given by the composer. This thesis has explored each piece in looking at the life of the composer, its playing styles and finally its tone combination. This helps appreciate the development change of organ music.
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